سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 22.03.2023, 20:55

تشدید حملات روسیه به اوکراین با پهپادهای ایرانی


صدای آمریکا: تنها چند ساعت پس از آن که علی خامنه‌ای هرگونه مشارکت جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین را رد کرد، اصابت تعدادی از پهپادهای ایرانی در شامگاه اول فروردین ۱۴۰۲ به چند منطقه مسکونی در اوکراین دست‌کم چهار کشته بر جای گذاشت.

به گزارش رویترز، ارتش اوکراین اعلام کرده توانسته ۱۶ فروند از ۲۱ پهپاد ایرانی «شاهد» را ساقط کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ساعاتی قبل از این حمله پهپادی روسیه به اوکراین در سخنرانی نوروزی‌اش تاکید کرده بود: «به دروغ ادعا کردند ایران در جنگ اوکراین مشارکت دارد، ابدا چنین نیست.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، هم حمله شبانه روسیه با «پرتاب بیش از ۲۰ پهپاد مرگبار ایرانی به همراه موارد متعددی از شلیک موشک و پرتاب خمپاره‌» را محکوم کرد.

تجاوز روسیه علاوه بر تحمیل تلفات انسانی به اوکراین، این کشور را با کمبود ادوات جنگی و مشکلات مالی چشمگیر مواجه کرده است.

مشکلاتی که حامیان اوکراین از جمله کشورهای غربی و نهادهای اقتصادی همانند صندوق بین‌المللی پول مصمم به حل آنها هستند.

کمک‌های تسلیحاتی-مالی به اوکراین

با تشدید جنگ میان روسیه و اوکراین و افزایش روزافزون قربانیان غیرنظامی در اوکراین، متحدان این دو کشور به ارائه کمک‌های خود در قالب جنگ‌افزار و بسته‌های مالی شتاب بخشیده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه، اول فروردین ۱۴۰۲، اعلام کرد تحویل تانک‌های آبرامز به اوکراین را تسریع کرده است. به گفته پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، شماری از این تانک‌ها تا پاییز سال جاری به اوکراین تحویل داده خواهد شد.

اسلواکی و لهستان هم بتازگی اعلام کردند برای کمک به مبارزه کیف علیه تجاوز مسکو، چند فروند هواپیمای جنگنده در اختیار اوکراین قرار می‌دهند.

صندوق بین‌المللی پول هم درصدد است با اعطای وامی به مبلغ ۱۵.۶ میلیارد دلار به اوکراین، در گام نخست به کاهش کسری بودجه هنگفت این کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اعطای این وام به اوکراین در دوره‌ای چهار ساله انجام خواهد گرفت. قرار است این بسته مالی علاوه بر حل مشکلات اقتصادی جاری، صرف تامین هزینه‌های بازسازی‌های پس از جنگ در اوکراین شود.

همزمان با افزایش قابل‌ملاحظه هزینه‌های نظامی اوکراین در سال گذشته میلادی، اقتصاد این کشور هم با رکودی ۳۰ درصدی مواجه شد.

حامیان روسیه در شرق

روسیه که برای ادامه جنگ با کمبود مهمات و تسلیحات جنگی مواجه شده، دست به سوی متحدانش از جمله ایران و چین دراز کرده است.

در حالی که چین و جمهوری اسلامی ایران بر «بی‌طرفی» در این جنگ اصرار می‌کننند، ولی پهپادهای ساقط‌ شده ایرانی به وسیله نیروهای اوکراینی خلاف ادعای جمهوری اسلامی را ثابت می‌کند.

روزنامه نیویورک تایمز هم بتازگی در گزارشی، صدور محصولات چینی از جمله لوازم الکترونیک، پهپاد، و قطعات خودرو به روسیه را در راستای حمایت پکن از تجاوز مسکو ارزیابی کرده است. بنا بر این گزارش، قابلیت کاربرد نظامی این محصولات چینی، به توانمندسازی روسیه در جنگ کمک می‌کند.

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، هم در سفر اخیرش به مسکو، بر گسترش تعاملات دو کشور تاکید کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024