شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.08.2022, 7:23

گزارشی از تداوم بحران بی‌آبی در شهرکُرد


سایت امتداد در گزارشی نوشت: تداوم کم‌آبی در استان چهارمحال بختیاری و شهرستان شهرکرد از هفته گذشته به این سو؛ نارضایتی گسترده‌ای را در میان اهالی این منطقه به دنبال داشته و صدها تن از مردم این منطقه با تجمع در مقابل استانداری این استان، نسبت به عدم تحقق وعده‌های مسئولین برای حل مشکل آب، اعتراض کردند.

در همین رابطه، گفتگویی با دو تن از فعالین استان چهارمحال بختیاری ترتیب داده و نظرات آن‌ها را در خصوص چرایی پدید آمدن این بحران جویا شدیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

در همین رابطه، یکی از فعالین مدنی شهرکردی در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره علل به وجود آمدن بحران اخیر، اظهار داشت: امروز شاهد هشتمین روز از تداوم کم‌آبی در شهرکرد بودیم که همین مسئله، مردم را برای تامین آب شرب با مشکلات جدی روبرو کرده است. آب شهرکرد از سرچشمه‌های کوهرنگ تغذیه می‌شود و به واسطه سیل اخیر، این سرچشمه‌ها گل‌آلود شده است. به شکلی که در حال حاضر به رغم فعالیت تصفیه‌خانه، آب ورودی به شبکه آب شرب شهر عملا قابل استفاده نیست. در شرایط فعلی، آب به صورت خیلی ضعیف از چاه‌های مجاور شهرکرد تامین می‌شود که به گفته یکی از مشاورین شرکت‌های انتقال آب، این آب به دلیل وجود نیترات بالا در آن، عملا قابل مصرف نیستند.
در همین رابطه، البته اقداماتی صورت گرفته و برای جلوگیری از آسیب بعدی به مردم، بسته‌های آب معدنی تهیه شده و در بین شهروندان توزیع می‌شود. در همین وضعیت، ما که در طبقه دوم یک ساختمان ساکن هستیم، وقتی شیر آب را باز بگذاریم، پس از مدتی به صورت کاملا گل‌آلود و با حجم بسیار پایین، آب بالا می‌آید اما در بسیاری از مناطق، حتی به همین میزان نیز، حداقل فشار آب لازم برای استارت خوردن پمپ وجود ندارد.

در حال حاضر، حدود ۵۰ تانکر در سطح شهر مستقر شده و به توزیع آب بین مردم می‌پردازند. ضمن اینکه همانگونه که گفتم، گروه‌هایی از جانب اداره آب در سطح شهر، بسته‌های آب معدنی را به صورت رایگان در بین مردم توزیع می‌کنند. در رابطه با اعتراضات امروز در مقابل استانداری نیز، شاهد بودیم که یکی از خبرگزاری‌ها، شمار مردم معترض را ۵۰۰ نفر عنوان کرده بود که اساسا تعداد افراد حاضر در این تجمع، بسیار بیشتر از این رقم بوده است. وزیر نیرو هم سه روز پیش به شهرکرد آمده و وعده حل مشکل را ظرف ۲۴ ساعت داد که هنوز از سررسید این وعده خبری نیست و همین مسئله، مردم را خشمگین‌تر کرده است.

میزان گل‌‌آلود بودن آب منطقه، حتی به رغم بروز سیل اخیر هم خیلی معمول نیست

نکته قابل توجه درباره وضعیت آب شهرکرد این است که به گفته صاحبنظران، میزان گل‌‌آلود بودن آب منطقه، حتی به رغم بروز سیل اخیر هم خیلی معمول نیست و هنوز دلیل روشن و مشخصی برای آن وجود ندارد. به هر حال، سیل در حدود ۱۰ روز قبل در شهرستان آمده و سوال است که چرا باید عوارض آن، همچنان پس از این مدت باید ادامه داشته باشد.

همچنین در ادامه، یکی از مسئولین ارشد سابق در اداره آب استان چهارمحال بختیاری در گفتگویی با امتداد، ضمن واکاوی علل بروز این بحران، تصریح کرد: چشمه کوهرنگ از لحاظ ساختاری، ساختار خاص خود را داشته و با دیگر چشمه‌‎ها متفاوت است. این چشمه در دامنه شمالی زردکوه واقع شده و در فصول بارندگی به دلیل شسته شدن آهک‌های مجاور این چشمه تا حدی شاهد کدر شدن آب هستیم و این اتفاق، اساسا اتفاق غیرمعمولی نبوده است. معمولا به این صورت بوده که این کدورت به حدی بالا نرفته که نتوان با یک دستگاه تصفیه ساده آن را سالم‌سازی کرد.

امسال به دلیل وجود حجم بالای بارش در مدت زمان کوتاه، این مسئله باعث شد که نفوذ آب باران بالا رفته و رس‌های موجود در دره شکاف‌ها با حجم بسیار زیاد شسته شوند. بعد از این پدیده هم شاهد آن بودیم که همین مسئله به دلیل نفوذ این حجم از رس شسته شده، سبب گل‌آلود شدن شدید آب چشمه کوهرنگ شده است. این یک پدیده طبیعی بوده و طی میلیون‌ها سال که این چشمه شکل گرفته، حتما هزاران بار این پدیده رخ داده است. اما طبیعت خود را بازسازی می‌کند و برای تخلیه رس‌ها باید منتظر بشیم و به گمان من، حدود ۳ تا ۴ روز آینده حل مشکل گل‌آلود بودن آب منطقه متحمل خواهد بود.

سوای در مدار قرار گرفتن آب چشمه کوهرنگ، قبلا آب شهرکرد از چاه‌هایی که در پیرامون دشت شهرکرد وجود داشتند، تامین می‌شد. پس از وارد شدن این چشمه به مدار، تعدادی از این چاه‌ها از مدار خارج شدند و در این فقره شاهد سومدیریت در آینده‌نگری مسئله هستیم. به هر حال، دوستان باید تعدادی از این چاه‌‌‍‌ها را استندبای نگه می‌داشتند تا در چنین وضعیتی می‌توانستیم شاهد استفاده از آب آن برای تامین نیاز مردم و مدیریت مسئله باشیم. به هر حال در شرایط فعلی از ۲۲ استان تانکرهایی به شهرکرد اعزام شده که با استقرار در سطح شهر به مردم آبرسانی می‌کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024