پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 06.12.2022, 13:45

دومین روز اعتصاب گستردە کسب‌وکارها در ایران


سه‌شنبه ۱۵ آذرماه، در هشتاد و دومین روز اعتراضات سراسری در ایران، ده‌ها شهر کشور شاهد بسته بودن مغازه‌ها و اعتصاب گسترده بازار بودند. این اعتصاب‌ها از صبح روز گذشته، دوشنبه ۱۴ آذر، در بیش از ۷۰ شهر ایران آغاز شد و قرار است فردا، چهارشنبه ۱۶ آذر نیز ادامه یابد.

در تهران از جمله خیابان سهروردی، کوچه تکیه دولت مرکز عیارسنجی طلا، بازار لوازم خانگی، لاله زار، بازار امین‌حضور، مغازه‌ها بسته بودند. براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در برخی نقاط تهران مراکز خرید پر از مأموران امنیتی بود. آن‌ها تلاش می‌کردند که مغازه‌ها را باز نگه دارند.

هم‌چنین از صبح روز سه‌شنبه ۱۵ آذر کسب‌وکارها در شهرهای اراک، چابهار (نوبندیان و بازارچه مرزی)، بوشهر (بازار قدیم ولیان)، کرمانشاه، شیراز (از جمله بلوار امیرکبیر، خیابان قدوسی و باهنر شمالی)، تبریز، مشهد، همدان، ساری، بجنورد، لاهیجان، بندر انزلی، گوهردشت کرج، قم، روانسر، جوانرود، پیرانشهر، پاوه، شهر قدس، بروجن، مرودشت، اسلام‌آبادغرب (شاباد)، کوزران کرمانشاه، شهرکرد، دیزج مرگور (ارومیه)، مهاباد، قروه، بندرعباس، کرمان، ابهر زنجان، اشنویه، تهران و... به حالت تعطیل در آمده است.

بر اساس منابع حقوق بشر کردستان، سه‌شنبه ۱۵ آذر، کسبه و بازاریان شهرهای ایلام، سرابله، اسلام‌آباد غرب، کرمانشاه، جوانرود، پاوه، روانسر، کامیاران، مریوان، سنندج، دهگلان، دیواندره، سقز، بانه، بوکان و مهاباد برای دومین روز متولی به اعتصاب پیوستند.


اصفهان؛ شعارنویسی بسیجی‌ها روی کرکره مغازه‌هایی که اعتصاب کرده‌اند

همزمان با اعتصاب گسترده ضد حکومتی در ایران، گزارش‌ها از پلمپ شماری از مغازه‌هایی حکایت دارد که در این روزها بسته مانده‌اند. فعالان سیاسی و رسانه‌ها می‌گویند پلمپ یا تهدید به پلمپ مغازه‌ها از جمله واکنش‌های حکومت به این اقدام اعتراضی است.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز از تهدید کسبه و بازاریان توسط مأموران اداره اماکن برای توقف اعتصاب در شهرهای مختلف کردستان خبر داده است. به گزارش این نهاد حقوق بشری، در شهرهای ایلام، کرمانشاه، روانسر و سنندج، نیروهای اداره اماکن با دستور دادستانی این شهرها در حال پلمب مغازه‌هایی هستند که در اعتصاب شرکت کرده‌اند.

روز گذشته رسانه‌های نزدیک به حکومت از پلمپ برخی مغازه‎‌های علی دایی در ایران خبر داده بودند. هر چند رییس صنف طلا و جواهرات و رستوران‌داران تهران در مورد پلمب مجموعه‌های علی دایی اظهار بی‌اطلاعی کردند.

گزارش‌ها از تهدید کسبه در حالی منتشر می‌شود که پیش از این مقام‌های حکومت گفته بودند کسبه و بازاریان به خاطر ناامنی و تهدید مغازه‌ها را بسته نگه داشته‌اند.

پیشتر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران به دادستان‌های کشور دستور داد که از دستگاه امنیتی کشور بخواهند «عناصرتهدید کننده مردم شهروندان کسبه و کامیون داران را شناسایی و دستگیر کند.»

اکنون در شبکه‌های اجتماعی شماری از هواداران حکومت خواستار برخورد با کسبه معترض شده‌اند و تصاویری منتشر کرده‌اند که بر روی کرکره مغازه‌های شعارهایی نوشته نوشته شده است، از جمله #تحت‌نظر و «مغازه‌دار منافق».

«فارس»، خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران، صبح دیروز اعلام کرد که رستوران و جواهرفروشی علی دایی، ستاره تاریخ فوتبال جهان به دلیل تعطیلی در روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر پلمپ شد. فارس علت پلمپ را همراهی دایی با فراخوان‌های اعتصاب علیه جمهوری اسلامی اعلام کرده است.

پیشتر برخی از افراد وابسته به حکومت تهدید کرده بودند، در صورت همراهی کسبه و اصناف با اعتصابات، حکومت باید با آن‌ها برخورد کند.

در همین راستا، سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» خبر داده است، نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی جهت بازگشایی مغازه‌ها در شهرهای سنندج، پاوه و کرمانشاه، اقدام به مسدود کردن حساب بانکی شماری از کسبه و بازاریان کرده‌اند.


منابع: بی‌بی‌سی، رادیو زمانه، شبکه‌های اجتماعی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024