پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 02.10.2022, 10:17

شمار قربانیان اعتراضات به ۱۳۳ نفر افزایش یافت


سازمان حقوق بشر ایران

اعتراضات سراسری مردم ایران که پس از قتل مهسا (ژینا) امینی آغاز شد، با وجود سرکوب خونین معترضان همچنان ادامه دارد. مضاف بر آن، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی روز جمعه هشتم مهرماه مردم معترض را در شهر زاهدان، استان سیستان و بلوچستان، به گلوله بستند و بیش از ۴۰ تن از آنان را کشتند.

سازمان حقوق بشر ایران با شدیدترین لحن ممکن، کشتار معترضان در شهرهای مختلف ایران، به‌خصوص کشتار اخیر زاهدان را محکوم می‌کند و آن را «جنایت علیه بشریت» می‌داند. محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، گفت: «کشتن معترضان در ایران بخصوص کشتاری که در زاهدان صورت گرفت، مصداق جنایت علیه بشریت است. جامعه جهانی موظف است که این جنایت را پی‌گیری کند و مانع از بروز جنایات جدید به دست جمهوری اسلامی شود.»

روز جمعه ۸ مهر ماه، تجمعی پس از نماز جمعه در زاهدان در اعتراض به تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر نوجوان بلوچ شکل گرفت که با سرکوب خونبار ده‌ها معترض توسط ماموران امنیتی همراه شد. «کمپین فعالین بلوچ» نام ۴۱ نفر از کشته‌شدگان را منتشر کرده است.

علاوه بر این، «سازمان حقوق بشر ایران» کشته‌شدن دستکم ۹۲ تن از معترضان را نیز تا امروز در سراسرکشور تایید می‌کند. بدین‌ترتیب جمع کشته‌شدگان سرکوب به اضافه آماری که «کمپین فعالین بلوچ» به طور جداگانه ارائه کرده است، به ۱۳۳ نفر می‌رسد. تا لحظه تنظیم این گزارش، رسانه‌های رسمی از قول استاندار سیستان و بلوچستان، جان باختن تنها ۱۹ تن و زخمی شدن ۲۰ تن دیگر را درطی اعتراضات زاهدان تایید کرده‌اند.

وبسایت‌های نزدیک به نهادهای امنیتی، ویدیویی از اعترافات اجباری یکی از شهروندان بلوچ بازداشت شده در اعتراضات زاهدان را منتشر کردند که به‌نظر می‌رسد تحت فشار اخذ شده باشد. روزهای گذشته نیز چند ویدیو از اعترافات بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف منتشر شده بود.

ارتباطات اینترنتی نیز از ده روز پیش در ایران با اختلال شدید مواجه شده و یا به کلی قطع شده است. دسترسی کاربران به وایبر، واتس آپ، سیگنال، اینستاگرام، اسکایپ، لینکدین، ۴ عدد از بازی‌های آنلاین، گوگل پلی و اپ استور و بسیاری دیگر از وبسایت‌های خارجی مسدود شده است.

اعتراضات پس از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، جوان ۲۲ ساله که همراه با خانواده‌ برای دیدار با خویشاوندانش از سقز به تهران سفر کرده بود، آغاز شد. او روز ۲۲ شهریور به دست ماموران گشت ارشاد بازداشت شد. مهسا امینی اندکی بعد در بازداشتگاه بیهوش شد، به کما رفت و روز ۲۵ شهریور جان باخت. گزارش شاهدان عینی حاکی از ضرب و جرح او در خودروی گشت ارشاد و درون بازداشتگاه است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024