جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 05.06.2023, 12:09

نگرانی از وضعیت جسمانی ویدا ربانی در زندان


ویدا ربانی، روزنامه نگار محبوس در زندان اوین، علیرغم حال نامساعد جسمانی و انجام آزمایشات پزشکی، به دلیل عدم موافقت مسئولین مربوطه از بستری شدن در بیمارستان و رسیدگی درمانی تخصصی محروم مانده است. وی روز شنبه سیزدهم خردادماه، به بیمارستان اعزام و پیش از تکمیل دوره درمانی مجددا به زندان منتقل شد.

یک منبع نزدیک به خانواده این روزنامه نگار زندانی به هرانا گفت: “خانم ربانی روز شنبه سیزدهم خردادماه، به بیمارستان اعزام و در حالی که باید در بیمارستان بستری میشد، پس از انجام آزمایش ها به زندان بازگردانده شد. این اقدام به دلیل عدم موافقت مسئولین مربوطه با بستری شدن وی در بیمارستان، صورت گرفته است.“

حمیدرضا امیری، همسر ویدا ربانی در نوشته خود ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی همسر خود گفت: “پزشکان پس از بررسی جواب آزمایشات «ام آر آی» تشخیص های مختلفی در مورد بیماری همسرم داشته‌اند. از سر دردهای تیپ افزایش فشار داخل جمجمه است و احتمال لخته خون در ورید‌های مغزی تا سینوزیت حاد وجود دارد. هر گونه تاخیر در انجام معاینات و آزمایش های لازم می‌تواند حیات بیمار را به خطر اندازد و موجب نابینایی دائم گردد.”

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری نیز در این خصوص اعلام کرد: “حسب اطلاعات موثق با تشدید بیماری خانم ویدا ربانی در خصوص سلامتی ایشان نگرانی جدی وجود دارد و ای کاش مسئولان محترم قوه قضاییه با اعطای حق قانونی مرخصی به نامبرده در راستای رفع نگرانی خانواده اقدام کنند.”

ویدا ربانی پیشتر که به دلیل سر دردهای شدید از رسیدگی از رسیدگی درمانی محروم مانده بود، پس از گذشت حدود دو ماه جهت انجام آزمایشات «ام آر آی» به بیمارستان طالقانی اعزام شده بود.

خانم ربانی پیشتر با انتشار نامه ای به اظهارات خبرگزاری قوه قضاییه مبنی بر استفاده این زندانی از دارو‌های اعصاب و روان، واکنش نشان داد و به توزیع بی رویه داروهای اعصاب و روان در زندان اعتراض کرده بود.

ویدا ربانی در تاریخ ۲ مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. در دی ماه همان سال توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام ”اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” به شش سال حبس و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به پانزده ماه حبس محکوم شده بود. این پرونده وی به دنبال صدور بخشنامه «عفو» مختومه اعلام شد.

خانم ربانی در تاریخ ۲۵ دی ماه ۹۸، به همراه یکی از اعضای حزب اتحاد ملت ایران، به دلیل دعوت به شرکت کردن در تجمع اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و همان روز آزاد شد. وی مجددا در تاریخ ۲ آذرماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا در تاریخ ۳۰ آذرماه ۹۹ با تودیع وثیقه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شده بود.

خانم ربانی در این پرونده، در اواخر سال ۱۴۰۰، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس و محرومیت های اجتماعی محکوم شده بود. نهایتا در اواخر مردادماه ۱۴۰۱، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، وی از بابت اتهام “توهین به مقدسات” به پنج سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به چهار سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به هشت ماه حبس تعزیری و به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به هشت ماه حبس تعزیری محکوم  و تا پنج سال از فعالیت حرفه ای اعم از فعالیت در شبکه های اجتماعی، دورهمی و فعالیت سیاسی محروم شد.

ویدا ربانی، متولد ۱۳۶۸، ساکن تهران، متاهل، عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، کارشناس ارشد علوم سیاسی و کارشناس روزنامه نگاری است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024