جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.12.2022, 21:00

زنان ایرانی در لیست صد زن تاثیرگذار بی‌بی‌سی


بی‌بی‌سی فهرست خود از ۱۰۰ زن الهام‌بخش و اثرگذار در سراسر جهان را منتشر کرده است.

در میان این زنان، بیلی آیلیش، پدیده جهانی موسیقی، اولنا زلنسکا، بانوی اول اوکراین پريانکا چوپرا جوناس و سلما بلر هنرپیشه هالیوود، آلا پوگاچوا تزارینای موسیقی پاپ روسیه الناز رکابی، صخره‌نورد ایرانی یولیمار روخاس ورزشکار رکوردشکن پرش سه‌‌گام، و نويسنده غنایی، نانا دارکوآ سکیاما.

بی‌بی‌سی در صفحه اینترنتی معرفی این صد زن این گونه نوشته است:

این دهمین فصل از فهرست ۱۰۰ زن است و بنابراین از این فرصت استفاده می‌کنیم تا پیشرفت‌هایی را که در دهه گذشته انجام شده است، بررسی کنیم با توجه با تعداد رهبران زن و جنبش من‌هم، گام‌های بلندی در راستای حقوق زنان برداشته شده است ولی زنان بسیاری از نقاط دنیا هنوز احساس می‌کنند راه درازی در پیش دارند.

این فهرست همچنین نشان‌دهنده نقش زنان سراسر جهان در میان درگیری‌ها در سال ۲۰۲۲ است - از معترضان زن که شجاعانه خواهان تغییر در ایران هستند تا زنان حاضر در جنگ و مقاومت در اوکراین و روسیه.

امسال برای نخستین بار از صد زنی که قبلا در فهرست بودند درخواست کردیم تا کسانی را معرفی کنند که به اعتقاد آنها شایستگی قرار گرفتن در فهرست سال ۲۰۲۲ را دارند.

از جمله زنان ایرانی که در لیست ۱۰۰ زن تاثیرگذار قرار گرفتند می‌توان به گوهر عشقی، نرگس محمدی، سپیده قلیان، نیلوفر بیانی، نازنین زاغری، الناز رکابی، رویا پیرایی، زر«زهرا»امیرابراهیمی، لیلی ایران، زارا محمدی، زنانی که گیسوی خود را می‌برند، را می‌توان اشاره کرد.

زارا محمدی، مدرس
زارا محمدی که یکی از پایه‌گذاران انجمن اجتماعی فرهنگی نوژین است بیش از یک دهه است که زندگی‌اش را در شهر مادری‌اش سنندج، صرف تدریس زبان کردی کرده است.
قانون اساسی ایران می‌گوید که استفاده از زبان‌های منطقه‌ای و قومی در فضای آموزشی کاملاً مجاز است ولی وکلا و کنشگران می‌گویند که در عمل وضع چنین نیست در نتیجه کودکان نمی‌توانند زبان مادری‌شان را در مدرسه بیاموزند. دولت ایران محمدی را متهم به «تشکیل گروه‌ها و تجمعات غیرقانونی به قصد اخلال در امنيت ملی» کرد و او را به پنج سال حبس محکوم کردند. او از ژانویه سال ۲۰۲۲ در زندان به سر می‌برد.

لیلی، معترض ایرانی
یکی از تصاوير نمادین اعتراض‌های جاری در ایران زنی جوان است که از پشت از او فیلم گرفته شده است که دارد موهای خود را به شکل دم اسبی می‌بنند و آماده ادامه اعتراض در خیابان می‌شود. عکس او نماد شهامت معترضان شد ولی هویت او با حديث نجفی زن ۲۲ ساله‌ای که در طی تظاهرات جاری کشته شد، اشتباه گرفته شد.
زن واقعی پشت این عکس در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت که «برای آدم‌هایی مثل حدیث نجفی و مهسا امینی خواهد جنگید». او گفت که ما از رژيم ايران «با تهدید به کشته شدن نمی‌ترسیم. ما به آزادی ایران امید داریم.»

زر امیرابراهیمی، هنرپیشه
زر امیرابراهیمی، بازیگر و فیلم‌ساز برنده جایزه، امسال اولین زن ایرانی شد که جایزه بهترین هنرپیشه کن را با خاطر بازی‌اش در عنکبوت مقدس برد. این فیلم بر اساس داستانی واقعی از قاتلی زنجیره‌ای است که کارگران جنسی را به قتل می‌رساند.
امیرابراهیمی بعد ازاینکه خودش قربانی پورن انتقام‌جویانه شد و حرکتی برای بدنام کردن او به خاطر زندگی عاشقانه‌اش گریبان‌گیرش شد، برای پرهیز از تعقیب و محاکمه مجبور به ترک ایران شد. در سال ۲۰۰۸ او به پاریس آمد و شرکت خود را به نام تولیدات علمبیک پایه‌گذاری کرد و همچنان به ساختن حرفه‌ای درخشان هم در برابر و هم در پشت دوربین ادامه می‌دهد.

نیلوفر بیانی، متخصص محیط زیست
نیلوفر بیانی از فعالان حفاظت محیط زیست یکی از چندین فعال محیط زیستی است که در سال ۲۰۱۸ در ایران بعد از استفاده از دوربین‌هایی برای ردگیری گونه‌های در حال انقراض بازداشت شدند. آنها متهم به گردآوری اطلاعات محرمانه از مناطق حساس راهبردی شدند و بیانی به ده سال حبس محکوم شد.
بیانی مدیر برنامه بنیاد میراث محیط زیست ايران بود که کارش نجات یوزپلنگ آسيایی و گونه‌های ديگر است. در سندی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده است، او می‌گوید که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی او را تحت «شديدترین شکنجه‌های روانی، عاطفی و جسمی و تهدیدهای جنسی به مدت حداقل ۱۲۰۰ ساعت قرار داده‌اند.» مسئولان ايران اين اتهامات را انکار میکنند.

الناز رکابی، صخره‌نورد
صخره‌نورد ایرانی الناز رکابی در مسابقه آسیایی کره جنوبی در اکتبر در میانه اعتراض‌ها علیه حجاب اجباری در کشورش، بدون روسری رقابت کرد. او در مسابقات چهارم شد ولی محبوبیت فراوانی میان معترضان ایرانی به دست آورد. عده بسیاری در فرودگاه تهران هنگام بازگشت‌اش به کشور از او استقبال کردند و در رسانه‌های اجتماعی از او ستایش شد.
بعداً در پست او در صفحه اینستاگرام‌اش مطلبی منتشر شد که گفته بود حجاب او «سهواً» افتاده است و از مردم ایران در مصاحبه‌ای در تلويزیون حکومتی به خاطر «ابهامات و نگرانیها» عذرخواهی کرد. اما منبعی به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که مصاحبه او اعتراف اجباری بوده است.

نازنین زاغری-رتکلیف، بریتانیا/ایران، فعال خيریه
«دنیا باید متحد شود تا ديگر هيچ‌کس به خاطر کاری که انجام نداده است به گروگان گرفته نشود یا به زندان نیفتد». اينها جملات نازنین زاغری-رتکلیف بودند پس از این‌که بعد از پویشی بسیار طولانی توسط همسرش ریچارد که به دولت بریتانیا فشار می‌آورد که دنبال آزادی او بروند و اختلاف بر سر بدهی تاریخی به ایران را حل کنند، مسئولان ايرانی در ماه مارس او را آزاد کردند.
نازنین هنگام تعطيلات در سفر ایران به همراه دخترش در سال ۲۰۱۶ به طور خودسرانه بازداشت شد و بعد به عنوان مهره‌ای ديپلماتیک ازاو استفاده شد و مسئولان ايرانی او را گروگان گرفتند تا به دولت بریتانیا فشار بیاورند. او شش سال در زندان بود – ابتدا دادگاه انقلاب او را محکوم به تلاش برای براندازی نظام ايران کرد. وقتی حکم اول او در سال ۲۰۲۱ به پایان رسید، حکم دیگری برای او صادر شد و تا زمان انجام توافقی دیپلماتیک در ایران نگه داشته شد. زاغری-رتکلیف قویاً همه اتهامات را رد کرده است و به همراه همسرش مشغول نوشتن خاطرات‌اش است.

گوهر عشقی، کنشگر مدنی
گوهر عشقی نماد پايداری و استقامت در ایران شده است. پسرش ستار بهشتی وبلاگ‌نويسی بود که ده سال پیش در بازداشت جان‌اش را از دست داد و عشقی از آن زمان خواهان اجرای عدالت بوده است و مسئولان ایران را متهم به شکنجه و قتل می‌کند.
او یکی از اعضای «مادران دادخواه ايران» است که گروهی هستند که خواهان عدالت برای قتل فرزندانشان هستند. او آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران را شخصاً مسئول مرگ فرزندش می‌داند و یکی از امضاکنندگان نامه‌ای در سال ۲۰۱۸ بود که در آن خواستار استعفای او شده بودند. طی اعتراض‌های امسال بعد از مرگ مهسا امینی، عشقی در اعلام همبستگی با معترضان روسری‌اش را برداشت.

سپیده قلیان، پویشگر سیاسی
سپیده قلیان دانشجوی حقوق به خاطر حمایت از حقوق کارگران در استان خوزستان در جنوب غرب ایران به پنج سال حبس محکوم شد. او چهار سال آخر را در چهار زندان مختلف ایران از جمله در اوین گذراند که محل اصلی نگهداری زندانیان سیاسی است و در اکتبر ۲۰۲۱ به آنجا منتقل شد.
او از زندان هم کارش را ادامه داد و نواری صوتی به بیرون فرستاد و در آن رفتار «غیرانسانی» با خود را توصیف کرد. او صدای زندانیان زن است و موقعی که با وثیقه بیرون بود کتابی نوشت درباره «شکنجه» و «بی‌عدالتی»ای که زنان در زندانهای ايران تجربه می‌کنند.

نرگس محمدی، پویشگر حقوق بشر
نرگس محمدی روزنامه‌نگار و نامزد جایزه صلح نوبل نایب رئیس مرکز مدافعان حقوق بشر است و پویش خستگی‌ناپذيری را برای لغو مجازات اعدام انجام داده است. طی تظاهرات اخیر، او نامه‌ای از زندان اوین نوشت و در آن از سازمان ملل خواست که جلوی صدور حکم اعدام توسط دولت ایران برای معترضان را بگیرد.
در سال ۲۰۱۰، محمدی به ۱۱ سال زندان محکوم شد که بعداً به ۱۶ سال افزایش یافت چون هنگام مرخصی با وثیقه در سخنرانی‌ای از رفتار با زندانیان در اوین انتقاد کرده بود. مستند او «شکنجه سفید» به بررسی زندان انفرادی بر اساس مصاحبه‌های‌اش با ۱۶ زندانی سابق می‌پردازد. دو فرزند او به همراه همسرش تقی رحمانی که کنشگر سیاسی است در تبعید زندگی می‌کنند.

زنانی که گیسوی خود را می‌برند، معترض ایرانی
امسال بعد از مرگ مهسا امینی دختر ۲۲ ساله کردی که گشت ارشاد در روز ۱۳ سپتامبر در تهران به جرم نقض قوانین سخت‌گیرانه ایران برای پوشاندن موی خود با حجاب یا روسری بازداشت کرده بود، در ایران اعتراض‌های گسترده‌ای شکل گرفت.
امسال ما می‌خواستیم از نقشی که زنان در اعتراض‌ها ايفا کرده‌اند و برای آزادی‌شان علیه حجاب اجباری جنگیده‌اند تقدیر کنیم.
گيسو بریدن یکی از نمادهای جنبشی شده است که به افراد مشهور و ستاره‌ها، سياستمداران و پويشگران سراسر جهان هم سرایت کرده است. بعضی جوامع در ایران آن را نشانه سنتی عزاداری می‌دانند.

رویا پیرایی، کنشگر
در ماه سپتامبر عکسی از رؤیا پیرایی عالم‌گیر شد. مادر ۶۲ ساله او مینو مجیدی در کرمانشاه، بزرگترین شهر کردزبان ایران هنگام اعتراض توسط نیروهای امنیتی گلوله خورد و کشته شد. پيرایی کنار گور مادرش با سری تراشیده ايستاد و موی خود را در دست گرفت و با استواری به دوربین چشم دوخت.
اعتراض‌های ضد حکومتی که در سراسر ايران گسترش يافته‌اند در منطقه‌ای کردنشين به دنبال مرگ مهسا امينی دختر ۲۲ ساله کرد آغاز شد. پيرایی از آن زمان با رئیس‌جمهور فرانسه امانوئل مکرون ديدار کرده است تا حمايت بین‌المللی را برای اعتراض‌هایی که ادامه دارند جلب کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024