جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.10.2022, 11:02

بستگان نیکا زیر فشار و تهدید برای اعتراف اجباری


یک منبع نزدیک به خانواده نیکا شاکرمی به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که خاله و دایی او برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار سنگین دستگاه‌های امنیتی بوده‌ و تهدید شده‌اند. تلویزیون حکومتی ایران برنامه‌ای پخش کرده است که در آن آتش شاکرمی و محسن شاکرمی، خاله و دایی نیکا هم حضور دارند.

در این برنامه که به عنوان گزارش خبری پخش شده روایتی از مرگ نیکا شاکرمی ارائه شده که نیروهای امنیتی را تبرئه می‌کند.

منبع نزدیک به خانواده به بی‌بی‌سی فارسی گفته که آتش و محسن شاکرمی تحت بازجویی‌های شدید بوده‌اند. نیروهای امنیتی تهدید به قتل خانواده شاکرمی کرده‌اند و تحت همین فشارها، آنها بارها مجبور به «اعتراف اجباری» تلویزیونی شده‌اند.

به گفته این منبع «ساعت‌ها» اعتراف اجباری از خاله و دایی نیکا شاکرمی ضبط شده که هنوز پخش نشده است.‌

برنامه ۲۰:۳۰، که روایت اخیر درباره جان باختن نیکا شاکرمی از آن پخش شده، در نمایش اعترافات اجباری دروغین و تحت شکنجه سابقه دارد.

نیکا شاکرمی دختر معترض ۱۶ ساله‌ای بود که پس از شرکت در نخستین تظاهرات شهریور ۱۴۰۱ در بلوار کشاورز تهران گم شد. به گفته خانواده او در آخرین تماس تلفنی گفته بود که در حال فرار از نیروهای امنیتی است.

پس از ۱۰ روز بی‌خبری خانواده نیکا برای شناسایی جسد او فراخوانده شدند. به گفته منابع نزدیک به خانواده «ماموران امنیتی جسد را از غسال‌خانه شهر خرم‌آباد دزدیدند و مخفیانه در روستای ویسیان به خاک سپردند.»

«سقوط در حیاط پشتی خانه همسایه»

در روایت ۲۰:۳۰ از مرگ نیکا ویدئوی دوربین مداربسته‌ای پخش می‌شود که در آن فردی که به نظر می‌رسد یک دختر نوجوان است با ماسک و کلاه لبه‌دار وارد خانه‌ای می‌شود.

خبرنگار تلویزیون ایران می‌گوید این خانه یک کوچه آن طرفتر از خانه خاله نیکا است و تاریخ آن به نیمه شب ۲۹ شهریور برمی‌گردد، یعنی ساعاتی پس از آن که نیکا برای حضور در تظاهرات بلوار کشاورز رفت.

خاله نیکا در آنچه تلویزیون ایران پخش کرده تایید می‌کند که این دختر نوجوان در واقع نیکا است.

در حالی که خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه، پیش از این نوشت که نیکا شاکرمی «ساعت ۲۲ شب حادثه (۲۹ شهریور)» با «زدن زنگ یکی از واحدها» وارد ساختمان شده، در ویدئوی دوربین مداربسته، ساعت ورود به ساختمان دقیقه ۳ بعد از نیمه شب است، یعنی حدود دو ساعت پس از گزارش تسنیم.

در این ویدئو دیده نمی‌شود که این فرد زنگ خانه‌ای را بزند. همچنین زمان رسیدن فرد به مقابل در ساختمان تا باز شدن آن کمتر از پنج ثانیه است و به نظر می‌رسد در نیمه باز بوده یا کسی منتظر فردی بوده که وارد خانه می‌شود.

خاله نیکا شاکرمی در آنچه ۲۰:۳۰ پخش کرده به کوچه‌ای برده شده که گفته شده جسد نیکا در آنجا پیدا شده است. او با دست ساختمان را نشان داده و می‌گوید جسد آنجا پیدا شده است.

در این برنامه فردی که «مدیر ساختمان» معرفی شده هم مطالب مشابهی را بیان می‌کند. او همچنین می‌گوید می‌خواهد عکس‌هایی از جسد نیکا و همچنین کوله‌پشتی او را نشان دهد و سپس در موبایلش صحنه ثابت اول از دو ویدئو را نشان می‌دهد که در یکی به نظر می‌رسد جنازه‌ای بر زمین افتاده و در دیگری یک کوله‌پشتی روی تیرآهنی قرار گرفته است.

مشخص نیست چه طور در حالی که مطابق روایت تلویزیون ایران جسد نیکا شاکرمی یک روز پس از گم شدن در کوچه بغلی محل سکونت خاله‌اش پیدا شده، ۱۰ روز طول کشیده تا مقام‌ها به خانواده او اطلاع بدهند.

آتش شاکرمی، خاله نیکا، پیش از بازداشتش گفته بود که از سپاه به طور غیررسمی به او گفته بودند که نیکا یک هفته در اختیار اطلاعات سپاه بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024