جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.03.2023, 17:51

تجمع ایرانیان در بروکسل؛ سپاه تروریستی اعلام شود


رادیو فردا: گروهی از ایرانیان با برگزاری تجمعی در بروکسل، پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا، همزمان با نشست وزیران خارجه کشورهای اروپایی، بار دیگر خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه شدند.

در این تجمع که روز پنجشنبه سوم فروردین برگزار شد، چند نماینده اروپایی از جمله نمایندگان ایرانی‌تبار نیز سخنرانی کردند.

دانیال ایلخانی‌پور نماینده ایرانی‌تبار پارلمان ایالتی هامبورگ، آلیس کوهنکه نماینده پارلمان سوئد و علیرضا آخوندی نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد و از برگزارکنندگان این تجمع، از جمله سخنرانان بودند.

این سخنرانان برخواست تظاهرکنندگان مبنی بر تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران از سوی اتحادیه اروپا تاکید کردند.

آقای ایلخانی‌پور در حاشیه این تجمع به خبرنگار رادیو فردا گفت که کشورهای اروپایی یک به یک نظرشان در حال تغییر است و با معترضین همراه می‌شوند.

او اضافه کرد که ائتلاف اپوزیسیون ایران بسیار مهم است و باید بیش از پیش به سیاستمداران اروپایی نشان داد که اپوزیسیون ایران متحد است و می‌تواند با یک صدا صحبت کند.

این نماینده ایرانی‌تبار پارلمان ایالتی هامبورگ تاکید کرد: «در ابتدای جنبش زن، زندگی، آزادی مردم امیدوارتر بودند، اما ما به هدف نزدیک نبودیم، اما با وجود این‌که مردم امیدشان کمتر شده، به هدف بسیار نزدیک‌تر شده‌ایم».

علیرضا آخوندی نیز به خبرنگار رادیو فردا گفت مدارکی که او به اعضای پارلمان اتحادیه اروپا در زمینۀ «تروریستی بودن سپاه» ارائه کرده، مدارک محرمانه‌ای نبوده و تنها برای جلوگیری از بهانه‌گیری کشورهای اروپایی ارائه شده‌اند.

او اضافه کرد: «بزرگ‌ترین دشمن ما جمهوری اسلامی نیست بلکه ناامیدی است. باید به راهمان ادامه دهیم».

این نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد همچنین گفت که نیازی ندیده با جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد سپاه صحبتی داشته باشد چون آقای بورل هنوز ایمان دارد می‌تواند برجام را احیا کند.

با وجود این، به گفته آقای آخوندی، تعداد کشورهای اروپایی که از این خواسته معترضین حمایت می‌کنند در حال افزایش است.

همچنین در این تجمع، ترانه «آجری دیگر در دیوار» توسط سپ اوزلی، خواننده ایرانی‌الاصل، اجرا شد. سرود «آزادی» نیز از دیگر ترانه‌هایی بود که در این تجمع از سوی حاضران همخوانی شد.

با وجود درخواست‌های مکرر از اتحادیه اروپا برای تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی این اتحادیه، هنوز چنین تصمیمی گرفته نشده است.

به تازگی آنالنا بائربوک وزیر خارجه آلمان گفته است که چنین درخواستی «هیچ مبنای حقوقی» در اتحادیه اروپا ندارد.

پیشتر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته بود: «به صِرفِ این‌که شما از کسی خوش‌تان نیاید، نمی‌توانید او را تروریست بنامید».

سپاه پاسداران اکنون از سوی وزارت خارجه آمریکا در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد.

در ماه‌های اخیر، این چندمین بار است که تجمعی با هدف تروریستی اعلام شدن سپاه از سوی اتحادیه اروپا در شهرهای مختلف این اتحادیه برگزار می‌شود.

علاوه بر این، همزمان با اعتراضات سراسری ایران، تظاهرات ایرانیان خارج از کشور در حمایت از اعتراضات مردم داخل کشور در بسیاری کشورهای اروپایی و همچنین برخی شهرهای بزرگ آمریکا و کانادا به‌طور پیوسته ادامه داشته است.

پیشتر عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی و معاون پیشین وزارت خارجه، به مقام‌های حکومتی هشدار داده است: «نباید اجازه بدهیم این‌طور مرتب علیه ما تظاهرات شود و مرتب پیام‌هایی داده شود.»

اظهار نگرانی او از ادامه‌داربودن تظاهرات ایرانیان خارج از کشور در حالی است که در جریان اعتراضات سراسری، کشورهای غربی به‌دلیل سرکوب معترضان در ایران تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024