پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 01.08.2021, 10:56

نیویورک‌تایمز: جنگ با کرونا تغییر کرده است


آپورا منداویلی / خبرنگار نیویور‌ک‌تایمز
منتشرشده در وبسایت روزآروز

واکسیناسیون شروع شده و قرار است به زندگی عادی برگردیم؟ خوب ظاهرا باید دوزار به آش بدهیم و به همین خیال باشیم که ممکن است به همین زودی ها شاهد برگشت به زندگی عادی باشیم! به تازگی اسنادی از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا درز پیدا کرده است که اطلاعات تازه‌ای از سویه جدید دلتا به دست می‌دهد. روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی، این اسناد را بررسی کرده است.

بر اساس یک گزارش داخلی که از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا درز داده شده نوع دلتای کرونا، همان سویه‌ای که اوایل به نام سویهٔ هندی می‌شناختیم، بسیار مسری‌تر از آن چیزی است که تصور شده بود. احتمال اینکه واکسن‌ها بتوانند از مردم در برابر این سویه محافظت کنند کمتر است و ممکن است باعث بیماری شدیدتری نسبت به سایر سویه‌های شناخته شدهٔ ویروس شود.

دکتر راشل پی. والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در امریکا، می‌گوید «افراد واکسینه‌شده با عفونت‌های به‌اصطلاح پیشرونده نوع دلتا به اندازه افراد واکسینه‌نشده ویروس را در بینی و حلق حمل می‌کنند و ممکن است به همین راحتی آن را گسترش دهند.»

سرایت بسیار بیشتر
سند داخلی دید وسیع‌تر و حتی تلخ‌تری از آنچه با آن رو‌به‌رو هستیم ارائه می‌دهد. بر اساس این سند سویهٔ دلتا بیشتر از ویروس‌هایی که باعث سارس، مرس، ابولا، سرماخوردگی، آنفولانزای فصلی و آبله می‌شوند سرایت‌پذیر است، و از این نظر به ویروس آبله مرغان شبیه است. در این سند آمده است که قدم بعدی و فوری برای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها این است که اعلام کند «جنگ با کرونا» تغییر کرده است.

واشنگتن پست پنجشنبه برای اولین بار سند درز داده شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها را منتشر کرد. یک مقام فدرال که اسناد را دیده به نیویورک‌تایمز گفته لحن سند نشان‌دهندهٔ آن است که دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری، درباره قدرت سرایت سویهٔ دلتا وضعیت را هشداردهنده ارزیابی کرده‌اند. انتظار می‌رود که مرکز کنترل و مبارزه با بیماری‌ها به زودی اطلاعات تازه‌تری در مورد این سویهٔ جدید منتشر کند چرا که به گفته این مقام فدرال «این مرکز نگران است سویهٔ دلتا به زودی به یک تهدید جدید و بزرگتر از سویه‌های قبلی کرونا تبدیل شود.»

واکسینه‌شده‌ها هم می‌توانند منتقل کنند
از روز پنجشنبه [۷ مردادماه ۱۴۰۰] به طور متوسط روزانه ۷۱هزار مورد ابتلای جدید در ایالات متحده ثبت شده است. داده‌های جدید نشان می‌دهد که افراد واکسینه‌شده در حال انتقال ویروس به دیگران هستند که با در نظر گرفتن این که احتیاط در افراد واکسینه شده کاهش پیدا می‌کند، توان انتقال آن‌ها را هم افزایش می‌دهد. دکتر والسنکی می‌‌گوید احتمال اینکه بیماری توسط افراد واکسینه‌شده منتقل شود، بسیار کم است اما محققان دیگر معتقدند این احتمال از چیزی که قبلاً فکر می‌کرده‌اند، بیشتر است.

دستورالعمل‌های جدید مرکز کنترل و مبارزه با بیماری‌ها برای افراد واکسینه‌شده بر اساس همین اطلاعات جدید توصیه می‌کند که حتی اگر واکسن زده‌اید به استفاده از ماسک در محیط‌های عمومی و شلوغ ادامه دهید.

با این حال در همان سندِ درز-داده-شده روشن است که حتی این توصیه هم کافی نیست، و مرکز کنترل و مبارزه با بیماری‌ها توصیه می‌کند که استفاده همگانی از ماسک یک امر ضروری است و همچنین توصیه می‌کند که افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند حتی در جاهایی که احتمال انتقال ویروس زیاد نیست هم ماسک بزنند، این مرکز همچنین توصیه کرده است که واکسیناسیون کودکان و بزرگسالان آسیب‌پذیر مورد توجه جدی‌تر قرار بگیرد.

عفونت بیشتر
سند درز-داده-شده نشان می‌دهد که میزان ویروس در مجاری تنفسی افرادی که به کرونای دلتا مبتلا می‌شوند، تا ده برابر بیشتر از میزان ویروسی است که در مجاری تنفسی افرادی که به کرونای آلفا مبتلا شده‌اند دیده می‌شود. واکسن در میزان ویروسی که در مجاری تنفسی دیده می‌شود تاثیر‌گذار نیست بنابراین فرد آلوده به کرونای دلتا هر چند ممکن است علایم خفیف‌تری از بیماری را تجربه کند اما قدرت انتقال آن بسیار بیشتر از مبتلایان به سویه‌های قبلی کرونا است.

بررسی یک نمونه در ایالت ماساچوست در امریکا نشان داده که پس از برگزاری جشن‌های روز استقلال در یک مهمانی، ۸۸۲ نفر با علائم ابتلا به کرونا دیده شده‌اند که ۷۴ درصد آنها واکسینه شده بودند. بررسی مرکز کنترل و مبارزه با بیماری‌ها نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کرونای دلتا صرف‌نظر از این که واکسن زده‌اند یا نه، مقادیر بسیار بیشتری ویروس در گلو و بینی خود حمل می‌کنند.

درگیری شدید‌تر
سند درز-داده-شده نشان می‌دهد که عفونت سویهٔ دلتا ممکن است منجر به بیماری شدید شود. مطالعات انجام شده از کانادا و اسکاتلند نشان داده است که افراد آلوده به این نوع از ویروس به احتمال زیاد در بیمارستان بستری می‌شوند، و تحقیقات در سنگاپور هم نشان می دهد که مبتلایان به این ویروس بیشتر به اکسیژن نیاز دارند.

البته تقریبا تمام تحقیقات موجود نشان می‌دهد که واکسن‌ها در جلوگیری از شدت گرفتن بیماری، بستری شدن در بیمارستان و مرگ در افراد واکسینه‌شده بسیار موثر هستند. جان مور، متخصص ویروس‌شناسی در پزشکی ویل کرنل در نیویورک به نیویورک‌تایمز گفته است: «به‌طور کلی، سویهٔ دلتا نگران‌کننده‌تر از سویه‌های قبلی ویروس کرونا است اما آسمان به زمین نیامده و واکسیناسیون همچنان افراد را از عواقب بسیار بد ویروس کرونا حفاظت می‌کند.»

برای تهیه این گزارش از متن گزارش منتشر‌شده در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۱ در وب‌سایت نیویورک‌تایمز با مشخصات زیر استفاده شده است:

C.D.C. Internal Report Calls Delta Variant as Contagious as Chickenpox



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024