شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.07.2021, 21:29

آمریکا: خشونت علیه معترضان را محکوم می‌کنیم


وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در رابطه با اعتراضات ایران، بر حق آزادی بیان مردم ایران و دسترسی آزادانه آنها به اطلاعات تاکید کرد.

به گزارش صدای آمریکا، در این بیانیه که توسط ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه، منتشر شده،‌ آمده است: «اعتراضات در ایران که به دلیل کمبود آب – در نتیجه خشکسالی و نیز سوءمدیریت و بی‌توجهی دولت - در استان خوزستان آغاز شد، اکنون به شهرهای مختلف، از جمله تهران، کرج، و تبریز، گسترش یافته است.»

این بیانیه می‌افزاید: «مردم ایران اکنون نه تنها نیازهای برآورده نشده خود، بلکه آرمان‌های محقق نشده‌شان در زمینه احترام به حقوق بشر - حقوقی که افراد در سراسر جهان محق برخورداری از آنها هستند - را نیز در کانون توجه قرار داده‌اند.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به حق مردم ایران برای بیان نارضایتی‌‌ها و پاسخگو کردن دولت‌شان، آمده است: «ما گزارش‌های نگران‌کننده‌ای را مبنی بر تیراندازی نیروهای امنیتی به معترضان و مرگ چندین نفر مشاهده کرده‌ایم. ما به‌کارگیری خشونت علیه معترضان صلح‌جو را محکوم می‌کنیم.»

وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه ضمن حمایت از حقوق ایرانیان در زمینه برپایی تجمعات و بیان دیدگاه‌های‌شان به شیوه‌‌ای مسالمت‌آمیز و «بدون هراس از خشونت و بازداشت شدن توسط نیروهای امنیتی» تاکید کرد: «ما همچنین گزارش‌های مربوط به کندی سرعت اینترنت در منطقه را زیر نظر داریم.»

وزارت خارجه ایالات متحده در پایان این بیانیه از دولت ایران خواسته است که اجازه دهد شهروندان ایران از حقوق‌شان در زمینه آزادی بیان و دسترسی آزادانه به اطلاعات، «از جمله از طریق اینترنت» بهره‌مند شوند.

دور تازه اعتراضات در ایران از حدود ۱۴ روز قبل در شهرهای مختلف استان خوزستان در واکنش به تشدید بحران آب و ناکارآمدی دولت در مهار بحران‌ها آغاز شد و به سرعت به استان‌های مختلف ایران از شمال غرب تا شمال شرق و مرکز کشور رسید. رسانه‌ها و مقامات حکومتی سعی می‌کنند اعتراضات را به مشکلات نبود آب و برق تقلیل دهند اما در اکثر تجمعات و اعتراضات شعارها علیه جمهوری اسلامی و شخص اول آن سید علی خامنه‌ای است.

رسانه‌های حکومتی ایران می‌گویند در این اعتراضات تاکنون دست‌کم پنج نفر از جمله یک مامور نیروی انتظامی کشته شده‌اند اما عفو بین‌الملل در گزارشی شمار کشته‌شدگان را هشت نفر اعلام کرده است.

***

متن بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا پیرامون اعتراضات در ایران

اعتراضاتی که در ایران با خشکسالی در خوزستان – به دلیل سوء مدیریت و بی توجهی حکومت – شروع شد اکنون در شهرهای مختلف از جمله تهران، کرج، و تبریز گسترش یافته است. مردم ایران اکنون کانون توجه را نه تنها بر نیازهای برآورده نشده خود بلکه بر آرزوهای تحقق نیافته شان برای احترام به حقوق بشر نیز متمرکز کرده‌اند – حقوقی که همه افراد در سراسر جهان شایسته آنها هستند.

مردم ایران حق دارند نارضایتی خود را بیان کنند و دولت خود را مسئول بدانند اما ما گزارش های آزاردهنده ای را دیده ایم مبنی بر شلیک نیروهای امنیتی به معترضان که منجر به مرگ چندین نفر شده است. ما استفاده از خشونت علیه معترضان مسالمت آمیز را محکوم می کنیم. ما از حقوق مردم ایران برای تجمع مسالمت آمیز و بیان عقیده شان بدون ترس از خشونت و بازداشت توسط نیروهای امنیتی،‌ حمایت می کنیم. ما همچنین گزارش های مربوط به کاهش سرعت اینترنت در منطقه را زیر نظر داریم. ما از دولت ایران می خواهیم که به شهروندانش اجازه دهد تا از حق آزادی بیان خود بهره مند شوند و آزادانه به اطلاعات از جمله از طریق اینترنت دسترسی پیدا کنند.

– ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024