چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 19.09.2021, 14:46

گروگان‌گیران نازنین زاغری در ایران باید تحریم شوند


کارزار آزادی نازنین زاغری-رتکلیف، دو تابعیتی بریتانیایی-ایرانی، قرار است هفته جاری به مناسبت دوهزارمین روز بازداشت وی در ایران، از وزارت خارجه بریتانیا درخواست کند تا علیه ۱۰ ایرانی که مستقیماً در گروگان‌گیری‌های دولتی جمهوری اسلامی و به‌ویژه در پرونده خانم زاغری دست داشته‌اند، تحریم‌هایی وضع کند.

به گزارش رادیو فردا،  روزنامه گاردین روز یکشنبه ۲۸ شهریور با اعلام این خبر نوشت این نخستین بار است که این کارزار درخواست مجازات افراد مشخصی را از طریق تحریم دارایی‌ها و ممنوعیت سفر مطرح می‌کند.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که لیز تراس، وزیر خارجه جدید بریتانیا، قرار است این هفته با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایران خود، در سازمان ملل متحد در نیویورک ملاقات کند. این اولین ملاقات دوجانبه مقام‌های بریتانیایی و ایرانی در این سطح از سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

دوهزارمین روز بازداشت نازنین زاغری پنج‌شنبه این هفته فرا می‌رسد و به نوشته گاردین، گروه کارزار آزادی خانم زاغری پرونده‌ای با نام ۱۰ ایرانی که باید تحریم شوند تهیه کرده و قرار است آن را به لیز تراس تسلیم کند.

به گفته افراد این کارزار، ۱۰ ایرانی که درخواست تحریم آن‌ها داده شده است در مراحل مختلف بازداشت نازنین زاغری، از جمله دستگیری و بازجویی اولیه، روند دادگاه، سوءاستفاده در زندان تا شکنجه، تبلیغات دروغین و استفاده از او «برای باج‌خواهی دیپلماتیک» دست داشته‌اند. کارزار آزادی نازنین زاغری افزوده است که به دلایل امنیتی، در این مرحله اسامی این ۱۰ نفر را اعلام نمی‌کند.

این گروه می‌گوید دو فهرست دیگر نیز از مقام‌های ایرانی را در ماه‌های آینده ارائه خواهد داد و توضیح داده است که این فهرست از طریق گفت‌وگو با ۲۵ خانواده که تحت بازداشت و حبس جمهوری اسلامی بوده و سپس از آن‌ها به عنوان اهرم فشار در مذاکره‌ها استفاده شده، تهیه شده است.

نازنین زاغری فروردین ۹۵ در پایان سفری به تهران همراه با دختر خردسالش برای دیدار با خانواده خود، در فرودگاه تهران بازداشت شد و سپس به اتهام «جاسوسی» به پنج سال زندان محکوم شد.

او به عنوان کارمند بنیاد تامسون رویترز، بخش خیریه موسسه‌ای رسانه‌ای فعالیت داشت. این شهروند ایرانی-بریتانیایی تمامی اتهامات مطرح شده علیه خود را رد کرده است.

در حالی که عوامل متعددی در بریتانیا و به‌ویژه ریچارد رتکلیف، همسر انگلیسی خانم زاغری، در سال‌های گذشته پیگیرانه برای بازگرداندن این کارمند بنیاد رویترز- تامپسون، به آغوش فرزند خردسالش در بریتانیا تلاش کرده‌اند، دادگاه انقلاب اردیبهشت‌ امسال علیه خانم زاغری حکم تازه‌ای مبنی بر یک سال دیگر حبس و ممنوعیت خروج از ایران صادر کرد.

ریچارد رتکلیف روز یکشنبه به رسانه‌ها گفت که خانم لیز تراس باید در دیدار با همتای ایرانی خود از حق شهروندان بریتانیایی دفاع کند و «شجاع باشد وگرنه ایران به گروگان‌گیری‌های خود ادامه خواهد داد».

لیز تراس پنجمین وزیر خارجه بریتانیا است که پرونده زاغری-رتکلیف به او تحویل داده شده است.

جمهوری اسلامی می‌گوید دولت بریتانیا به دلیل تحویل ندادن تانک‌های مدل چیفتن که قرارداد آن بیش از چهار دهه پیش میان حکومت پهلوی و دولت وقت بریتانیا امضا شده بود، حدود چهارصد میلیون پوند به ایران بدهکار است.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، همواره تأکید دارد که جمهوری اسلامی از همسرش به عنوان گروگان برای دریافت این پول استفاده می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024