پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.02.2023, 12:21

قربانیان زلزله ترکیه و سوریه از ۱۱ هزار تن گذشت


رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور  ترکیه  مقارت ظهر روز چهارشنبه ۸ فوریه گفت: شمار قربانیان به ۸۵۷۴ نفر و  مصدومان به ۴۹ هزار و ۱۳۳ تن افزایش یافته است، ۶۴۴۴ خانه تخریب شده است. بنابر گزارش‌ها  ۲۵۴۷ نفر نیز در سوریه جان خود را از دست داده‌اند.

درحالی که امدادگران برای سومین روز پیاپی برای نجات بازماندگان گرفتارشده تلاش می‌کنند، یخ‌بندان زمستانی این تلاش‌ها و همچنین ارسال کمک‌های حیاتی را با مشکل مواجه کرده است.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در شهرکی در شمال غرب سوریه، امدادگران نوزادی را در زیر آوار زنده یافته‌اند که هنوز بند ناف او به مادر جان‌باخته‌اش متصل بود. به گفته امدادگران، این نوزاد دختر، تنها بازمانده خانواده خود از این زمین‌لرزه است.

روز چهارشنبه زنی ۵۸ ساله که پس از فروریختن ساختمان یک هتل در قهرمان‌مرعش ترکیه، ۵۲ ساعت در زیر آوار گرفتار مانده بود، زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد.

برخی از زیرآوارماندگان نیز از طریق رسانه‌های اجتماعی درخواست کمک می‌فرستند و ازجمله، فرات یایلا، یک یوتیوبر معروف جوان، در ویدئویی که در یک فضای تاریک گرفته شده با اعلام نشانی خانه خود می‌گوید: «دوستان، ما زیر آوار زلزله گیر کرده‌ایم. مادر! حالت خوبه؟ مادر کجایی؟»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های دولتی و پزشکان می‌گویند که بر اثر این زمین‌لرزه و پس‌لرزه‌های بزرگ آن، ۶۹۵۷ نفر در ترکیه و ۲۵۴۷ نفر در سوریه جان خود را از دست داده‌اند که مجموع آن به ۹۵۰۴ نفر می‌رسد.

درحالی که امدادگران برای سومین روز پیاپی برای نجات بازماندگان گرفتارشده تلاش می‌کنند، یخ‌بندان زمستانی این تلاش‌ها و همچنین ارسال کمک‌های حیاتی را با مشکل مواجه کرده است.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در شهرکی در شمال غرب سوریه، امدادگران نوزادی را در زیر آوار زنده یافته‌اند که هنوز بند ناف او به مادر جان‌باخته‌اش متصل بود. به گفته امدادگران، این نوزاد دختر، تنها بازمانده خانواده خود از این زمین‌لرزه است.

روز چهارشنبه زنی ۵۸ ساله که پس از فروریختن ساختمان یک هتل در قهرمان‌مرعش ترکیه، ۵۲ ساعت در زیر آوار گرفتار مانده بود، زنده از زیر آوار بیرون کشیده شد.

برخی از زیرآوارماندگان نیز از طریق رسانه‌های اجتماعی درخواست کمک می‌فرستند و ازجمله، فرات یایلا، یک یوتیوبر معروف جوان، در ویدئویی که در یک فضای تاریک گرفته شده با اعلام نشانی خانه خود می‌گوید: «دوستان، ما زیر آوار زلزله گیر کرده‌ایم. مادر! حالت خوبه؟ مادر کجایی؟»


* اعلام وضعیت اضطراری سطح ۳ توسط سازمان جهانی بهداشت
هانس کلوگه، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی مسکن در اروپا، روز ۷  فوریه درباره زلزله ترکیه و سوریه، وضعیت اضطراری سطح ۳ اعلام کرد.
کلوگه با بیان اینکه تیم های اروپایی سازمان جهانی بهداشت در غازی‌آنتپ، آنکارا و استانبول در حال فعالیت هستند، گفت: «من از مقامات ترکیه برای راه اندازی یک عملیات واکنشی قابل توجه برای نجات جان افراد قدردانی می‌کنم. از کشورهای عضو برای همبستگی فوق العاده آنها تشکر می‌کنم. من از جامعه بین المللی می خواهم که به افزایش حمایت خود ادامه دهند و از هماهنگی کامل با دولت ترکیه و WHO اطمینان حاصل کنند».
شرایط اضطراری سطح ۳ سازمان ملل بالاترین وضعیت اضطراری این سازمان است و به معنای بسیج دارایی‌های سازمان جهانی بهداشت است.


* مکزیک تیم سگ‌های مشهور امدادگر خود را به ترکیه اعزام کرد
مکزیک که همچون ترکیه و ایران روی خط زلزله قرار دارد، تیمی متشکل از ۱۶ سگ امدادگر خود را که بسیاری از آنها شهرت جهانی هم دارند، با یک هواپیمای اختصاصی عازم ترکیه کرده است.
برخی از این سگ‌ها با نجات چندین نفر در جریان زلزله مهیب سال ۲۰۱۷ مکزیک، مشهور شدند.
مکزیک به علت تجربه متعدد در امدادرسانی به زلزله‌زدگان، دارای تیم‎‌های مجرب امداد و نجات است که علاوه بر ماموریت‌های داخلی، از آنها برای کمک به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه‌های بزرگ دنیا هم استفاده می‌کند.
دهها سگ دیگر ویژه زنده‌یابی هم از سوی کشورهایی چون یونان، لیبی، سوئیس، لهستان، بریتانیا و آمریکا عازم ترکیه و سوریه شده‌اند.


* آفاد: تاکنون ۵۰ هزار و ۸۱۸ چادر در مناطق زلزله‌زده برپا شد
فعالیت‌های تیم‌های داخلی و خارجی برای نجات زیر آوار ماندگان در استان‌های قهرمان‌مراش، غازی‌عینتاب، شانلی‌اورفا، دیاربکر، آدانا، آدیامان، عثمانیه، حتای، کیلیس، مالاتیا و الازیغ همچنان ادامه دارد.
مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه «آفاد» ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تاکنون برای اسکان موقت زلزله‌زدگان در این استان‌ها ۵۰ هزار و ۸۱۸ چادر برپا شده است.
این سازمان در بیانیه خود تصریح کرد که شمار قربانیان زلزله‌ها در ترکیه به ۶۲۳۴ نفر مصدومان نیز به ۳۷ هزار و ۱۱ نفر افزایش یافته است.
در حال حاضر تعداد کل پرسنل جستجو و نجات در مناطق زلزله‌زده ۷۹ هزار و ۱۱۰ نفر است که در میان آنها علاوه بر پرسنل نهادهای دولتی و غیردولتی، تیم‌های سازمان‌های بین‌المللی نیز حضور دارند. همچنین از کشورهای خارجی ۵۳۰۹ پرسنل اضافی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.
براساس بیانیه فوق، توسط آفاد و وزارت امور خانواده و خدمات اجتماعی ترکیه برای زلزله‌زدگان ۱ میلیارد و ۶۳۹ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۱۶ لیر کمک مالی اختصاص داده شد. همچنین به مناطق زلزله‌زده ۹۲ هزار و ۷۳۸ چادر، ۳۰۰ هزار پتو، ۱۲۳ هزار و ۳۹۵ تخت، ۱۷۸ هزار و ۷۳۲ بالش و روتختی، ۴۶۰۲ وسایل آشپزخانه و ۳۷۶۱ بخاری ارسال شد.
نیروهای مسلح، فرماندهی گارد ساحلی و فرماندهی ژاندارمری ترکیه برای حمل‌و‌نقل پرسنل و تجهیزات مورد نیاز به مناطق زلزله‌زده در مجموع ۱۰۴ هواگرد و ۱۰ کشتی تعیین کردند.
سازمان هلال احمر ترکیه نیز برای توزیع غذا میان مردم به مناطق زلزله‌زده حدود ۱۴۰ دستگاه آشپزخانه و نانوایی سیار ارسال کرد.


* حمایت سازمان‌های مردم نهاد و شرکت‌های بزرگ از روند امداد و نجات
یکی از مهمترین خصوص‌ها در زمینه کمک به مناطق زلزله زده ارسال بسته‌های کمکی، نیروها امدادگری و همچنین ارایه ماشین آلات برای برادشتن آوار است.
در این زمینه خطوط هوایی ترکیه «ترکیش» پروازهای مستقیم داخلی به استان‌های زلزله زده و بلعکس را تا روز دوشنبه ۱۳ فوریه را رایگان کرد. این شرکت همچنین نزدیک به ۱۲ هزار داوطلب و حدود ۸۵۰ تن کمک بشردوستانه به همراه بیش از ۱۳ هزار نیروی امدادگر را به منطقه حمل کرد.
نود کارگر معادن سوما در استان مانیسای ترکیه هم برای کمک به فعالیت‌های امدادگران توسط پرواز ترکیش به منطقه انتقال پیدا کردند.
در این راستا خطوط هوایی پگاسوس نیز کلیه پروازهای داخلی از ۸ استان زلزله زده را تا ۱۲ فوریه رایگان اعلام کرد.
ترکسل و ترک تلکام دو اپراتور بزرگ تلفن همراه و اینترنت ترکیه برای شماره تلفن‌های شهروندان حاضر در منطقه بحران بسته‌های رایگان مکالمه، اینترنت و پیامک تعریف کردند.
باشگاه‌های ورزشی بزرگ ترکیه از جمله گالاتاسرای، فنرباغچه، بشیکتاش، ترابزون اسپور، قونیه اسپور، آنتالیا اسپور و ریزه اسپور در این دوره که تمامی رقابت‌های ورزشی و فرهنگی تعطیل شده است، کمپین‌های جمع‌آوری کمک راه اندازی کرده و به این مناطق با اتوبوس‌ها و هواپیماها این کمک ها را ارسال می ‌کنند.
خبرگزاری آناتولی هم به ۱۰ استان مذکور بسته‌های کمکی خاوی بوت، پتو، کیسه خواب، لباس ترمال، چراغ قوه و لوازم بهداشتی ارسال کرد.
همچنین اکثر اتحادیه‌های تجاری و غیرتجاری، سازمان‌های مردم نهاد دولتی، نیمه دولتی و خصوصی با کمپین‌های جداگانه در حال کمک رسانی به مردم و امدادگران در منطقه هستند.


* دواطلبان برای کمک به زلزله زدگان
ده‌ها هزار تن از شهرندان ترکیه با حضور در فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها از شهرهای مختلف برای کمک راهی منطقه بحران شدند. مردم همچنین از طریق کمپین‌های راه اندازی شده سازمان‌های مختلف از جمله آفاد، احباب که سرپرستی آن را خواننده معروف راک هالوک لونت بر عهده دارد برای زلزله زدگان کمک‌های نقدی، پوشاک، لوازم بهداشتی و خوراکی ارسال می‌کنند.
شهرندان ترکیه بلافاصله بعد از اعلام خبر زلزله، به صورت خودجوش اقدام به کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده کردند و طی زمانی کوتاه حجم قابل توجهی از کمک‌های مردمی جمع‌آوری و به منطقه ارسال شد.
مشاهیر ترکیه شامل خواندنده‌ها، ورزشکاران، بازیگران و فعالان مدنی نیز در با مشارکت با راه‌اندازی کمپین مختلف مردم را به حضور بیشتر در صحنه دعوت کردند.
از سوی دیگر مراکز اهدای خون هلال احمر مملو از جمعیت داوطلب برای اهدای خون به نیازمندان در این منطقه شده است. انتظار می‌رود که این روند ادامه داشته باشد.


مطبوعات ترکیه روز چهارشنبه چه نوشتند؟

روزنامه خبرترک
اعلام وضعیت فوق‌العاده در ۱۰ استان ترکیه به مدت ۳ ماه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که در ۱۰ استان زلزله‌زده در زمین‌لرزه با مرکزیت قهرمان‌مرعش به مدت ۳ ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام شد.

روزنامه حریت
قدردانی اردوغان از رهبران کشورهای جهان  رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه تاکنون از ۷۰ کشور مختلف و ۱۴ سازمان بین‌المللی پیشنهاد کمک دریافت کرده‌اند، گفت: با ۱۸ رئیس دولت و حکومت که به صورت تلفنی با ما تماس گرفتند، صحبت کردیم. مایلم از همه دوستانمان، همه سران کشورها و دولت‌ها که در روزهای سخت کشورمان تماس گرفته، پیام فرستاده و پیشنهادهایی را برای انتقال حمایت و کمک خود در این زمینه اعلام کردند، تشکر کنم.

روزنامه وطن
پیام‌های حمایت هنرمندان مشهور جهان از ترکیه در حالی که عملیات جستجو و نجات برای افرادی که در زمین‌لرزه به مرکزیت قهرمان‌مرعش زیر آوار مانده‌اند ادامه دارد، چهره‌های مشهور جهانی پیام‌های حمایت از ترکیه منتشر کردند. بسیاری از بازیگران و هنرمندان از جمله راسل کرو، آنتونیا باندراس، اوگنی گرینکو، مارک آلن روفالو، جی جی جوهانسون، دوآ لیپا و مارک الیاهو از طریق شبکه‌های اجتماعی پیام تسلیت خود را به ترکیه ارسال کردند.

روزنامه صباح
مردم ترکیه یکدل شدند ۹۴۵۰ اتاق برای زلزله‌زدگان توسط منسوبین بخش گردشگری در آنتالیا آماده شد. برای ۱۵ هزار زلزله‌زده اتاق خواب اختصاص می‌یابد. تلاش برای افزایش تعداد اتاق‌ها نیز ادامه دارد. هزاران داوطلب برای شرکت در فعالیت‌های جستجو و نجات در منطقه درخواست دادند. شهروندانی که قصد اهدای خون را داشتند نیز در مراکز خون صف‌های طولانی تشکیل دادند.

روزنامه استار
کمک‌های مالی بسیاری از کشورها به ترکیه بسیاری از کشورها برای زلزله‌زدگان ۱۰ استان ترکیه صندوق‌های کمکی ایجاد کردند. با دستور شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، صندوقی برای ترکیه ایجاد شد. تایوان نیز اعلام کرد ۲ میلیون دلار کمک خواهد کرد. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز اعلام کرد که به ترکیه و سوریه کمک‌های بشردوستانه ارائه خواهد کرد. قرقیزستان نیز یک کمپین کمک‌رسانی برای زلزله‌زدگان راه‌اندازی کرد.


* اردوغان: ظرف یک سال در ۱۰ استان زلزله زده خانه‌های جدید ‌احداث خواهیم کرد
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از شهرک چادری زلزله‌زدگان در قهرمان‌مارش بازدید کرده و سپس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمام امکانات خود را برای زلزله‌زدگان بسیج کرده‌ایم، دولت با همکاری شهرداری‌ها به ویژه آفاد با تمام امکانات به عملیات امدادی ادامه می‌دهند.
رئیس‌جمهور اردوغان ضمن ابراز تاسف و ناراحتی از افزایش شمار قربانیان زلزله قهرمان‌ماراش گفت: شمار قربانیان به ۸۵۷۴ نفرو مصدومان به ۴۹ هزار و ۱۳۳ تن افزایش یافته است، ۶۴۴۴ خانه تخریب شده است.
وی با تاکید بر اینکه تمام امکانات را برای زلزله‌زدگان بسیج کرده‌اند، اذعان داشت: شهروندانمان به هیچ وجه نگران نباشند، هرگز اجازه نخواهیم داد در خیابان بمانند؛ ظرف یک سال در ۱۰ استان برای زلزله‌زدگان مسکن‌ احداث خواهیم کرد.
اردوغان ابراز داشت: با هتل‌های آنتالیا و آلانیا هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌ایم و شهروندان زلزله‌زده را در این هتل‌ها اسکان خواهیم داد.


فروش پیراهن رونالدو به نفع زلزله‌زدگان ترکیه
یکی از اقدامات جالب‌توجهی که برای کمک به مردم زلزله زده ترکیه شاهد بودیم، به مزایده گذاشته شدن پیراهن امضاشده رونالدو توسط ملی‌پوش ترکیه‌ای باشگاه آتالانتا است.
مریح دمیرال، مدافع آتالانتا و هم‌بازی سابق رونالدو، پیراهن امضاشده کریستیانو رونالدو را برای کمک به زلزله‌زدگان ترکیه به مزایده گذاشت.
او امیدوار است تا از طریق فروش این پیراهن که قطعا خواهان زیادی دارد، بتواند کمکی قابل‌توجه برای مردم کشورش جمع کند.
او با انتشار تصویری از پیراهن شماره ۷ یوونتوس، با نام و امضای کریستیانو رونالدو از اتفاق اخیر ابراز تاسف کرده و اعلام نمود که پیراهن این ستاره پرتغالی که در کلکسیونش نگهداری می‌شد را به نفع مردم ترکیه به فروش می‌گذارد.
دمیران تاکید کرد که کلیه درآمد حاصل از این مزایده، به عنوان کمک در اختیار مردم مناطق زلزله‌زده ترکیه قرار خواهد گرفت.


منابع: رادیو فردا، آناتولی، کانال تلگرامی ایرانیان ترکیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024