پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.12.2022, 13:13

عبدالحمید: اعدام محسن شکاری خلاف شرع و قرآن بود


مولوی عبدالحمید: «کجای شریعت گفته برای کشته شدن یک بسیجی، به پنج نفر حکم اعدام دهید؟»

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ آذر اعدام محسن شکاری را خلاف شرع اسلام و قرآن دانست.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای عبدالحمید با غیر شرعی خواندن حکم اعدام گفت:«کجای شریعت گفته که برای کشته شدن یک بسیجی، به پنج نفر حکم اعدام دهید؟»

او در نماز جمعه امروز زاهدان گفت: «کسی که قتل نکرده و فقط راهی را بسته و چاقویی زده، از نظر قرآنی و شرعی قتل او صحیح نیست.»

مولوی خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت که کشتن مردم بر اساس اتهام محاربه «دردی را دوا نمی‌کند» و «این اعتراض با کشتن مردم خاموش نمی‌شود».

به گفته آقای اسماعیل‌زهی مجازات چنین فردی «یک سال دو سال زندان کافی بود».

محسن شکاری از معترضانی بود که روز ۳ مهرماه در خیابان ستارخان در غرب تهران بازداشت شد. بامداد پنجشنبه ۱۷ آذرماه در حالیکه ۷۵ روز از بازداشت محسن شکاری می‌گذشت، حکم اعدام او اجرا شد.

چند متهم دیگر از جمله دکتر حمید قره حسنلو هم به واسطه اتهام‌ قتل همان بسیجی زیر حکم «محاربه» و «افساد فی الارض» هستند.

هم چنین به گزارش وبسایت «حال‌وش» محسن هاشم‌زهی، زندانی ۲۴ ساله بلوچ برای اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی زندان مرکزی زاهدان منتقل شده است. آقای هشام‌زهی به علت درگیری خیابانی به قتل متهم و به اعدام محکوم شده است.

مولوی عبدالحمید در ادامه خطبه‌ها با اشاره به کشته شدن یک نفر(مهران سماک) پس از شادی از شکست تیم فوتبال در انزلی و کشتار مردم زاهدان پس از اعتراضات جمعه خونین، از معیارهای دوگانه قوه قضاییه ایران انتقاد کرد و گفت:« چرا مامورانی که مستقیم و به ضرب گلوله افراد بی گناه را می‌کشند قصاص نمی‌شوند؟»

مهران سماک ۲۷ ساله در داخل اتومبیل خود و بر اثر شلیک مستقیم گلوله به سرش جان باخت.

آقای عبدالحمید گفت که در صدر اسلام چنین اعدام هایی صورت نمی گرفت و اجرای حکم اعدام در ایران را بسیار بالا دانست. در حال حاضر نهادهای حقوق بشر درباره افزایش شمار اعدام‌ها در ایران هشدار داده‌اند.

قوه قضائیه ایران تاکنون شش نفر را در ارتباط با این اعتراضات به اعدام محکوم کرده است. عفو بین‌الملل می گوید که بر اساس گزارش‌های رسمی، حداقل ۲۱ نفر از بازداشت‌شدگان با مواد از قانون تفهیم اتهام شده‌اند که می‌تواند حکم اعدام آنها را به دنبال داشته باشد.

بنابر گفته‌های گروه‌های حقوق بشر، ایران پس از چین بیشتر میزان اعدام سالیانه را ثبت می‌کند.

پس از پایان نماز جمعه اهل سنت این هفته زاهدان، مطابق هفته‌های گذشته تجمعی اعتراضی در این شهر شکل گرفته است.

معترضان از جمله شعار می‌دهند: «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی».

شعار علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای محور ثابت شعارهای معترضان در سراسر ایران است. اما شعار علیه آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، عموما چندان برجسته نیست ولی به طور ویژه در اعتراضات شهرهای سیستان و بلوچستان شنیده می‌شود.

معترضان در زاهدان پرچمی را بالا بردند که رنگ‌های پرچم رسمی ایران را دارد اما نشان جمهوری اسلامی در میان آن نیست و به جایش نام اقوام ایرانی نوشته شده و آنها به اتحاد فراخوانده شده‌اند.

«تعرض جنسی به زندانیان زن»

چند روز پیش هم مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت که بر اساس اخبار و روایت برخی از محبوسین به برخی از زندانیان زن «تعرض» صورت گرفته است. او در توییتی نوشت «اخباری مبنی بر تعرض جنسی به زندانیان زن به قصد تحقیر، سرکوب و اعتراف اجباری در رسانه‌ها بازتاب یافته و روایت برخی از زندانیان مؤید این امر است.» مولوی عبدالحمید در ادامه گفت: «در صورت اثبات، قطعا بزرگ‌ترین مفسدان فی‌الارض مرتکبین همین جنایات هستند».او خطاب به قوه قضائیه نوشت «این افراد را محاکمه و به اشد مجازات برساند».

پیشتر شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار یک گزارش تحقیقی از «تعرض جنسی و تجاوز» به بعضی از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر در زندان‌های ایران خبر داد. سی‌ان‌ان این گزارش را با استناد به شهادت تعدادی از بازداشت‌شدگان آزاد شده یا منابع بیمارستانی منتشر کرد و تایید کرده که زنان جوان و دختران و پسران نوجوان در زندان‌ها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.علیرغم محدودیت رسانه‌ها، ‌سی‌ان‌ان از ۱۱ مورد خشونت جنسی علیه معترضان در زندان های ایران مطلع شده و توانسته تقریبا نیمی از آنها را تایید کند.

پیش از آن هم آقای عبدالحمید خواهان برگزاری همه پرسی در ایران شده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024