شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 06.07.2022, 7:27

کاهش قیمت نفت خام به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه


قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت برای اولین‌بار از ماه مه به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت و به ۹۸ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت خام برنت نیز پس از نزدیک به سه ماه به زیر ۱۰۲ دلار کاهش یافت.

نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت روز سه‌شنبه با حدود ۱۰ درصد کاهش به زیر ۱۰۰ دلار سقوط کرد و به ۹۸ دلار در هر بشکه معامله شد.

این اولین بار از ۱۱ ماه مه، ۲۱ اردیبهشت ماه، است که قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت به زیر ۱۰۰ دلار بازگشته است.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز با بیش از ۱۰ درصد کاهش به ۱۰۱ دلار و ده سنت معامله شد.

نفت خام برنت که معمولا کمی بالاتر از نفت وست تگزاس اینترمیدیت معامله می‌شود، از ۲۵ آوریل، پنجم اردیبهشت ماه، به بالای ۱۰۰ دلار افزایش یافته بود و از نزدیک به سه ماه پیش به بالای ۱۰۲ دلار در هر بشکه رسیده بود اما روز سه‌شنبه با گذشت نزدیک به سه ماه به زیر ۱۰۲ دلار کاهش یافت.

کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، در حالی است که قیمت نفت خام برنت در هشتم ژوئن، هجدهم خرداد ماه، به ۱۲۳ دلار و ۵۸ سنت در هر بشکه افزایش یافته بود و نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز به ۱۲۲ دلار و ۱۱ سنت رسیده بود.

قیمت نفت در چند ماه گذشته تحت تاثیر چند عامل از جمله حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه مسکو روندی افزایشی در پیش گرفته بود.

تحلیل‌گران بازار نفت و بنزین نیز تا چند هفته پیش بر این باور بودند که امکان کنترل و کاهش قیمت نفت خام در کوتاه مدت بعید است اما در چند هفته گذشته، با افزایش نگرانی‌ها از رکود اقتصادی در آمریکا به کاهش شدید قیمت نفت کمک کرده است.

سی‌ان‌ان از قول تحلیل‌گران بازار انرژی تاکید کرد که افزایش نگرانی از احتمال وقوع رکود اقتصادی در ایالات متحده، محرک اصلی کاهش قیمت نفت خام و بنزین است چرا که عرضه نفت تنها بخشی از معادله تعیین کننده قیمت نفت خام است و میزان تقاضا برای نفت خام نیز بخش دیگر از این معادله است و هیچ چیز چون رکود سبب کاهش تقاضا نمی‌شود.

همزمان با کاهش قیمت نفت خام، قیمت عمده فروشی بنزین در معاملات آتی نیز حدود ۱۰ درصد، معادل ۳۶ سنت در هر گالن، کاهش یافت.

قیمت بنزین اولین‌بار در ۱۱ ژوئن، بیست و یکم خرداد ماه، در آمریکا از مرز ۵ دلار در هر گالن(معادل ۳/۸ لیتر) عبور کرده و در ۱۴ ژوئن به اوج ۵ دلار و دو سنت در هر گالن رسیده بود.

با این حال با کاهش قیمت‌ها، در حال حاضر میانگین قیمت یک گالن بنزین در پمپ‌های آمریکا نیز به ۴ دلار و ۸۰ سنت رسیده که ۸ سنت کمتر از قیمت هر گالن بنزین در هفته گذشته است.


ایران اینترنشنال



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024