جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 23.03.2023, 9:38

خطر حمله اسرائیل در پی غنی‌سازی بالای ۶۰درصد


به نوشته وبسایت خبری اکسیوس، اسرائیل هشدار داده است غنی‌سازی بالای ۶۰ درصد در ایران می‌تواند باعث حمله نظامی اسرائیل شود.

به گزارش بی‌بی‌سی، این وبسایت آمریکایی به نقل از «یک مقام ارشد اسرائیلی» نوشته است که این کشور به دولت آمریکا و چند کشور اروپایی هشدار داده که ایران در صورت غنی‌سازی اورانیوم بالای ۶۰ درصد «وارد قلمرو خطرناکی می‌شود که می‌تواند حمله نظامی اسرائیل را در پی آورد.»

به نوشته اکسیوس مقامات اسرائیلی گفته‌اند که به طور فزاینده‌ای در مورد پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران نگران هستند و در ماه‌های اخیر تهدیدهای خصوصی و عمومی خود را در مورد اقدام نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران به منظور هشدار در مورد گسترش برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی آشکارا اظهار داشته‌اند.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواخر فوریه، ایران ۸۷.۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده انبار کرده است که به گفته کارشناسان، در صورتی که این مقدار اورانیوم تا ۹۰ درصد غنی شود، برای تولید حداقل یک بمب هسته‌ای کافی است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که در تاسیسات فردو آثاری از اورانیوم ۸۴ درصدی یافت شده و از ایران خواسته است در این مورد توضیح دهد. مقامات ایرانی تولید عمدی اورانیوم تا این درجه خلوص را تکذیب کرده‌اند.

با این حال، به نوشته اکسیوس، مقام اسرائیلی گفته است که اسرائیل یافت شدن مقادیر اندک اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۴ درصد را «معنی‌دار نمی‌داند.»

ماه گذشته، یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده به کنگره آمریکا گفت که ایران برای غنی سازی اورانیوم تا خلوص لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای تنها به ۱۲ روز زمان نیاز دارد اما ایالات متحده در عین حال تاکید دارد که معتقد نیست در حال حاضر حکومت ایران مصمم به از سرگیری برنامه تسلیحات اتمی است.

وبسایت اکسیوس به نقل از مقام ارشد اسرائیلی گفته است که دولت اسرائیل در حال حاضر در صدد تعریف عمومی «یک خط قرمز» در مورد برنامه اتمی ایران نیست و نمی‌خواهد رسما غنی‌سازی ۹۰ درصدی را به‌عنوان «خط قرمز» اعلام کند.

به گفته او، تعیین خط قرمز مشخص به ایران این احساس را خواهد داد که می‌تواند اورانیوم را تا زیر این حد غنی سازی و مقدار بیشتری اورانیوم با خلوص نزدیک به خلوص تسلیحاتی را انبار کند.

این مقام اسرائیلی گفته است که به همین دلیل است که اسرائیل به ایالات متحده و کشورهای اروپایی می‌گوید که هرگونه پیشرفت ایران در غنی سازی بیش از ۶۰ درصد گام دیگری است که می‌تواند باعث اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شود.

براساس این گزارش، مقامات اسرائیلی معتقدند که پیام هشدار بنیامین نتانیاهو در این مورد به مقامات ایرانی منتقل شده و حکومت ایران مشخصا مواضع اسرائیل و خطوط قرمز آن را درک کرده‌ است.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که دولت اسرائیل به آماده سازی برای حمله نظامی احتمالی در ایران ادامه می‌دهد.

به نوشته اکسیوس، در جریان سفر اخیر وزیر دفاع آمریکا به اسرائیل، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل از او خواستند تحویل چهار هواپیمای سوخت‌رسان را که اسرائیل سال گذشته از ایالات متحده خریداری کرد شتاب بخشد زیرا هواپیماهای اسرائیلی در حمله نظامی احتمالی به ایران به سوخت‌گیری هوایی نیاز خواهند داشت.

اسرائیل مایل است این هواپیماها را حداکثر تا پایان سال ۲۰۲۴ تحویل بگیرد.

براساس این گزارش، وزیر دفاع آمریکا گفته است که ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا هواپیماها را زودتر تحویل دهد هرچند با توجه به نیاز داخلی، چنین امری ممکن است دشوار باشد.

وزارت دفاع آمریکا از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024