پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.09.2021, 14:56

تظاهرات زنان کابل در اعتراض به انحلال وزارت امور زنان


شماری از زنان افغان در کابل، در پی انحلال «وزارت امور زنان» از سوی طالبان و تبدیل شدن آن به وزارت «دعوت، ارشاد، امر به معروف و نهی از منکر»، تظاهرات کردند.

زنان معترض امروز یک‌شنبه، ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور)، با تجمع مقابل وزارت امور زنان پیشین، شعارهای «تحصیل، کار، آزادی، پیش به‌سوی آبادی» و «حذف زنان=حذف انسان»، سر دادند و از طالبان خواستند وزارت امور زنان را دوباره فعال کند.

آنها همچنان با حمل پلاکاردهای «آزادی بیان ما، نتیجه توان ما»، «آزادی شعار ماست، باعث افتخار ماست» و «خاک پاکم را گرفتی، درس و مشقم را نگیر»، «آموزش علم برای زن و مرد واجب است» و «زنان باید به مدرسه بروند» خواهان بازگشایی دروازه‌های مدارس و دانشگاه‌ها به روی دختران شدند..

وزارت معارف طالبان، روز گذشته دروازه‌های مدارس پسرانه در این کشور را به روی دانش آموزان بازگشایی کرد، اما دروازه‌های مدارس دخترانه همچنان مسدود است. گفته می‌شود که به معلمان زن که پیشتر در مدارس پسرانه شاغل بودند هم اجازه بازگشت به کار داده نشده است.

زنان معترض افغانستانی، در این اعتراضات نیز خواهان برابری حقوق خود با مردان شدند. هرچند طالبان به این باور است که حقوق زنان بر اساس قوانین «شریعت» اسلام به آنها داده خواهد شد.

برخی از معترضین هشدار داده‌اند تا زمانی که وزارت امور زنان دوباره فعال نشود و دروازه‌های مدارس به روی دختران گشوده نشوند، به اعتراضات مدنی خود ادامه خواهند داد.

پیش از این نیز زنان افغانستان در شهرهای مختلف مقابل طالبان دست به تظاهرات زده بودند، اما عناصر طالبان با استفاده از زور و شلاق آنها را متفرق ساخته و در برخی موارد معترضان از سوی طالبان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

شهرداری کابل به کارکنان زن گفته که در خانه بمانند

شهردار جدید طالبان در کابل به کارمندان زن این اداره گفته است که در خانه بمانند مگر اینکه شغل آنها توسط یک مرد پر نشود.

حمدالله نعمان گفت که طالبان “لازم دیده که برای مدتی زنان را از کار بازدارند”.

این تازه‌ترین محدودیتی است که دولت اسلام‌گرای جدید تندرو این کشور بر زنان افغانستان وضع کرده است. در دوران حکومت قبلی طالبان در دهه ۱۹۹۰ زنان از تحصیل و محل کار منع شدند.

پس از تصرف کشور در ماه گذشته به دنبال خروج نیروهای آمریکایی، طالبان گفته است که حقوق زنان “در چارچوب قوانین اسلامی” احترام می‌شود. اما طالبان درصدد اعمال قرائت سختگیرانه مورد نظر خود از نظام حقوقی اسلام و قوانین شریعت است.

از زمان تصدی قدرت به کارمندان زن گفته شده که تا بهبود وضعیت امنیتی در خانه بمانند و جنگجویان طالبان زنان معترض علیه دولت موقت طالبان - که همه مرد هستند - را مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

ظاهرا، این گروه اسلام‌گرا وزارت امور زنان را تعطیل کرده و بخشی را جایگزین آن کرده است که زمانی قواعد دینی سختگیرانه‌ای را اعمال می‌کرد.

و این آخر هفته که مدارس بازگشایی شدند، اما فقط پسران و معلمان مرد اجازه ورود به کلاس‌ها را داشتند. طالبان گفته است که در حال کار روی بازگشایی مدارس برای دختران نیز است.

به گفته شهردار کابل حدود یک سوم از ۳۰۰۰ کارمند این اداره زن هستند. او گفت که برخی زنان می‌توانند به کار خود ادامه بدهند.

او می‌گوید: “به عنوان مثال، زنانی که در توالت زنان در شهر کار می‌کنند که مردان نمی‌توانند به آنجا بروند.”

او افزود: “اما برای پست‌هایی که دیگران [مردان] می‌توانند اشغال کنند ، ما به آنها [زنان] گفته ایم که تا عادی شدن وضعیت در خانه بمانند. حقوق آنها پرداخت می‌شود.”


منابع: العربیه، بی‌بی‌سی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024