سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 01.10.2022, 17:28

تظاهرات خیابانی در نقاط مختلف تهران


ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مناطق مختلف تهران در روز شنبه ۹ مهر صحنه اعتراضان به حکومت جمهوری اسلامی بوده است. برخلاف روزهای پیش، اعتراض‌های گسترده در نقاط مختلف تهران، پیش از غروب آفتاب آغاز شده است.

اعتراض‌های امروز تهران به ویژه با حضور جمعیت قابل ملاحظه‌ای از معترضان در حال پیگیری است و در برخی نقاط تهران نیز، ماموران امنیتی تلاش کرده‌اند با حملاتشان، جلوی گسترده‌تر شدن اعتراض‌ها را بگیرند.

یکی از ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در تقاطع خیابان‌های بزرگمهر و نادری، ماموران به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند. وضعیتی مشابه در ویدئویی دیگر که خیابان شریعتی را نشان می‌‌دهد حاکم است.

خیابان فلسطین، بلوار کشاورز و خیابان جمهوری از جمله مناطق مرکزی تهران است که در این روز شاهد حضور پرتعداد معترضان بوده. معترضان در خیابان جمهوری با شکستن نرده‌ها و گذاردن آن در خیابان مانعی برای هجوم نیروهای امنیتی درست کرده‌اند. معترضان خیابان فلطین را نیز مسدود کرده‌اند.

ویدیویی از متروی شریعتی در منطقه شمالی تهران منتشر شده است که معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند. معترضان در محله سعادت‌آباد نیز شعار می‌دهند «از زاهدان تا تهران، جانم فدای ایران».

همچنین ویدئوهایی از سردادن شعار «زن، زندگی، آزادی» در متروی تهران، راهپیمایی مسالمت‌آمیز معترضان در امیر‌آباد - حدفاصل بلوار کشاورز تا فاطمی، پایین آوردن تابلوی «خیابان جمهوری اسلامی» توسط معترضان، تجمع مسالمت‌آمیز در خیابان کارگر وسعادت‌آباد و حمله نیروهای امنیتی به یکی از معترضان در خیابان وصال منتشر شده است.

در یکی دیگر از ویدئوها، جمعیتی در برابر ایستگاه متروی شریعتی دیده می‌شوند که شعار می‌دهند: «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم».

نشست سران سه قوه در تهران برای مقابله با اعتراضات

همزمان با تداوم اعتراضات مردمی در سراسر ایران، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی شامگاه شنبه از تشکیل جلسه «سران سه قوه» در محل نهاد ریاست جمهوری ایران خبر داد.

محور اصلی این جلسه که با حضور ابراهیم رئیسی، غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمدباقر قالیباف برگزار شد، «مقابله با آشوبگری» و «صیانت از نظم و امنیت عمومی» عنوان شده است.

این گزارش اضافه کرده است که سران سه قوه همچنین در جریان نشست روز شنبه از مردم به خاطر «ناکام» گذاشتن آن‌چه «برنامه‌ریزی دشمنان برای بحران‌سازی در کشور» خواندند، قدردانی کردند.

ادعای پشتیبانی مردم از حکومت در شرایطی مطرح می‌شود که حامیان جمهوری اسلامی به‌رغم فراخوان سراسری روز جمعه کم‌شمارتر از همیشه در خیابان‌ها ظاهر شدند.

تظاهرات از دانشگاه آغاز شد

نخستین اعتراض‌های روز شنبه از دانشگاه‌های سراسر کشور آغاز شد که در آن‌ها، دانشجویان علیه حکومت شعار دادند و زنان و دختران دانشجو با برداشتن روسری‌هایشان، به حکومت اسلامی اعتراض کردند.

این اعتراض‌ها، همزمان با اعتصاب سراسری دانشجویان و اساتید دانشگاه انجام شد که تا روز شنبه به ۱۱۰ دانشگاه و مرکز آموزشی رسید.

این در حالی بود که اعتراض‌ها در شب گذشته نیز به اشکال مختلف مانند شعارنویسی بر روی دیوار، سردادن شعار بر بام خانه‌ها و پخش آهنگ «برای...» اثر شروین حاجی‌پور در سطح شهر توسط شهروندان معترض، ادامه داشت.

از صبح شنبه نیز دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف کشور، از جمله دانشگاه‌های تهران، هنر تهران، الزهرای تهران، تربیت مدرس تهران، خواجه‌نصیر تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، زنجان، فردوسی مشهد، آزاد مشهد، آزاد تهران، بهشتی تهران، باهنر کرمان و دندانپزشکی آزاد تهران، دست به تظاهرات زدند.

در یکی از کم‌سابقه‌ترین اعتراض‌ها، تعداد قابل توجهی از دانشجویان دانشگاه الزهرا که مخصوص زنان و دختران است، روسری‌هایشان را از سر برداشتند و شعار دادند:‌ «دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد». آنها همچنین شعارهایی در حمایت از یکی از همکلاسی‌هایشان به نام مائده دلبری سردادند که توسط نهادهای امنیتی دستگیر شده است.

در ویدئویی که از دانشگاه شیراز منتشر شد، دانشجویان دیده می‌شوند که ترانه «برای...» شروین حاجی‌پور را دسته‌جمعی می‌خوانند.

دانشجویان دانشگاه هنر تهران نیز در حالی که بسیاری از زنان و دختران، روسری بر سر ندارند، شعار دادند: «از زاهدان تا تهران، خونین تمام ایران».

سپس ویدئویی منتشر شد که نشان می‌داد دانشجویان دانشگاه آزاد گوهردشت، از محل دانشگاه خارج شده و به رغم حضور سنگین نیروهای امنیتی، در سطح شهر دست به اعتراض زده‌‌اند. دانشجویان این دانشگاه شعار دادند: «اگه با هم یکی نشیم، یکی یکی کشته میشیم».

مجلس فردا نشست غیر علنی برگزار می‌کند

نظام موسوی، سخنگوی هیات رییسه مجلس ایران گفت که مجلس فردا در جلسه غیر علنی به بررسی ناآرامی‌های اخیر در این کشور با حضور احمد وحیدی، وزیر کشور می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در عین حال افزود که از فرمانده فراجا (فرماندهی نیروی انتظامی) برای حضور در جلسه غیرعلنی دعوت شده اما هنوز حضور او قطعی نیست.

سخنگوی هیات رییسه مجلس ایران تصریح کرد که در این جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس نیز نظرات خود را بیان می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024