پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.10.2021, 20:00

دادستان اوکراین: ایران به وعده‌های خود عمل نکرد


بر اساس بیانیه مطبوعاتی دفتر دادستان کل اوکراین، حامد اسماعیلیون، پرزیدنت و سخنگوی انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز PS752 امروز با دادستان کل اوکراین، ایرینا وندیکتوا، دیدار کرد.

در این دیدار وندیکتوا گفت: “ما یک درد مشترک و یک خواست مشترک برای تحقق عدالت داریم. اوکراین در حال انجام تحقیقات پیش از محاکمه در شرایط فراسرزمینی – بدون دسترسی به لاشه هواپیما، شاهدان کلیدی و مظنونان است.”

وی همچنین اظهار داشت که اوکراین از سایر کشورهای آسیب دیده برای ایجاد یک تیم تحقیقات مشترک (JIT)، که تحقیقات پیش از محاکمه را بسیار تسهیل و تسریع می‌کند، همکاری لازم را دریافت نکرده است.

بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، دادستان‌های اوکراینی تمام تلاش خود را برای اثبات حقیقت در این پرونده انجام می‌دهند و به طور فعال از ابزار ارسال درخواست کمک‌های حقوقی بین‌المللی استفاده می‌کنند. تا کنون ، در مجموع ۲۴ درخواست ارسال شده است، اما زمان اجرای آنها در دوران پندمیک بسیار طولانی است.

ایرینا وندیکتووا گفت: “در طول یک سال گذشته، اوکراین و ایران در مسیرهای جداگانه‌ای حرکت کرده‌اند: ایران تحقیقات خود را انجام داده است، که ما به شواهد آن دسترسی نداریم. امسال، ایران جریان پرونده علیه ۱۰ مظنون در دادگاه را اعلام کرد، اما اطلاعات آن منتشر نشده است. سه دور مذاکرات بین مقامات اوکراینی و ایرانی قبلاً انجام شده است. ما پیشنهادات دولت جمهوری اسلامی ایران را در مورد همکاری‌های احتمالی شنیده‌ایم که همچنان به صورت وعده باقی مانده است.”

در پی دور سوم مذاکرات ایران و اوکراین در اوایل ژوئن ۲۰۲۱ در کیف، طرف اوکراینی با پیشنهاد ایران برای بررسی شواهد پرونده جنایی در قوه قضائیه ایران و همچنین احتمال حضور نمایندگان اوکراینی در جریان محاکمه در ایران بدون حق رای موافقت کرد.

بلافاصله پس از مذاکرات، دفتر دادستان کل اوکراین نامه‌ای در مورد دستور کار برای توافق در مورد روش بررسی، تهیه اسناد لازم و تعیین نمایندگان اوکراینی به هیئت ایرانی ارسال کرد. چهار ماه بعد، هنوز هیچ پاسخی از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران دریافت نشده است.

در ماه اکتبر ، دفتر دادستان کل مجدداً از مقامات جمهوری اسلامی ایران درخواست کرد پاسخ و راه حلی مثبت برای دسترسی به شواهد و شاهدان این جنایت ارائه دهند.


منبع: وبسایت انجمن خانواده‌های جان‌باختگان



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024