جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.09.2022, 8:40

نسرین ستوده: امکان تغییر رژیم کاملا وجود دارد


نسرین ستوده، فعال حقوق بشر، در مصاحبه‌ای با مجله تایم تاکید کرد که اعتراضات به‌رغم تلاش حکومت ایران برای سرکوب آن، ادامه خواهد داشت و این راه بی‌بازگشت است.

خانم ستوده که از زندان به مرخصی استعلاجی آمده است، اظهار داشت: «حتی اگر خواسته‌های مردم برآورده نشود، واقعیت برای همیشه تغییر خواهد کرد. آنها [زنان معترض] دیگر تن به حجاب اجباری نخواهند داد.»

شهرهای مختلف ایران طی حدود دو هفته است که صحنه اعتراضات گسترده‌ای بوده‌اند. این اعتراضات در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، اما بسیاری از مخالفان آن را طلیعه تغییر حکومت ایران دانسته‌اند.

نسرین ستوده اظهار داشت:

«به‌ یاد دارم در سال‌هایی که جنبش زنان در ایران بسیار فعال بود، مصاحبه‌های زیادی انجام می‌دادم و اغلب با قضات نیز صحبت می‌کردم. به آن‌ها می‌گفتم که بی‌عدالتی و آسیب عظیمی که بر زنان وارد می‌شود، روزی ایران را به لبه پرتگاه و به نقطه بحران خواهد رساند. امروز به آن نقطه رسیده‌ایم.»

«نسل جدید بیش از گذشته حاضر است که حجاب خود را از سر بردارد، آن را در هوا تکان دهد و مستقیماً با گشت ارشاد مقابله کند و بگوید که نه، شما مرا مجبور به پوشیدن حجاب نمی‌کنید. این پدیده‌ای است که ۱۰ سال پیش رخ نمی‌داد. برخی حتی می‌گفتند حجاب در اولویت نیست. اما آن‌چه نسل جدید کاملاً روشن کرده این است که آن‌ها خود را حاکم بر بدن خود می‌دانند. ایران کنونی همین است.»

«به هیچ وجه بازگشت به گذشته را نمی‌بینم حتی اگر خواسته‌های مردم برآورده نشود، واقعیت برای همیشه تغییر خواهد کرد. آن‌ها دیگر حجاب اجباری را تحمل نخواهند کرد.»

«در این انقلاب چیزی که ما نگران آن هستیم خشونت حکومت است نه مردم.» «این یک نظام توتالیتر است که مردم هر روز حضور آن را با پوست و گوشت خود احساس می‌کنند. آن‌چه که به‌طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود این است که تقاضای روشنی برای تغییر رژیم وجود دارد. آن‌چه مردم می‌خواهند تغییر رژیم و عدم بازگشت به گذشته است؛ و آن‌چه ما در #اعتراضات و #اعتصابات کنونی می‌بینیم، این است که امکان تغییر رژیم بسیار واقعی است.»

«این یک نظام توتالیتر است که مردم هر روز حضور آن را با پوست و گوشت خود احساس می‌کنند. آن‌چه که به‌طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود این است که تقاضای روشنی برای تغییر رژیم وجود دارد. آن‌چه مردم می‌خواهند تغییر رژیم و عدم بازگشت به گذشته است؛ و آن‌چه ما در اعتراضات و اعتصابات کنونی می‌بینیم، این است که امکان تغییر رژیم بسیار واقعی است.»

«ایرانیان خارج از کشور نقش زیادی در نمایان ساختن دردهای مردم ایران در داخل داشته‌اند. (…) ما از ارزش‌ها و اصول مشترک خود دفاع می‌کنیم و از همه انتظار حمایت داریم.»


منابع: رادیو زمانه، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024