سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 18.09.2021, 18:44

روزنامه‌نگاری در افغانستان در خطر نابودی است


بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار افغان از جامعه جهانی خواسته‌اند که در حفظ آزادی بیان در این کشور کمک کنند.

به گزارش رادیو فردا، در نامه‌ای که به امضای ۱۰۳ روزنامه‌نگار افغانی رسیده و سازمان گزارشگران بدون مرز آن را منتشر کرده است، روزنامه‌نگاران از جامعه جهانی خواسته‌اند که آزادی بیان در افغانستان را نجات دهند.

این روزنامه‌نگاران بدون فاش کردن نام خود از ترس طالبان و بیم از انتقام این گروه افراطی، بر فوریت تضمین‌های حفاظتی، خصوصا برای روزنامه‌نگاران زن تاکید کرده‌اند.

این نامه با انتخاب تیتری با عنوان «روزنامه‎‌نگاری در افغانستان در خطر نابودی است» می‌گوید که حملات پیاپی به فعالان رسانه‌ای و مداخله طالبان در کار آنها به بدتر شدن وضعیت آزادی بیان در کشور دامن زده است.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید بسیاری از روزنامه‌نگاران امضاکننده نامه، از جمله ۲۰ زن هنوز در افغانستان زندگی می‌کنند.

امضاکنندگان نامه می‌گویند تهدید غلطیدن فضای آزادی بیان در کشور به دوران تاریک پنج ساله حکمرانی طالبان در دهه ۹۰ میلادی وجود دارد و از جامعه جهانی خواسته‌اند که حمایت کاملا مشخصی از رسانه‌های این کشور برای ادامه کار داشته باشند.

این نامه همچنین از جامعه جهانی خواسته است به روزنامه‌نگارانی که مجبور به ترک کشور هستند، کمک‌های دیپلماتیک، مشاوره‌ای و مالی ارائه دهند و در خارج نیز به آنها کمک کنند تا در حوزه خود بتوانند کاری پیدا کنند.

روزنامه‌نگاران همچنین از نهادهای بین‌المللی خواسته‌اند که در مذاکرات با طالبان، از این گروه پیرامون آزادی‌ بیان تعهد مشخص و سفت و سختی گرفته شود.

گزارش‌گران بدون مرز می‌نویسند زندگی بیش از ۱۵۲ روزنامه‌نگار از جمله برخی اصحاب رسانه زن در داخل افغانستان، با «ریسک بالا» مواجه است.

قبلا نیز گزارش‌هایی از زندگی زیرزمینی و مخفی روزنامه‌نگاران از ترس انتقام طالبان منتشر شده بود.

به رغم گذشت بیش از یک ماه از تسخیر کشور توسط طالبان، تنش‌ها کاهش نیافته و در روز شنبه حداقل دو نفر در حمله به نیروهای طالبان کشته شده و ۱۹ نفر نیز زخمی شده‌اند.

طالبان قبلا مدعی شده بود که مخالفتی با آزادی بیان ندارد، اما روزنامه‌نگارانی که برای پوشش اعتراضات اخیر زنان در کابل و شهرهای دیگر فعال بودند، با ضرب و شتم و بازداشت طالبان مواجه شدند.

طالبان اخیرا پوشش اعتراضات «بدون مجوز» توسط خبرنگاران را ممنوع کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024