شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 04.10.2022, 10:58

آخرین خبرها از اعتراض‌های در ایران

چهارمین روز اعتصاب سراسری دانشجویان


در پی انتشار فراخوان‌هایی برای اعتصاب در روز سه‌شنبه ۱۲ مهر، بسیاری از دانشگاه‌های کشور شاهد تجمع و تظاهرات دانشجویان است. دانشجویان دانشگاه بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و دانشگاه‌های استان‌های دیگر به اعتصاب خود ادامه می‌دهند.

این در حالی است که بنا به اعلام شورای صنفی دانشجویان کشور، در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران جهت جلوگیری از ادامه اعتصاب دانشجویان «تدابیر غیرمعمول و نوظهوری در دست اقدام است» و با تماس تلفنی با خانواده دانشجویان به آنان اخطار می‌دهند.

شورای صنفی دانشجویان کشور خبر داده، دانشکده مکانیک دانشگاه خواجه نصیر واقع در ونک، در محاصره نیروهای یگان ویژه قرار گرفته است و دانشجویان امکان خروج از دانشگاه را ندارند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که جمعی از دانشجویان این دانشکده در تحصن به سر می‌برند.

در دانشکده ادبیات علامه طباطبایی، دانشجوهای دختر و پسر که قبلاً سلف‌هایشان جدا بود، روز سه‌شنبه در کنار یکدیگر نشستند و دختران مقنعه‌هایشان را درآوردند و شعار دادند.

در تهران علاوه بر دانشجویان، دانش‌آموزان دختر با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و مقنعه‌ها به دست در خیابان آزادی تهران راهپیمایی کردند. این تظاهرات دانش‌آموزان دختر موجب ترافیک سنگین در خیابان آزادی شد و رانندگان خودروها با بوق‌های ممتد دانش‌آموزان را همراهی کردند.


تحصن امروز دانشجویان دانشکده‌ی زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران در چهارمین روز اعتصاب سراسری دانشجویان


دیگر خبرهای مربط به اعتراضات سراسری در ایران:

* حمایت بیش از هزار سینماگر فرانسوی از اعتراضات ایران
حمایت‌های چهره‌های سرشناس هنری و ورزشی ایران و جهان از اعتراضات سراسری ادامه دارد و در تازه‌ترین رویدادها، شمار قابل توجهی از سینماگران فرانسه از این حرکت مردمی پشتیبانی کردند.
به گزارش وب‌سایت ورایتی، بیش از یک‌هزار سینماگر فرانسوی، از جمله ژولیت بینوش، ژاک اودیار، لئا سیدو، ماریون کوتیار، ایزابل هوپر، آلیس دیوپ، میشل آزاناویسوس، و جولیا دوکورنو در بیانیه‌ای سرگشاده از زنان ایرانی و اعتراض‌های مدنی به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت حمایت کردند.
این چهره‌های سرشناس سینمای فرانسه در بیانیه مذکور که روز سه‌شنبه ۱۲ مهر منتشر شده، با تأکید بر شعار «زن، زندگی، آزادی» جان باختن مهسا امینی را نتیجه «خشونت جنایت‌کارانه رژیم ایران» خواندند که موجب «اعتراض در سراسر ایران، از جمله در تهران، اصفهان، یزد و در شهرهای سراسر جهان از جمله پاریس، استانبول و لس‌آنجلس شده است.»
در این بیانیه با اشاره به گزارش سازمان عفو بین الملل مبنی بر استفاده مقامات حکومت ایران از تجهیزات مرگبار علیه معترضان، تأکید کردند که تا ۳۰ سپتامبر، بیش از ۵۲ تن در ایران کشته شده‌اند.
از دیگر چهره‌های شناخته شده که این بیانیه را امضا کرده‌اند می‌توان به اردوان صفایی، مرجان ساتراپی، آلیس وینوکور، ربکا زلوتوسکی، امانوئل برکو، کاترین کورسینی، اوا هوسون، نیکلاس بدوس، برتراند برنلو، دنی بون، رابین کامپیلو، لوران کانته، و گراند میشل گوندری اشاره کرد.


* پیام بهروز وثوقی
بهروز وثوقی، بازیگر پیش‌کسوت و شناخته شده سینمای ایران، در پیامی که روز سه‌شنبه پس از برخاستن از بستر بیماری کرونا منتشر کرده، با بیان «همدلی همیشگی» خود به ایرانیان، افزوده است: «امروز همگی «عزادار دانش‌آموزان، دانشجویان، زاهدان، کردستان، تبریز و ایران و همه ایرانمان هستیم.»
او تأکید کرده است:: «بعد از ۴۳ ساله بالاخره همگی یک صدا شدیم. امروز باید صدای فرزندانمان باشیم. صدای مهساها، نداها، نیکاها، حدیث‌ها، سیاوش‌ها و ...
آقای وثوقی همچنین گفته است: «ایمان دارم که با این یک‌صدایی ریشه ظلم و ستم را برای همیشه از ایرانمان قطع خواهیم کرد.»


مهراوه خندان، فرزند نسرین ستوده برای بار سوم ممنوع‌الخروج شد
مهراوه خندان دختر ۱۹ ساله نسرین ستوده، حقوق‌دان و فعال حقوق بشری در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که شب گذشته، دوشنبه ۱۱ مهر برای بار سوم ممنوع‌الخروج شد. او در این پست خود نوشته است: «از نظر قانونی ممنوع‌الخروج نبوده‌ام و گذرنامه‌ام پس از عبور از گیت مربوط به اداره گذرنامه، توسط مأموران وزارت اطلاعات ضبط شد.»
مهراوه خندان که تاکنون چند بار به دادگاه احضار شده است تیرماه دو سال پیش برای دومین بار ممنوع‌الخروج شده بود.
نسرین ستوده که از ۱۴ ماه پیش با مرخصی پزشکی از زندان خارج شده‌ است، به‌تازگی در گفت‌وگویی با مجله «تایم» درباره رویدادهای ایران گفته بود آن‌چه مردم می‌خواهند تغییر رژیم و بازنگشتن به گذشته است.



ماموران امنیتی، آرین اقبال، مدافع آزادی اینترنت را بازداشت کردند
آرین اقبال، فعال حقوق دیجیتال و مدافع آزادی اینترنت و کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری، سه شنبه دوازدهم مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. آرین اقبال از مخالفان جدی طرح صیانت بود. در روزهای اخیر حسین درواری و محسن طهماسبی، از کنشگران آزادی اینترنت نیز دستگیر شده‌اند. مقاومت معترضان در خیزش زن، زندگی، آزادی از به هفته سوم رسیده است. با اینکه دولت با محدود کردن و فیلتر کردن اینترنت کوشید آتش اعتراضات را خاموش کند، مردم با همبستگی به اعتراض‌‌ها به شیوه‌های گوناگون ادامه‌ داده‌اند. پس از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، ماموران امنیتی و نظامی بیش از صد نفر را کشته‌اند و صدها نفر را مجروح کرده و هزاران نفر نیز در سراسر کشور بازداشت شده‌اند.

* پلمپ واحدهای صنفی بازاریان به دلیل شرکت در اعتصاب عمومی
در روزهای اخیر بازاریان و اصناف در شهرهای کُردنشین در اعتراض به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی و هم‌چنین محکومیت حملات پهبادی و موشکی سپاه پاسدارن به مقرهای احزاب کُرد در اقلیم کُردستان طی دو هفته دو بار دست به اعتصاب عمومی گسترده زدند.
اعتصاب عمومی در شهرهای کُردنشین در حالی برای دومین بار شکل گرفت که تعداد زیادی از کسبه و مغازه‌داران قبل از آن با دریافت پیام کوتاه از سوی نهادهای امنیتی تهدید شده بودند.
در یک هفته گذشته تعدادی از مغازه‌دارانی که در این اعتصاب شرکت داشتند در برخی از شهرها از جمله، اشنویه، پیرانشهر و سنندج با پلمپ محل کارشان از سوی اداره نظارت بر اماکن عمومی و واحدهای صنفی مواجه شدند.
آزانس خبری «کردپا» به نقل از یک منبع آگاه در این خصوص نوشته است، اداره نظارت بر اماکن عمومی بازاریان اعتصابی در اشنویه را به «تبانی با ضدانقلاب» متهم کرده است.
این منبع هم‌چنین با بیان اینکه واحدهای صنفی شمار زیادی از بازاریان سنندج به دلیل شرکت در اعتصاب عمومی روز شنبه نهم مهرماه توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی پلمپ شده‌اند، افزوده: «اداره نظارت بر اماکن عمومی پیرانشهر بازاریان اعتصابی را احضار و از آنان تعهد کتبی اخذ کرده که از شرکت در اعتصابات خودداری کنند.»


* خبرگزاری مهر: علی کریمی تحت تعقیب قضائی قرار گرفته است
خبرگزاری مهر گزارش داده که علی کریمی تحت تعقیب قضائی قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش علی کریمی به دلیل آنچه که «هم‌صدایی با دشمن» و «تشویق به اغتشاش» خوانده شده تحت تعقیب قضائی قرار گرفته است.
از زمان شروع اعتراضات در ایران به مرگ مهسا امینی در پی بازداشت توسط پلیس ، این ستاره سابق فوتبال ایران همواره در شبکه‌های اجتماعی در اعتراض به رفتار حکومت پست‌هایی منتشر کرده است.
پیش از این افراد تندرو حامی حکومت در ایران بارها خواستار «مصادره اموال» آقای کریمی به علت همراهی او با اعتراضات سراسری علیه مرگ مهسا امینی شده بودند.
آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی روز دوشنبه ۱۱ مهر گفت که موضعگیری هنرمندان و ورزشکاران درباره این اعتراض‌ها «هیچ اهمیتی ندارد» و با اشاره به این که جامعه هنری و ورزشی ایران «سالم» است و «در آن عناصر مومن و با شرف کم نیستند» سعی کرد همراهی بازیگران یا فوتبالیست‌های سرشناس با معترضان را بی‌ارزش نشان دهد.
این نخستین بار در چهار دهه گذشته است که او و جمهوری اسلامی ایران با اعتراض گسترده این چهره‌ها به عملکرد خود مواجه می‌شوند.



تجمع روز ۱۲ مهرماه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران


* بازداشت چند تن از فعالان حوزه تکنولوژی و اختلالات اینترنتی در تهران
در تازه‌ترین از موارد بازداشت‌ها در ایران در پی اعتراضات سراسری در این کشور، گزارش شده است که حسین درواری، محسن طهماسبی، آرین اقبال و عادل طالبی، متخصصان حوزه تکنولوژی که در زمینه اختلالات اینترنت فعالیت داشتند، بازداشت شده‌اند.
در همین خصوص دوستان آرین اقبال گفته‌اند که دستکم «۴ مرد و یک زن» به هنگام بازداشت وی حضور داشته‌اند و اینکه این ماموران هیچگونه «حکمی که نامی و یا آدرسی در آن ذکر شده باشد، نداشته‌اند». به گفته دوستان آقای آرین آنها تنها «شش صفحه» را نشان داده و گفته‌اند که بر اساس آن می‌توانند برای «بازداشت هر شخصی» اقدام کنند.
در پی اعتراضات سراسری، حکومت ایران شبکه اینترنت را به شدت محدود کرده و با فعالان این حوزه برخورد می‌کند.
پیشتر رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای درباره همین مشکلات و همچنین اعتراضات در ایران گفت که آمریکا، در کنار زنان و تمامی شهروندان ایران که با شجاعتشان الهام‌بخش جهان شده‌اند ایستاده است و دسترسی به اینترنت را از جمله با تسهیل دسترسی به خدمات و پلتفورم‌های ایمن خارج از این کشور برای ایرانیان ساده‌تر خواهد کرد.


* زن ستیزی حکومت ایران باعث اعتراضات شده
دبرا لیپستات، نماینده ویژه آمریکا در مبارزه با یهودستیزی، به اظهارات دیروز آیت‌الله علی خامنه‌ا‌‌ی که درباره اعتراضات ایران گفته بود «به صراحت می گویم این حوادث طراحی آمریکا، رژیم صهیونیستی و دنباله‌روهای آنها است» واکنش نشان داده و گفته است که «زن‌ستیزی رژیم او در ایران» باعث اعتراضات کنونی شده است.
این مقام آمریکایی با ذکر توییتی از اظهارات آقای خامنه‌ای در توییتر خود نوشته «او می‌تواند “صهیونیست‌ها”، آمریکا یا هر کس دیگری را مقصر بداند، اما برای جهان و مردم ایران روشن است که زن‌ستیزی خشونت‌آمیز رژیم او باعث شعله‌ور شدن اعتراضات با رهبری زنان شد.»


* روزنامه گل: ترابی می‌خواست با تصویر پلیس شادی کند
به نوشته روزنامه گل چاپ تهران، مهدی ترابی، بازیکن شماره ۹ پرسپولیس قصد داشت در صورت گلزنی مقابل تراکتور تصویر پلیس را نشان دهد. این مهاجم تنها بازیکن ایرانی پرسپولیس بود که در بازی با تراکتور مچ‌بند مشکی نبست و در اواخر بازی یک ضربه پنالتی را از دست داد.
بازیکنان پرسپولیس در حمایت از اعتراضات سراسری مردم ایران پس از جان باختن مهسا امینی مقابل تراکتور مچ‌بند سیاه بستند و حتی گفته شده بود که در اعتراض به دستگیری حسین ماهینی، هم‌بازی سابق‌شان نمی‌خواستند بازی کنند.
پس از بازی هم سروش رفیعی، هافبک پرسپولیس از فشارهایی که به بازیکنان قبل از بازی وارد شده بود خبر داد و همچنین گفته شد که نهادهای امنیتی ایران قبل از مسابقه می‌خواسته‌اند شماری از بازیکنان مانند علیرضا بیرانوند و سروش رفیعی را بازداشت کنند که این قضیه با پادرمیانی مسئولان تیم رخ نداده بود.



چهلم مهسا امینی ۷ آبان در میدان آزادی تهران و میادین اصلی سرتاسر ایران


* گزارش‌ها از اعتصاب و اعتراض در شهرهای استان کردستان
حساب توییتر هەنگاو که خود را دیده‌بان مستقل حقوق بشر کردستان معرفی می‌کند و کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان از در جریان بودن اعتصاب و اعتراض در شهرهای سقز و سنندج در استان کردستان خبر می دهند. هه‌نگاو می گوید دختران دانش‌آموز در مریوان هم به نشانه اعتراض به خیابان‌ها آمده‌اند.


* گزارش‌ها از تعطیلی برخی از کسب و کارها در اصفهان
بر اساس گزارش‌هایی که امروز از اصفهان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، برخی از مغازه‌ها و واحدهای تجاری بسته است و گفته شده که این وضعیت به دلیل اعتصاب گروهی از کسبه اصفهان در حمایت از اعتراضات است.


شروین حاجی‌پور با سپردن وثیقه آزاد شد
مجيد كاوه، وكيل شروين حاجى‌پور، خواننده ترانه اعتراضی «برای...» در توئیتی از آزادی او خبر داد.
مجيد كاوه نوشت: «با پيگيرى هاى انجام شده و همكارى ديگر وكيل پرونده جناب دكتر عادل عليپور و مساعدت مشفقانه ى بازپرس محترم شعبه ١١ دادسراى عمومى و انقلاب سارى،قرار بازداشت موقت شروين حاجى پور تبديل به وثيقه و ايشان دقايقى قبل(ظهر١٤٠١/٠٧/١٢)به آغوش خانواده بازگشت.»


پیرو فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان به اعتصاب مدارس
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن هشدار به آمران خشک مغز و لباس شخصی های قاتل از «ارتش، نیروهای نظامی و انتظامی» می‌خواهد با تامین امنیت جانی مردم معترض و حق طلب، از ورود لباس شخصی های بی‌هویت تمامیت خواه در دانشگاه ها جلوگیری به عمل اورده و اجازه ندهند که قداره بندهای لباس شخصی، به جان و مال مردم به ستوه آمده متعرض شوند.
متاسفانه حاکمیت  جمهوری اسلامی بار دیگر  به حریم دانشگاه متعرض شده و دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار داده است
ما با حاکمیتی مواجه هستیم که واژگون شدن سطل زباله و سوختن بنرهای تبلیغاتی ارگان نظامی اش را تخریب سرمایه ملی می خواند اما کشتار ، بازداشت و زخمی کردن نخبگان دانشگاهی که  بزرگترین سرمایه کشور  هستند ،مبارزه با اغتشاشگر سرسپرده می‌ نامد
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، از تمامی معلمان سراسر کشور می خواهد با پیوستن به اعتراضات حق طلبانه و آزادیخواهانه مردم این جنبش حق خواهی را همراهی کنند.
معلمان شجاع و آگاه در روز سه شنبه مورخ ۱۲ مهرماه ضمن اعتصاب در مدارس، کشتار، دستگیری و زندان انسان های شریف و رنجدیده معترض به ساختار نامشروع حاکمیت را محکوم می‌نمایند و بر حفظ حریم دانشگاهها و مکان های علمی پای می‌فشارند.
نیروهای نظامی، تفنگ تان را زمین بگذارید و به خیل مردم حق طلب بپیوندید.
این خیزش با کشتار و دستگیری مردم خاموش نمی شود.
شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان
۱۱ مهرماه ۱۴۰۱


* گری کاسپاروف: کاش مردان روس به اندازه زنان ایرانی شجاع بودند
گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج و از مخالفان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در توییتی نوشته است که پس از شنیدن صحبت‌های مسیح (علینژاد ، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی) و پس از دیدن آنچه در خیابان های ایران می‌گذرد «هرچند بیان آن برایم دردآور است اما کاش مردان روس به اندازه زنان ایرانی شجاع بودند.»


* قوه قضائیه: بر اساس «دستور» خامنه‌ای دستگیر شدگان «غربال» می‌شوند
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته است که این نهاد بر اساس گفته‌های آیت الله علی خامنه ای در اظهارات دیروزش درباره اعتراضات اخیر، معترضان دستگیر شده را «غربال» می‌کند.
بر اساس گزارش خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه ایران، آقای ستایشی گفته «همانگونه که مقام معظم رهبری دستور فرمودند، دستگاه قضایی ملتزم به جداسازی سطوح مختلف بازداشت شدگان و غربال نمودن آنان از حیث نوع رفتار مجرمانه، وابستگی به دشمن، اهداف، سطح اقدام و میزان تقصیر و مداخله آنها در صحنه خواهد بود.»
آقای ستایشی درباره افراد دستگیرشده گفته «بر این اساس چنانچه مشخص شود که به لحاظ التهابات پدید آمده و جوسازی برخی رسانه ها، وارد صحنه شده و اکنون از افعال خویش اظهار ندامت کرده و پشیمان شده اند، در خصوص مشار الیهم تدابیر قضایی مناسب و متضمن رافت اسلامی اتخاذ خواهد شد.»


* سخنگوی وزارت خارجه ایران از بیانیه جو بایدن انتقاد کرد
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به بیانیه شب گذشته جو بایدن، رئیس جمهور ایران در محکوم کردن سرکوب معترضان و وعده تسهیل دسترسی به اینترنت و شبکه‌های امن واکنش نشان داده و از آن انتقاد کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته «بهتر بود آقای جو بایدن قبل از گرفتن ژست‌های بشردوستانه، کمی راجع به کارنامه حقوق بشری کشور متبوع خود فکر می‌کرد، هر چند ریاکاری نیازی به فکر ندارد.»
آقای بایدن شب گذشته با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر نگرانی شدید درباره گزارش‌ها از شدت گرفتن خشونت علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران از جمله علیه زنان و دانشجویان گفته بود «معترضان خواهان رعایت حقوق برابر و عزت انسانی خود هستند. به دنبال اصولی منصفانه و جهان‌شمولند که در کنوانسیون بین‌المللی حقوق بشر آمده است.»
رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده که حکومت ایران سال‌هاست آزادی‌های اساسی را از مردمش گفته و آرمان‌ نسل‌های متمادی را با ارعاب، اجبار و خشونت سرکوب کرده است.
در بیانیه رئیس جمهوری آمریکا آمده این کشور در کنار زنان و تمامی شهروندان ایران که با شجاعتشان الهام‌بخش جهان شده‌اند ایستاده است و دسترسی به اینترنت را از جمله با تسهیل دسترسی به خدمات و پلتفورم‌های ایمن خارج از این کشور برای ایرانیان ساده‌تر خواهد کرد.


منابع خبرها: بی‌بی‌سی، رادیو فردا، رادیو زمانه، شبکه‌های اجتماعی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024