جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 01.06.2023, 22:26

زلنسکی: ناتو درباره عضویت اوکراین تصمیم روشن بگیرد


ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در جمع رهبران اروپایی از ائتلاف «ناتو» خواست تا درباره عضویت اوکراین «تصمیم روشن» بگیرند.

به گزارش «رویترز»، رئیس‌جمهوری اوکراین، پنج‌شنبه، ۱۱ خرداد در یک گردهمایی در مولداوی نزدیک به مرز کشورش، خطاب به رهبران اروپا، همچنین بر درخواست دریافت جت‌های جنگنده غربی برای محافظت از آسمان اوکراین، تاکید کرد.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که اختلافات بین اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، «ناتو»، بر سر الحاق سریع اوکراین به ناتو آشکار شده و برخی نگرانند که یک اقدام عجولانه بتواند این ائتلاف را به رویارویی مستقیم با روسیه نزدیک کند.

نشست سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و ۲۰ کشور اروپایی دیگر در قلعه‌ای در کشور مولداوی در فاصله ۲۰ کیلومتری (۱۲ مایلی) از خاک اوکراین و در نزدیکی منطقه ترنسنیستریا مولداوی برگزار شد.

رهبران اروپایی از این مناسبت به عنوان نمایش نمادین حمایت از اوکراین و مولداوی استفاده کردند و در عین حال به مسائل دیگری از جمله افزایش تنش‌های قومی در کوزوو و تلاش‌ها برای صلح پایدار بین ارمنستان و آذربایجان پرداختند.

این اجلاس که تحت نظارت و رصد جنگنده های «ناتو» برگزار شد، یک چالش امنیتی و سازمانی برای مولداوی بود.

زلنسکی که به زبان انگلیسی صحبت می کرد، گفت: «امسال برای تصمیم گیری است. در تابستان در ویلنیوس در نشست سران ناتو، به دعوت صریح اعضا از اوکراین و تضمین های امنیتی در راه عضویت در ناتو نیاز است.»

زلنسکی گفت که امیدهای اوکراین به ناتو بر «وحدت در سراسر اتحاد، استوار است و ما روی آن کار می‌کنیم.»

او همچنین گفت که اوکراین در تلاش برای برگزاری نشستی برای بحث در مورد پارامترهای پایان جنگ است، اما هنوز تاریخی را تعیین نکرده است، چراکه کی‌یف می‌خواهد کشورهای بیشتری را به میز مذاکره بیاورد.

اجلاسی برای حمایت از اوکراین و مولداوی

مایا ساندو، رئیس جمهوری مولداوی، یک رهبر طرفدار غرب که روابطش با مسکو پس از تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین در سال گذشته به شدت تیره شد، از نشست سران برای فشار برای مذاکره برای ورود هرچه سریعتر مولداوی به اتحادیه اروپا استفاده می‌کرد.

او پیشتر گفته بود که حضور این رهبران در کشور ما پیام روشنی است مبنی بر اینکه مولداوی تنها نیست و همسایه ما اوکراین که یک سال و سه ماه است در برابر تهاجم وحشیانه روسیه ایستاده، تنها نیست.

رئیس سرویس امنیتی روسیه FSB، اما غرب را متهم کرده که مولداوی را برای مشارکت در مناقشه اوکراین تحت فشار قرار داده است.

از آنجایی که کی‌یف وعده حمله متقابل را با استفاده از سلاح‌های غربی دریافت کرده از غرب برای بیرون راندن روس‌ها داده است، بیشتر تمرکز اجلاس روی اوکراین خواهد بود.

اتحادیه اروپا همچنین قصد دارد از این نشست برای مقابله با تنش‌ها در شمال کوزوو بین اکثریت آلبانیایی قومی حاکم و صرب‌های اقلیت استفاده کند، تنش‌هایی که در روزهای اخیر به خشونت کشیده شده و ناتو را وادار کرده است تا ۷۰۰ نیروی حافظ صلح را در آنجا مستقر کند.

این اجلاس همچنین فرصتی برای پرداختن به اصطکاک‌های دیگر نیز فراهم کرد، از جمله بین آذربایجان و ارمنستان، که رهبران آن با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان و مقامات اتحادیه اروپا گفت‌وگو خواهند کرد.

منبع: العربیه فارسی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024