پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.08.2022, 16:00

اطلاعات سپاه همکاری با «کلوز آپ» را ممنوع کرد


سازمان اطلاعات سپاه ممنوعیت همکاری با موسسه کلوزآپ را در اطلاعیه‌ای در سایت گرداب -وابسته به مرکز بررسی جرائم سازمان ‌یافته سپاه- منتشر کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این اطلاعیه گفته شده است که موسسه کلوزآپ پیش از این با عنوان «گرین هاوس» فعالیت می‌کرده اما «به دلیل افشای ماهیت حامیان پشت پرده و برای جلوگیری از ایجاد حساسیت در کشورهای مسلمان، موقعیت ثبتی خود را از تل آویو به بروکسل منتقل کرده است».

«کلوز آپ» چیست؟

کلوزآپ که دفتر مرکزی آن در بروکسل، پایتخت بلژیک است،  برنامه‌هایی برای حمایت از مستندسازان تدارک می‌بیند.

به نوشته سایت کلوزآپ این مجموعه برای مستندسازان جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا برنامه‌های آموزشی در دوره‌های هشت ماهه ارائه می‌دهد.

این موسسه می‌گوید از فیلمسازان مختلف با پس‌زمینه قومی، مذهبی و فرهنگی متفاوت از کشورهایی مانند ایران، افغانستان و بیش از ۲۰ کشور دیگر حمایت می‌کند که بسیاری از آنها در خاورمیانه واقع شده‌اند.

بنیانگذار اصلی کلوزآپ و مدیر اجرایی آن سیگال یهودا است. خانم یهودا در سایت کلوزآپ خود را یک یهودی ایرانی معرفی کرده که در اسرائیل بزرگ شده و گفته خانواده‌اش حدود ۷۰ سال پیش از ایران به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند.

سوابق کاری او که در سایت کلوزآپ منتشر شده نشان می‌دهد که خانم یهودا از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ میلادی مدیر برنامه «گرین‌هاوس» بوده که برای کمک به رشد و آموزش مستندسازان در خاورمیانه و شمال آفریقا فعالیت می‌کرد.

در اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه گفته شده که مجموعه کلوزآپ پیشتر با نام گرین‌هاوس فعالیت داشته و دفتر آن در تل‌آویو بوده است.

در سایت گرین‌هاوس گفته شده که این مجموعه از سال ۲۰۰۶ و به عنوان کنسرسیومی بین‌المللی از چند موسسه هنری و سینمایی از کشورهای اسرائیل، ترکیه‌، هلند، آمریکا و مراکش تشکیل شده است.

تعدادی از نام‌هایی که به عنوان شریک یا مربی در مجموعه کلوزآپ آمده، در سایت گرین‌هاوس هم دیده می‌شود.

مستند تحسین‌شده «پنج دوربین شکسته» نامزد اسکار و برنده جایزه امی در سال ۲۰۱۳ از جمله تولیداتی است که پروژه آن در برنامه گرین‌هاوس آغاز شده است.

گرین‌هاوس و مستندسازان بازداشتی در ایران

در ماه‌های اخیر و هم‌زمان با افزایش محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی و بازداشت فعالان در حوزه‌های مختلف، فشار روی مستندسازان ایرانی هم بسیار بیشتر شده است.

روز ۱۹ اردیبهشت امسال نیروهای امنیتی در ایران چند مستندساز زن از جمله فیروزه خسروانی و مینا کشاورز را بازداشت و بعد از چند روز به قید وثیقه آزاد کردند. در آن زمان دلیل دستگیری یا اتهامات این هنرمندان اعلام نشد.

به نوشته سایت گرین‌هاوس این دو مستندساز در دو فیلم مستند در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ با این موسسه همکای کرده‌اند. 

شیلان سعدی، مستندساز زن دیگری هم که در ماه اردیبهشت در ایران بازداشت شد، با گرین‌هاوس فیلم مستند ساخته است.

سازمان اطلاعات سپاه موسسه کلوزآپ را به عنوان مجموعه جدیدی معرفی کرده که فعالیت گرین‌هاوس را ادامه می‌دهد و با «صهیونیستی» خواندن آن، هشدار داده است که همکاری با این برنامه آموزشی «طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران» ممنوع است.

در سایت مجموعه گرین‌هاوس نام ده‌ها مستندساز دیگر هم از کشورهای عمدتا مسلمان دیده می‌شود که در پروژه‌های مختلف با این مجموعه همکاری کرده‌اند.

هنرمندان فلسطینی و سوریه‌ای از جمله کسانی هستند که با کمک این برنامه‌های آموزشی و حمایتی چندین مستند ساخته‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024