پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 17.08.2022, 9:22

اویل‌پرایس: احیای برجام بسیار بعید به نظر می‌رسد


وبگاه «اویل‌پرایس» می‌گوید به‌رغم اصرار دیپلمات‌ها مبنی بر اینکه احیای توافق هسته‌ای با ایران «قریب‌الوقوع» است، شرایطی که ایران برای پذیرفتن این معامله گذاشته و سخت‌گیری‌هایی که ایالات متحده در قبال آن می‌کند، احیای «برجام» را بسیار بعید می‌نماید.

به گفته این وبگاه، طی چند ماه اخیر هیچ چیزی تغییر نکرده است. ایالات متحده در این مدت بر این باور بوده که کش دادن روند مذاکرات توسط ایران و مطرح کردن خواست‌های جدید در هر دور از مذاکرات تنها به منظور وقت خریدن برای توسعه تسلیحات هسته‌ای است.

به گزارش العربیه، به گفته یک منبع اروپایی آگاه از جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران، واشینگتن به اعضای دیگر گروه ۵+۱ اعلام کرده که یک گام از موضع خود در قبال سپاه پاسداران و فعالیت‌های تروریستی ایران عقب نمی‌نشیند.

به گفته «اویل‌پرایس»، در حال حاضر تمام توان آمریکا روی این امر متمرکز شده تا جلوی دست یافتن ایران به بمب اتم طی «سه ماه ‌آینده» را بگیرد، چرا که رژیم این کشور با کمک روسیه می‌تواند سیستم موشکی خود برای پرتاب کلاهک هسته‌ای را طی این مدت تکمیل کند.

با این حال، با تکیه بر گفته مقامات آمریکایی که حاضر نخواهند شد «یک کلمه از پیش‌نویس فعلی بیش و کم» کنند، بعید به نظر می‌رسد که ایالات متحده برای به دست آوردن دل مذاکره‌کنندگان ایرانی حاضر به دادن امتیازات ویژه به آنها باشد.

در این راستا، یک منبع آگاه نزدیک به وزارت نفت ایران به «اویل‌پرایس» گفته که واشینگتن، چنانکه پیشتر قصد داشت، دیگر حاضر نیست «تروریستی» بودن سپاه پاسداران را بلافاصله پس از توافق لغو کند، بلکه تصمیم گرفته در یک دوره دوساله فعالیت‌های سپاه را ارزیابی کند، و در صورت تطابق رفتارهای سپاه با قوانین بین‌الملل، آن وقت آن را از فهرست تروریستی خارج کند.

به گفته این منبع، ارزیابی مذکور شامل این امر کلیدی خواهد بود که رژیم ایران تمام فعالیت‌های اطلاعاتی و عملیاتی خود در کشورهایی همچون عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و پاکستان را متوقف کند، و در غیر این صورت ارزیابی دوساله سپاه با شکست مواجه خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024