جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 05.07.2022, 8:20

فشار بر پارلمان بلژیک برای تصویب لایحه استرداد


گزارش پولیتیکو از فشارها بر پارلمان بلژیک برای تصویب لایحه استرداد محکومان به ایران

ایران اینترنشنال: در حالی که پارلمان بلژیک قرار است بررسی لایحه جنجالی تبادل محکومان با ایران را از روز سه‌شنبه آغاز کند، نشریه پولیتیکو به زمینه‌های طرح این لایحه اشاره کرد و به نقل از یک سیاستمدار بلژیکی نوشت فرانسه نیز برای تصویب این لایحه فشار آورده است.

پولیتیکو در گزارشی که شامگاه دوشنبه ۱۳ تیر در وبسایت این نشریه منتشر شد نوشت بلژیک در حال هموار کردن استرداد یک تروریست (اسدالله اسدی) به ایران است.

«معاهده بین بلژیک و جمهوری اسلامی ایران در مورد انتقال محکومین» بین دو کشور چندی پیش برای تصویب نهایی به پارلمان بلژیک فرستاده شد و روند بررسی آن از روز سه‌شنبه ۱۴ تیر در کمیته روابط خارجی این پارلمان آغاز می‌شود.

به نوشته پولیتیکو، این لایحه زمانی در پارلمان بلژیک مطرح شده که رهبران اروپایی، وحشت‌زده از افزایش قیمت انرژی، اشتیاقی فزاینده به ترمیم روابط و حل اختلافات باقی‌مانده با جمهوری اسلامی نشان می‌دهند.

یکی از سیاستمداران بلژیکی نیز در گفت‌وگو با پولیتیکو به ««فشارهای دیپلماتیک بسیار برای تصویب این لایحه، به ویژه از طرف فرانسه» اشاره کرد.

او اشاره‌ای به جزییات بیشتر در این باره نکرده است.

بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی، از ۲۵ ماه پیش در زندان مشهد محبوس است و چند روز پیش وکیل او خبر داد که حکم ۸ سال و ۸ ماه حبس موکلش قطعی شده است.

در همین حال مایکل فرایلیخ، نماینده پارلمان بلژیک، به ایران اینترنشنال گفت دولت و پلیس امنیت بلژیک با استفاده از ترفندهای مختلف سعی کرده‌اند نمایندگان را برای تصویب این لایحه تحت فشار بگذارند.

لایحه ارائه شده به پارلمان بلژیک با اعتراضات گسترده‌ای روبه‌رو شده و احتمال بازگرداندن اسدالله اسدی به ایران موجی از واکنش‌ها را به همراه داشته است؛ اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی، به جرم تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.

معترضان می‌گویند تصویب این لایحه در واقع معامله‌ای سیاسی بین بلژیک و جمهوری اسلامی است و بروکسل احتمالا در ازای آزادی احمدرضا جلالی و دیگر زندانیان اقدام به این معامله کرده است.

ایران اینترنشنال روز دوشنبه در خبری اختصاصی گزارش داد که یک امدادگر بلژیکی به نام الیویه وندکاستیل نیز از ماه مارس در ایران زندانی است.

طیف گسترده معترضان به این لایحه از جمله شامل برخی سیاستمداران و فعالان بلژیکی و اروپایی، چند سیاستمدار آمریکایی، فعالان سیاسی ایرانی و برخی دیگر می‌شود.

از جمله بیش از ۴۳۰ تن از فعالان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایرانی و جمعی از خانواده‌های دادخواه در بیانیه‌ای خطاب به سیاست‌مداران بلژیکی هشدار داده‌اند که «به تروریسم حکومتی چراغ سبز نشان ندهید!».



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024