جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 17.09.2021, 15:04

عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری توماج صالحی شد


سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد؛ مقامات ایران باید فورا و بدون قید و شرط توماج صالحی، هنرمند و خواننده رپ اعتراضی را که تنها به خاطر استفاده از حق آزادی بیان خود بازداشت شده است، آزاد کنند.

در بیانیه این نهاد بین‌المللی گفته شده که توماج صالحی در ترانه‌های خود علیه سرکوب، فساد، فقر و مصونیت از مجازات در کشورش اعتراض کرده و خواستار پاسخگویی مسئولان شده است.

بنابر بیانیه عفو بین‌الملل، ۱۲ مامور امنیتی ایران توماج صالحی را در منزل خود در تاریخ ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۱ دستگیر کردند و او را به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. همچنین گفته شده که صالحی چند روز قبل از دستگیری در حساب کاربری خود در توییتر نوشته بود که ممکن است به زودی دستگیر شود.

در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از بازداشت خوانندگان ایرانی در صفحات اجتماعی منتشر شده است. در میان این بازداشت‌ها، دستگیری توماج صالحی معترض خواننده رپ با واکنش خشم‌آلود کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

خبرگزاری «هرانا» نوشته، در زمان بازداشت این هنرمند رپ نیروهای امنیتی اقدام به بازرسی منزل او کرده و شماری از لوازم شخصی وی را مصادره کرده و با خود برده‌اند.

تاکنون هیچ نهاد امنیتی یا اطلاعاتی مسئولیت بازداشت توماج صالحی را بر عهده نگرفته است. صالحی چهار روز قبل از بازداشت در حساب توییتر خود از احتمال دستگیری‌اش توسط نیروهای امنیتی نوشته بود. او گفته بود از حبس و شکنجه نمی‌ترسد.

با ادامه بازداشت و بی‌خبری از وضعیت توماج صالحی، خانواده این خواننده ایرانی با صدور بیانیه‌ای از مردم خواستند در همه مراکز رفت و آمد، میادین و وسایل حمل و نقل عمومی موزیک رپ «سوراخ موش» را بخوانند.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی بعد از انتشار خبر دستگیری این خواننده رپ، با را‌انداختن هشتگ‌هایی خواستار آزادی او شدند.

این کاربران با استفاده از هشتگ #FreeToomaj خواستار آزادی او شدند و از حکومت ایران به‌خاطر بازداشت او شدیدا انتقاد کردند.

در کنار کاربران شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از روزنامه‌نگاران، کنشگران مدنی و هنرمندان نسبت به بازداشت او واکنش نشان دادند.

از جمله افراد شناخته شده ایرانی که به بازداشت این خواننده اعتراض کردند می‌توان به نازنین بنیادی، هنرپیشه معروف ایرانی و فعال حقوق بشر، حامد فرد و سروش لشکری ملقب به سروش هیچکس دو خواننده رپ ایرانی اشاره کرد.

توماج صالحی اخیرا با انتشار دو اثر به نام‌های «زندگی نرمال» و «سوراخ موش» به سیاست‌های جمهوری اسلامی اعتراض کرده بود. انتشار ویدئوهای رپ او با استقبال گسترده کاربران ایرانی روبه‌رو شد. از این رو، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و طرفداران او، بازداشت توماج صالحی را با انتشار ترانه‌های او بی‌ارتباط نمی‌دانند.

محتوای ترانه‌‌های او بیشتر اعتراضی است. او در ترانه‌های خود نسبت به عملکرد حکومت ایران، اعتصابات کارگری، فساد دولتی، اعدام‌ و زندان، قرارداد 25 ساله با چین، بی‌اعتنایی هنرمندان به وضعیت جامعه‌، وضعیت اجتماعی، فقر و سرکوب معترضان در ایران انتقاد می‌کند.

بازداشت هنرمندان در ایران مسبوق سابقه است. پیش از این خبرهایی از بازداشت رپرهای دیگر در ایران، از جمله عرفان تات، منتشر شده بود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024