پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.11.2021, 19:15

بازداشت بیش از ۲۱۴ نفر در اعتراضات اصفهان


تجمعات اعتراضی کشاورزان اصفهانی و شهروندان حامی مطالبات آنان که از روز یکشنبه ۱۶ آبان‌ماه آغاز شده است، از روز گذشته با حضور گسترده نیروهای انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد.

بر اساس اطلاعاتی که هرانا به آن دست یافته است در پی این تجمعات دستکم ۲۱۴ نفر از جمله دستکم ۱۳ کودک بازداشت شدند. با توجه به حاصل جمع بندی گزارشاتی که به دست هرانا رسیده است اغلب بازداشت شدگان در ابتدا به مقر سپاه صاحب الزمان واقع در بلوار صوفه و یا پایگاه بسیج قدوسی واقع در خیابان گلزار جنوبی منتقل شده‌اند. تعدادی از این شهروندان با شرط اخذ تعهد و ضبط مدارک شناسایی تا ساعات پایانی شب آزاد و حدود ۱۵۰ تن نیز به محل های دیگری از جمله زندان اصفهان، زندان حمینی شهر و ندامتگاه زنان اصفهان منتقل شدند.

تا زمان تنظیم این گزارش سرنوشت و محل نگهداری فعلی تعداد دیگری از بازداشت شدگان پس از انتقال از مقرهایی که در بالاتر مورد اشاره قرار گرفت در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، گمان می‌رود که این تعداد به بازداشتگاه‌های نهادهای امنیتی منتقل شده باشند که خبری از سرنوشت آنان در دست نیست. به خصوص اینکه روز جاری رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی ۶۷ تن از بازداشت شدگان را “لیدر” تجمعات معرفی کردند.

به گفته یکی از نزدیکان دو تن از بازداشت شدگان اعراضات روز گذشته، اکثر شهروندان معترض بازداشتی که تعدادی از آنان مجروح نیز شده اند تا روز گذشته تفهیم اتهام نشده و وعده آزادی موقت با تودیع قرار به آنان داده شده بود.

یکی از شهروند ۲۳ ساله ساکن اصفهان که روز گذشته توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به شدت آسیب دیده است به هرانا گفت: “امروز اغلب خیابان های اصلی اصفهان، علی الخصوص مسیرهای منتهی به مراکز تجمعات روز گذشته، توسط ماموران مسدود شده و فضای شدید امنیتی در سطح شهر اصفهان کماکان حاکم است”.

روز گذشته محمدرضا میرحیدری، فرمانده انتظامی اصفهان در مصاحبه با شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران، از همکاری نیروی انتظامی، بسیج، سپاه و دستگاه اطلاعاتی برای سرکوب و بازداشت معترضان خبر داده و وعده برخورد قاطع با آنان را داد. به گفته او شماری از معترضان زخمی شده و برخی از نیروهای امنیتی و انتظامی نیز مجروح شده‌اند. میرحیدری مدعی شده است که معترضان دارای تفنگ ساچمه‌ای بوده‌اند. این در حالی است که بنا بر ویدئوهایی که به دست هرانا رسیده، معترضان به دست نیروهای امنیتی با این سلاح‌ها زخمی شده‌اند.

فرمانده انتظامی استان اصفهان همچنین از کشف ۷ قبضه سلاح کمری کلت و وینچستر در ورودی‌های شهر خبر داده و مدعی شد: «بعضی افراد مسلح به سلاح کمری بوده‌اند و در این رابطه افرادی دستگیر شده‌اند و برخورد قاطع قضایی به اراده جمعی منتظر آن‌ها است.» در همین خصوص حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه ناجا از شناسایی و بازداشت ۶۷ تن از محرکان اصلی اعتراضات توسط عوامل اطلاعاتی نامحسوس یگان ویژه خبر داده و تعداد معترضان دیروز اصفهان را حدود ۲ تا ۳ هزار نفر اعلام کرد. این در حالی است که خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی روز گذشته تعداد معترضان را کمتر از ۵۰۰ نفر عنوان کرده بود.

نورالدین سلطانیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تذکیب کشته شدن یک نفر در اعتراضات دیروز، گفته است: «بر اساس آخرین گزارش‌ها و استعلام‌های رسیده، همه مجروحان از جمله نیرو‌های انتظامی، امنیتی و اغتشاشگران با آسیب‌های سطحی ترخیص شده‌اند و تنها ۱۹ نفر در بخش‌های چشم پزشکی مراکز درمانی بستری هستند.» به گفته او حال دو نفر از مجروحان دیروز مساعد نیست.

روز گذشته تعداد پرشماری از نیروهای انتظامی برای متفرق کردن و سرکوب معترضان، به ضرب و شتم آنها، استفاده از شوکر و شلیک گاز اشک آور و گلوله ساچمه‌ای متوسل شده‌اند. شماری از شهروندان از جمله تعدادی از معترضان سالمند نیز مجروح شده و یا به دلیل استنشاق گاز اشک‌آور در تنفس دچار مشکل شده‌ بودند. همچنین تصاویری از حضور نیروهای امنیتی با لباس شخصی و ورزشی با باتوم برای سرکوب معترضان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

معترضان در جریان این تجمع شعارهایی همچون “تا آب نیاد تو رودخونه، برنمیگردیم به خونه، نترسید نترسید ما همه با هم هستیم، بی شرف بی شرف، ننگ ما ننگ ما پلیس الدنگ ما، حمایت حمایت و مرگ بر دیکتاتور” سر داده‌ بودند.

به علاوه، بر اساس گزارشهایی که به هرانا رسیده است اینترنت همراه در اصفهان با اختلال مواجه شده و روز گذشته نیز در نقاطی از شهر کاملا قطع بود. نت بلاکس، نهادی که دسترسی به اینترنت را در جهان رصد می‌کند نیز از افت سرعت و اختلال متداوم در اینترنت در شهرهایی از کشور از جمله اهواز خبر داده و گفته که احتمال می رود این موضوع به اعتراضات در خصوص نحوه مدیریت آب مرتبط باشد.

در ادامه افزایش فشار بر شهروندان معترض و تلاش نیروهای امنیتی جهت سرکوب اعتراضات، روزنامه کیهان، شهروندان معترض اصفهان را “اراذل اجاره ای” خواند. این روزنامه که تحت نظر آیت الله خامنه‌ای منتشر می‌شود، در یادداشتی این اعتراضات را مشابه اعتراضات آبان ۹۸ و مستلزم «برخورد انتظامی و قضایی قاطعانه‌» دانست.

اسکایلر تامپسون، مسئول روابط خارجی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در ارتباط با سرکوب گسترده اعتراضات شهروندان اصفهان به هرانا گفت: این سازمان از دریافت انبوه گزارش‌ها در خصوص استفاده غیر ضروری و نامتعارف زور، علیه شهروندان در اعتراضات مسالمت آمیز اصفهان بسیار نگران است. ما از دولت ایران می خواهیم که حق تجمع مسالمت آمیز را محترم دانسته و استفاده شهروندان از این حق را تضمین کند، همچنین به استفاده بیش از حد و غیرقانونی از قوای قهریه علیه معترضان خودداری کند.

تجمعات اعتراضی کشاورزان از روز یکشنبه ۱۶ آبان‌ماه مقابل دفتر یکی از نمایندگان مجلس یازدهم، ساختمان صداوسیمای مرکز اصفهان و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان آغاز شده و نهایتا به بستر خشک رودخانه زاینده‌رود کشیده شد. شهروندان معترض و خواهان تخصیص حقابه پاییزی و احیای زاینده رود، شب‌ها را نیز در جوار پل خواجو تحصن کرده بودند.

نهایتا شب چهارشنبه ۳ آذرماه، تعدادی از چادرهای معترضان به آتش کشیده شد و دادستان اصفهان ضمن اعلام بازداشت شماری از افراد معترض به جمع‌آوری چادرها، آنان را “اراذل و اوباش” خواند؛ همزمان خبرگزاری رکنا از بازداشت کوتاه مدت تعدادی از این افراد خبر داده و گفته بود که دستکم دو نفر از دستگیرشدگان کشاورز بوده‌اند. چندی پیش نیز یک شهروند در شهرستان فلاورجان واقع در استان اصفهان به دلیل انتشار و ارسال تصاویر اعتراضات کشاورزان به یکی از شبکه‌های تلوزیونی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

هرانا مجموعا ۴۳ ویدئو تائید شده مرتبط با اعتراضات روز گذشته را مستندسازی و جمع آوری کرده است که در ادامه این گزارش میتوانید مشاهده کنید:


ادامه دستگیری معترضان و انتقال به زندان دستگرد اصفهان

بعد از ظهر روز شنبه، تعداد دیگری از بازداشت شدگان تجمع مسالمت آمیز کشاورزان در اعتراض به سوءمدیریت حکومت در مهار بحران آب، به بازداشت‌گاه زندان دستگرد اصفهان منتقل شدند. دست‌کم ۳۰ تن از معترضان از ناحیه چشم آسیب دیده‌اند و در درمانگاه الزهرا و امین بستری هستند. یورش به خانه‌ افرادی که شناسایی شده‌اند و بازداشت‌ها ادامه دارد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، انتقال بازداشت شدگان به بازداشت‌گاه زندان دستگرد اصفهان در روز شنبه ۶ آذر ماه نیز ادامه داشت. برخی از بازداشت شدگان با صورت‌های زخمی و خونی و لباس‌های پاره به این بازداشت‌گاه منتقل شده‌اند.

یک منبع مطلع دراین خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «حدود ساعت ۳ بعد ازظهر، تعداد دیگری بازداشتی را با ون به بازداشت‌گاه زندان دستگرد اصفهان منتقل کردند. درمیان بازداشت شدگان چندین نفر با گلوله‌های ساچمه‌ای زخمی شده بودند و بقیه هم زیر مشت و لگد ماموران امنیتی آسیب دیده بودند و لباسهای تنشان پاره و خونی بودند».

یک منبع دیگر همچنین به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «حدود سی تن از معترضان از ناحیه چشم به شدت آسیب دیده‌اند که عده‌ای از آنان جراحت شان کم بوده و بعضی هم شدت جراحت شان شدید است و در درمانگاه الزهرا و امین در اصفهان بستری هستند و درمانگاه های دیگر هم هستند که مجروحان را به آنجا منتقل کرده‌اند».

احتمال بازداشت مجروح شدگان پس از مرخص شدن از درمانگاه وجود دارد.

از سوی دیگر به گفته منابع محلی، ماموران به خانه کسانی که در اعتراضات شناسایی شده‌اند یورش می‌برند و بازداشت‌ها ادامه دارد. دربین بازداشت شدگان بسیاری افراد مسن روستایی هستند که شبانه از بازداشت‌گان زندان دستگرد اصفهان به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

روز گذشته سازمان حقوق بشر ایران خبر بازداشت بیش از ۱۲۰ نفر در روز جمعه و انتقال ایشان به بازداشت‌گاه زندان دستگرد اصفهان را منتشر کرده بود. گفته شده سه تن از این افراد به بخشی که بهداری و سردخانه متعلق به سپاه وجود دارد منتقل شده‌اند و احتمال دارد کشته شده باشند.

این درحالی است که حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی اصفهان تایید کرده است که تا امروز ۶۷ نفر در جریان ناآرامی‌های روز گذشته این شهر دستگیر شده‌اند.

بازداشت‌گاه زندان دستگرد اصفهان در محیط داخلی زندان قرار دارد و پیشتر به کهریزک شهرت داشت. این بازداشت‌گاه زیر نظر بند حفاظت اطلاعات زندان و وزارت اطلاعات قرار دارد و بازداشت شدگان سیاسی را در این مکان نگهداری می‌کنند.

لازم به ذکر است، در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ نیز بسیاری از بازداشت شدگان به بازداشت‌گاه زندان دستگرد اصفهان منتقل شدند و برخی تا بیش از سه ماه در این بازداشت‌گاه ماندند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024