پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.05.2022, 20:41

نیویورک‌تایمز: پارچین هدف حمله پهپادی قرارگرفته‌است


روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز جمعه ششم خرداد گزارش داد حادثه‌ای که این هفته در مرکز نظامی پارچین در حومه تهران رخ داد، حمله پهپادی علیه تاسیسات فن‌آوری موشکی، هسته‌ای و پهپادی وزارت دفاع ایران بوده است.

به گزارش رادیو فردا، نیویورک تایمز با استناد به سه منبع ایرانی که اظهارات آن‌ها را یک مقام آمریکایی نیز «تایید» کرده، نوشت که ریزپهپادهای انتحاری شامگاه چهارشنبه، چهارم خرداد، به مجتمع نظامی پارچین در حومه جنوب شرقی تهران اصابت کرده و خود منهدم شدند.

بر اساس این گزارش، پهپادهای موسوم به کوادکوپتر، در ساختمانی که وزارت دفاع از آن برای بخش تحقیقات توسعه پهپادها استفاده می‌کرد، منفجر شد.

منابع ایرانی که نام آن‌ها ذکر نشده، گفته‌اند که کوادکوپترها تنها فاصله کوتاهی می‌توانند پرواز کنند و از این رو می‌توان گفت که از خاک خود ایران و در نزدیکی پارچین به پرواز درآمده‌اند.

منبع آمریکایی که نیویورک تایمز نام او را نبرده، «تایید» کرده است که در حمله به پارچین از ریزپهپادها استفاده شده است اما او به این‌که کدام کشور عامل این حمله بوده اشاره نکرد و از بیان جزییات بیشتر خودداری کرد.

به نوشته نیویورک تایمز، حمله به پارچین به شیوه حملات پیشین منتسب به اسرائیل علیه ایران و لبنان انجام شده است.

رسانه‌های ایران شامگاه چهارم خرداد از «وقوع حادثه» در تاسیسات وابسته به وزارت دفاع خبر داده و گفتند که احسان قدبیگی، مهندس جوان اراکی، در این رویداد کشته و یک تن دیگر هم زخمی شد. این گزارش‌ها به آسیب مالی وارده اشاره نکردند.

در مراسم یادبود احسان قدبیگی در روز جمعه ششم خرداد از او به عنوان «شهید وطن» نام برده شد اما ایران مستقیما کشوری را مسئول این رویداد معرفی نکرد.

هیچ کشوری تا کنون مسئولیت حمله به پارچین را بر عهده نگرفته است.

برخی مقامات ایران اواخر اسفند ماه در توجیه حمله‌ موشکی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق، مدعی شدند که این اقدام به تلافی حمله اسرائیل علیه آشیانه پهپادهای سپاه پاسداران در منطقه ماهی‌دشت در استان کرمانشاه بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، در حمله‌ای که هفته آخر بهمن سال گذشته علیه آشیانه پهپادهای سپاه در ماهی‌دشت انجام شد، حدود یک‌صد پهپاد سپاه از بین رفت.

شبکه کان اسرائیل روز چهارم خرداد یک مستند در مورد انهدام آشیانه پهپادی سپاه پاسداران، در پی تلاش ایران برای رخنه پنج فروند پهپاد در سال‌های گذشته به سوی آسمان اسرائیل، پخش کرد.

در آن گزارش گفته شد که جنگنده‌های آمریکایی دو پهپاد ایرانی را در آسمان عراق و در فاصله زیادی پیش از آن‌که به حریم هوایی اسرائیل نزدیک شود، منهدم کردند.

بر اساس گزارش شبکه کان، اسرائیل در دو مورد نیز جنگنده فوق پیشرفته اف‎۳۵ خود را برای شکار پهپادهای ایرانی به پرواز درآورد.

گزارش نیویورک تایمز در خصوص حمله پهپادهای انتحاری روز چهارم خرداد به سایت نظامی وزارت دفاع در پارچین، دومین افشاگری این روزنامه آمریکایی درباره رویدادهای روزهای اخیر در ایران است.

نیویورک تایمز به نقل از «یک مقام آمریکایی» فاش کرده بود که اسرائیل به آمریکا خبر داده که کشتن حسن صیاد خدایی، افسر نیروی قدس سپاه پاسداران، در سوءقصد مسلحانه روز یک‌شنبه اول خرداد در تهران، کار اسرائیل بوده است.

حمله پهپادی به پارچین به فاصله چهار روز پس از کشته شدن حسن صیاد خدایی رخ داد.

تیر ماه سال گذشته حمله دیگری با ریزپهپادها به کارخانجات ساخت سانتریفیوژ در کرج رخ داد که ایران آن را بعد از مدتی به اسرائیل نسبت داد.

ایران بعد از آن رویداد، کارخانه یادشده را به اعماق زمین در سایت‌های هسته‌ای خود منتقل کرد.

تیر ماه دو سال پیش نیز انفجاری در انبار گاز صنایع نزدیک به پارچین رخ داد که رسانه‌های ایران در آن زمان نوشتند، نشت گاز عامل انفجار بوده است.

حملات منتسب به اسرائیل در ایران تا پیش از این عمدتا متوجه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده است. اما به نوشته المانیتور، اسرائیل در دوره اخیر «جسارت بیشتری» در انجام عملیات از نوع جدید در ایران و در خاک ایران نشان می‌دهد.

مقامات اسرائیلی از این‌که مقامات آمریکا گزارش اطلاعاتی محرمانه اقدام اسرائیل در کشتن حسن صیاد خدایی را به نیویورک تایمز داده‌اند، ابراز ناخشنودی کرده و ظاهرا خواهان توضیح شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024