جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.12.2022, 14:24

ادعای انحلال «پلیس اخلاقی» فریبکارانه است


عفو بین‌الملل: جامعه جهانی نباید فریب ادعاهای مشکوک انحلال «پلیس اخلاقی» را بخورد

سازمان عفو بین‌الملل اظهارات دادستان کل جمهوری اسلامی پیرامون گشت ارشاد و سخنان دیگر مقامات حکومتی در این زمینه را «مبهم و متناقض» توصیف کرده و گفته که «ایران نباید بتواند در مورد خشونت مستمر علیه زنان و دختران که در قوانین حجاب اجباری گنجانده شده و با مصونیت مداوم برای مرتکبین خشونت همراه است جامعه جهانی را فریب دهد».

به گزارش بی‌بی‌سی، عفو بین‌الملل در بیانیه خود به نقل از مدیر منظقه‌ای این سازمان یادآور شده که «دهه‌هاست که جرم‌انگاری [پوشش] زنان و دختران تحت قوانین توهین‌آمیز و تبعیض‌آمیز حجاب اجباری توسط قوه قضاییه اعمال شده است».

او افزوده است که در حال حاضر، مقامات حکومتی «در مواجهه با خشم در ایران و در سطح جهانی نسبت به این شکل شدید تبعیض‌ و خشونت‌ جنسیتی صرفا برای فرار از مسئولیت، هزینه این اقدامات را به گردن یکدیگر می‌اندازند».

این سازمان به جامعه بین‌المللی و رسانه‌های جهان در مورد اقدامات گمراه‌کننده در این زمینه هشدار داده و گفته است که «حجاب اجباری در قانون مجازات ایران و سایر قوانین و مقرراتی گنجانده شده است که نهادهای امنیتی و اداری را قادر می‌سازد تا زنان را به صورت خودسرانه دستگیر و بازداشت کنند و در صورت نپوشاندن موهای خود، از دسترسی آنان به مؤسسات عمومی از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، ادارات دولتی و فرودگاه‌ها جلوگیری به عمل آورند».

در این بیانیه همچنین آمده است که «تا روزی که همه این قوانین و مقررات لغو نشده باشد، همان خشونتی که منجر به دستگیری و مرگ مهسا (ژینا) امینی در بازداشت شد، علیه میلیون‌ها زن و دختر دیگر ادامه خواهد داشت».

به گفته عفو بین‌الملل، «نظارت بر بدن زنان» مختص گشت ارشاد نیست بلکه «قوانین موهن، تبعیض‌آمیز و تحقیرآمیز ایران نه تنها به مأموران دولتی، بلکه به افراد لباس شخصی نیز اجازه می‌دهد تا زنان و دختران را به طور روزانه در ملاء عام مورد آزار و اذیت و تعدی قرار دهند».

عفو بین‌الملل در پایان گفته است که «یادآوری این نکته مهم است که معترضان در ایران فقط خواهان برچیده شدن «پلیس اخلاقی» نیستند، بلکه خواستار انتقال ایران به یک نظام سیاسی و حقوقی جدید هستند که به حقوق و آزادی‌های انسانی اولیه آنها احترام بگذارد».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024