پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.06.2021, 18:54

حضور اسرائیل در خلیج فارس در چارچوب سنتکام


دویچه وله: رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل به آمریکا سفر کرده و ظاهرا تقویت همکاری‌های نظامی علیه ایران یکی از اهداف مهم این سفر است. او همچنین امیدوار است با برخی کشورهای عربی کناره خلیج فارس در چارچوب سنتکام در این زمینه همکاری کند.

آویو کوخاوی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل یک‌شنبه ۲۰ ژوئن به واشنگتن سفر کرد تا با برخی مقام‌های ارشد آمریکایی در مورد مسائلی چون بحران خاورمیانه و حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی رایزنی کند. روزنامه “اورشلیم پست” با اشاره به این سفر می‌نویسد کوخاوی بر این باور است که اسرائیل می‌تواند روابط خود با برخی کشورهای عربی میانه‌رو در حاشیه خلیج فارس نظیر امارات متحده عربی و بحرین را تحکیم بخشد و همکاری‌های امنیتی را تقویت کند.

این روزنامه می‌گوید به اطلاعاتی دست یافته که تائید می‌کند تقویت هماهنگی‌های نظامی علیه جمهوری اسلامی یکی از اهداف اصلی این سفر است. کوخاوی امیدوار است هماهنگی میان ارتش اسرائیل با ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (سنتکام) که از جمله مسئولیت فعالیت نظامی آمریکا در منطقه را بر عهده دارد، در زمینه تبادل اطلاعات امنیتی و عملیات تدافعی تقویت کند.

وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) ژانویه سال جاری اعلام کرد با تغییر ساختار حوزه فعالیت دفاعی، اسرائیل را به محدوده فعالیت فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا اضافه کرده است.

جمهوری اسلامی به عنوان تهدید مشترک

گمان می‌رود با انتقال اسرائیل به حوزه فعالیت سنتکام نه تنها کار با نیروهای آمریکایی در منطقه ساده‌تر شود، که این اقدام زمینه‌ساز شکل‌گیری ائتلافی منطقه‌ای با کشورهای عربی می‌شود که برای تقابل با تهدید مشترک از سوی جمهوری اسلامی به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل پرداخته‌اند.

رشید بن عبدالله آل خلیفه، وزیر کشور بحرین، شهریور ماه سال گذشته با دفاع از عادی‌سازی روابط با اسرائیل تاکید کرده که این کار همکاری‌های راهبردی منامه و واشنگتن را نیز تقویت می‌کند و باعث حفاظت از منافع بحرین در برابر “تهدیدهای مداوم” جمهوری اسلامی می‌شود. او جمهوری اسلامی را متهم کرد که به اشکال مختلف رفتاری سلطه‌جویانه در منطقه در پیش گرفته و به یک “خطر دائم” برای امنیت ملی بحرین بدل شده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، مانند وزیر دفاع این کشور اعتقاد دارد کشورهای میانه‌رو عربی مانند امارات و بحرین و حتی کشورهایی که هنوز پیمان عادی‌سازی روابط با اسرائیل را امضاء نکرده‌اند می‌تواند روابط خود را به خصوص در چارچوب تفاهم‌نامه‌های امنیتی منطقه‌ای تعمیق و تقویت کنند.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل دو هفته پیش در دیدار با همتای آمریکایی خود لوید آستین، جمهوری اسلامی را مهم‌ترین مشکل منطقه‌ای و جهانی و تهدیدی برای موجودیت اسرائیل خواند. گانتس می‌گوید رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در سفر به آمریکا موضوع‌های استراتژیکی را که او بحث بر سر آنها را در سفر به واشنگتن آغاز کرده پیگیری می‌کند. او تاکید کرد که هر دو با هم برای تامین امنیت اسرائیل تلاش خواهند کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024