پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 22.10.2021, 16:00

پوتین: روابط روسیه و اسرائيل بی‌نظیر است


ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه روز جمعه ۲۲ اکتبر در دیدار با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل ابراز امیدواری کرد که همچنان روابط نزدیک و اعتماد میان دو کشور ادامه یابد.

پوتین در ابتدای این ملاقات که در شهر سوچی در حاشیه دریای سیاه برگزار شد، روابط روسیه و اسرائیل را «بی نظیر» دانست و خاطرنشان کرد که اسرائیل خانه بزرگترین جامعه روسی زبان است.

در این دیدار، پوتین با اشاره به روابط تجاری و مطمئنی که این کشور با دولت نتانیاهو داشته، ابراز امیدواری کرد که دولت بنت هم سیاست تداوم را در قبال مناسبات روسیه و اسرائيل دنبال کند.

پوتین با اشاره به تلاش روسیه در خصوص بازگرداندن ثبات به سوریه گفت: «ما همچنان برای ایجاد ثبات در سوریه تلاش می‌کنیم. با وجود برخی مشکلات در خصوص وضعیت سوریه، زمینه‌های مشترک و فرصت‌هایی برای همکاری به‌ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم میان ما و اسرائيل وجود دارد.»

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به سطح عالی روابط دو کشور و وجود منافع مشترک به‌ویژه در مورد پرونده سوریه، از اسرائیل خواست که تاسیسات زیربنایی و مراکز مهم دولتی سوریه را هدف قرار ندهد.

پوتین به بنت پیشنهاد ایجاد یگانی ویژه و مشترک برای مقابله با «تهدیدات پهپادی» ارائه داد.

نخست‌وزیر اسرائیل نیز گفت که هم‌اکنون حملات پهپادی نه فقط امنیت اسرائیل بلکه تهدیدی برای کل منطقه به‌شمار می‌روند.

پوتین در این دیدار روابط دو کشور را بسیار «ویژه» و مبتنی بر اعتماد متقابل دانست و خواستار ادامه رویکرد دولت بنیامین نتانیاهو توسط دولت بنت در مورد روابط دوجانبه شد.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد که میان مسکو و تل‌آویو درباره پرونده سوریه اشتراکاتی از جمله در مورد مبارزه با تروریسم وجود دارد.

پوتین در مورد بحران سوریه افزود: «همان گونه که می‌دانید در تلاش برای تقویت حاکمیت دولت سوریه بر کشورشان هستیم. اختلافات چندی میان ما و شما (اسرائیل) وجود دارد اما فرصت‌های همکاری و اشتراکاتی همچون مبارزه با تروریسم نیز بین ما و شما هست که باید در مورد تمام این مسائل با هم گفت‌وگو کنیم.»

پوتین همچنین از بنت خواست که دو کشور در مورد مسائل منطقه با هم تبادل اطلاعات کنند.

رئیس‌جمهوری روسیه روابط اقتصادی دو کشور را رو به گسترش عنوان کرد اما سطح کنونی تبادل تجاری را رضایت‌بخش ندانست.

پوتین از افزایش ۵۰ درصدی حجم تبادل تجاری میان دو کشور در ۷ ماه اول سال جاری میلادی به‌رغم شرایط کرونایی خبر داد.

او‌ از امکان همکاری میان روسیه و اسرائیل در بخش صنایع و تکنولوژی‌های پیشرفته سخن گفت و اشاره کرد که این همکاری‌ها از دوران نخست‌وزیری نتانیاهو آغاز شده‌اند.

نفتالی خطاب به پوتین: ما شما را دوست واقعی ملت یهود می‌دانیم

بنت نیز با توصیف پوتین به «دوست بسیار نزدیک اسرائیل» تاکید کرد که رئیس جمهوری روسیه طی دو دهه اخیر تلاش بسیاری برای تقویت روابط دوجانبه و افزایش سطح همکاری‌ها میان دو کشور انجام داده است.

بنت همچنین نقش اتحاد جماهیر شوروی پیشین در جنگ جهانی دوم را ستود و در مورد موزه جدیدی در اسرائیل صحبت کرد که در آن از نقش سربازان یهودی که در ارتش متفقین و به ویژه ارتش سرخ جنگیده‌اند تقدیر شده است.

او در ادامه گفت: «غیرممکن است که از نقش بزرگ کل ملت روسیه در آن سال‌های سخت قدردانی نکنیم».

بنت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت سوریه و ایران گفت: «ما در مورد وضعیت سوریه و تلاش برای توقف برنامه هسته‌ای نظامی ایران با روسیه صحبت خواهیم کرد.»

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین بر بحث و گفت‌وگو با پوتین درباره وضعیت سوریه و «تلاش‌ها برای توقف پیشرفت برنامه اتمی ایران» تاکید کرد.

بنت هم ضمن تاکید بر ارتباط عمیق میان دو کشور، از پوتین به خاطر آنکه روابط دو طرف را طی ۲۰ سال گذشته نزدیک‌تر کرده قدردانی کرد. بنت همچنین در ادامه گفت: «من از طرف شهروندان اسرائیل می‌توانم به شما بگویم که ما شما را دوست واقعی مردم یهود می‌دانیم.»

منابع: العربیه، یورونیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024