جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 18.08.2022, 14:38

هاآرتص: ایران برای امضای توافق آماده می‌شود


مقامات اسرائیل بر این باورند که به‌رغم اختلافات عمیق حل‌نشده میان ایران و آمریکا، دولت ایران در حال آماده کردن اذهان عمومی برای امضای توافق جدید هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است.

به گزارش العربیه، منابع دولتی اسرائیل که نخواستند نامشان فاش شود، روز چهارشنبه به روزنامه «هاآرتص» گفتند که ایران شروع به آماده کردن افکار عمومی این کشور برای بازگشت احتمالی به «برجام» کرده است. به گفته این منابع، دولت ایران به سوی نهایی کردن توافق گام برمی‌دارد.

با این حال، این منابع تاکید کردند که با وجود آماده‌سازی ایران برای پذیرش توافق هسته‌ای جدید، اختلافات بسیار عمیق و حل‌نشده‌ای میان ایران و غرب و به ویژه ایالات متحده وجود دارد.

از جمله موارد مورد اختلاف میان ایران و آمریکا، درخواست ایران برای بسته شدن پرونده تحقیقاتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های مشکوک به تسلیحاتی رژیم ایران در تاسیسات اتمی اعلام‌نشده آن طی سال‌های اخیر است.

علاوه بر این، هیئت ایرانی از ایالات متحده درخواست کرده ضمانت‌ دهد که مجددا بر ایران تحریم اعمال نخواهد کرد، یا پیش از پایان دوره توافق، دومرتبه آن را ترک نخواهد کرد.

ایران نگران است که در صورت فروپاشی مجدد توافق اتمی با غرب، کمپانی‌های غربی دومرتبه از ترس خسارت ایران را ترک کنند. درخواست اخیر در حقیقت برای ایجاد یک شبکه ایمنی اقتصادی برای شرکت‌های غربی است که می‌خواهند پس از احیای «برجام» در ایران سرمایه‌گذاری یا تجارت کنند.

به گفته «هاآرتص»، در این گیر و دار اسرائیل در حال بررسی این موضوع است که آیا دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به منظور «انعطاف» نشان دادن و تمام کردن معامله با ایران، آیا به وعده‌هایی که پیش از این به اسرائیل داده بود پشت پا خواهد زد یا خیر.

منابع دولتی اسرائیلی، با ذکر این موضوع که با توجه به شکاف‌های قابل توجهی که وجود دارد، ارزیابی آنها این است که دو طرف برای دستیابی به توافق باید خیلی کوتاه بیایند، تاکید کردند که اسرائیل خود را برای «سناریوهای مختلف» آماده کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024