پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 20.06.2021, 20:08

پایان بدون نتیجه دور ششم مذاکرات احیای برجام


صدای آمریکا: دور ششم مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی که با هدف احیای توافق هسته‌ای برجام، از شنبه ٢٢ خرداد در وین آغاز شده بود، بدون رسیدن به توافق به پایان رسید.

به گزارش بلومبرگ، این دور از مذاکرات در حالی به پایان رسید که هنوز اختلافات قابل ‌ملاحظه‌ای در راه احیای «برجام» میان طرف‌های مذاکره کننده وجود دارد.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین، در کانال تلگرام خود گفته است «موضوعات مهم باقیمانده نیازمند تصمیم‌گیری‌های جدی» توسط طرف‌های مذاکرات است.

در همین حال، مخائیل اولیانوف سرتیم مذاکره کننده روس در توئیتی که به اشتراک گذاشت از احتمال اینکه دور بعدی، دور پایانی خواهد بود، نوشت.

رویترز نیز به نقل از یک دیپلمات اروپایی که از جانب سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان سخن می گفت، نوشت که او اطلاع داد که این مذاکرات نمی‌تواند بدون محدوده زمانی ادامه یابد و طرف‌های اصلی باید به زودی تصمیم گیری کنند.

این دیپلمات گفت: «ما همچنان به پیشرفت خود ادامه می دهیم اما هنوز باید سخت ترین مسائل را حل کنیم. همانطور که قبلا نیز گفتیم، گذر زمان به نفع هیچ کس نیست.»

او بدون نام بردن از ایران و آمریکا ادامه داد حال که هیئت‌ها به منظور رایزنی با رهبران خود به پایتخت هایشان برمی گردند، ما از همه طرف ها می‌خواهیم که به وین برگردند و آماده امضای یک معامله باشند.

به گزارش بلومبرگ، در حالی که انتظار نمی‌رود برگزیدن ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری ایران، خللی در بازگشت ایالات متحده به «برجام» ایجاد کند، تغییر دولت در ایران سبب پیچیده‌ترشدن دیپلماسی شده است.

ابراهیم رئیسی خود تحت تحریم‌هایی است که دولت دونالد ترامپ در سال ٢٠١٩ گذاشته بود.

در جدیدترین اظهار نظر مقامات آمریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، صبح یکشنبه ۳۰ خرداد در برنامه «فاکس نیوز ساندی‌» گفت: «فرد تصمیم‌گیرنده در مورد برنامه هسته‌ای ایران رئیسی نیست؛ بلکه آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.» آقای سالیوان، در ادامه، بر عزم ایالات متحده در جلوگیری دائمی ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

آقای سالیوان محدودیت‌ غنی‌سازی و ذخیره‌سازی، تمهیدات دقیق و فشرده راستی‌آزمایی، و دیگر مفادی که از آغاز در برجام لحاظ شده بود را از جمله این موارد برشمرد و گفت: «هدف این است که پس از بازگشت ما به آن توافق، در مورد توافق دیگری که بلندمدت‌تر و نیرومندتر است، مذاکره کنیم. این گام بعدی است که ایالات متحده به همراه شرکای‌مان در پنج به علاوه یک، برخواهد داشت.»

وی تصریح کرد که ایالات متحده و شرکا در قالب یک جبهه متحد به جمهوری اسلامی نشان می‌دهند که دو گزینه پیش روی خود دارد: یا با حسن‌نیت بر سر یک توافق بلندمدت‌تر و نیرومندتر مذاکره کند و تعهدات لازم را برای اطمینان یافتن از این که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت ارائه کند، و یا با «فشار ایالات متحده و همزمان انزوای جامعه بین‌المللی مواجه خواهند شد.»

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا، مبنی بر این که «واشنگتن برای به فرجام رسیدن مذاکرات جاری غیرمستقیم با تهران در وین حاضر است در چه مواردی از خود انعطاف نشان دهد» گفت: «همان‌طور که گفته‌ایم، هر حرکت اساسی توسط ایالات متحده باید بخشی از فرایندی باشد که در آن، هر دو طرف اقدام می‌کنند.»

او افزود: «جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، کاملا روشن کرده است که ایالات متحده قاطعانه متعهد است که مطمئن شویم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.»

این سخنگو در ادامه گفت که دولت بایدن بر این باور است که «دیپلماسی، در هماهنگی با متحدان و شرکای منطقه‌ای‌مان، بهترین راه برای رسیدن به این هدف است.»


عراقچی: باقی مانده مسیر، ساده نیست

عباس عراقچی رئیس تیم مذاکره کننده ایران نیز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام درباره نتایج مذاکرت و مسیر آینده آن با رسانه‌های ایران گفت‌وگو کرد. او با بیان اینکه مسیری زیادی را تا الان آمده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شدیم، گفت: ولی باقی‌مانده مسیر، همان‌طور که قبلا عرض کردم، مسیر ساده‌ای نخواهد بود.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا، عراقچی افزود: دور ششم مذاکرات وین امروز با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک به کار خود خاتمه داد. در جلسه کمیسیون مشترک یک جمع بندی از مجموعه مذاکرات فشرده‌ای که در هفت هشت روز گذشته صورت گرفت، انجام دادیم.

او ادامه داد: همه هیأت‌ها اذعان داشتند که پیشرفت نسبتا خوبی صورت گرفته و همه بر جدیت خود برای ادامه مسیر و رسیدن به یک توافق تأکید داشتند ولی همه این را قبول دارند که برخی مسائل کلیدی است که باید توسط مراجع تصمیم گیری در کشورها مورد تصمیم گیری واقع شود.

وی افزود: پیشرفت ما این دور نسبتا خوب بوده، از جهت این‌که متون به مقدار بسیار زیادی الان آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست، حداقل یک وضعیت کاملا مشخصی دارد و تصویری را از اختلافات نشان می‌دهد و این‌که (اختلافات) در چه مرحله‌ای هستند و این به تصمیم گیران کمک می‌کند که تصمیم درست را اتخاذ کنند.

عراقچی گفت: مسیری زیادی را تا الان آمده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی باقی‌مانده مسیر، همان‌طور که قبلا عرض کردم، مسیر ساده‌ای نخواهد بود.

رئیس تیم مذاکره کننده ایران افزود: من امیدوار هستم و فکر می‌کنم اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرد ان‌شاءالله بتوانیم به توافقی برسیم که مورد خواست ما بوده و مطلوب ما خواهد بود.

وی تاکید کرد: مواضع ما از ابتدای مذاکرات تا الان هیچ تغییری نکرده و ما خواهان رفع همه تحریم‌های آمریکا و همینطور راستی آزمایی آنها و بعد بازگشت ایران به تعهداتش در برجام هستیم.

عراقچی در ادامه با بیان اینکه وزن مسائلی که حل شده بیشتر است، افزود: گفت‌ وگویی که با مدیرکل آژانس داشتم بسیار جامع بود، هم این موضوع (پایان  فرصت یک ماهه تفاهم فنی بین ایران و آژانس) را در برگرفت و هم موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس که باید مورد حل و فصل قرار بگیرد و همین طور نحوه کمک آژانس به پیشرفت مذاکرات، بعضی جاها هست که برخی نکات فنی وجود دارد که توضیحات کارشناسی آژانس می‌تواند راهگشا باشد و همچنین درباره وظایفی که بعد از رسیدن به یک توافق احتمالی آژانس باید ایفا کند، صحبت کردیم. ملاقات جامع بسیار خوبی بود.

او ادامه داد: در این دیدار همچنین درباره تمدید تفاهم فنی بین ایران و آژانس بحث شد و این موضوع مهمی است که در تهران تصمیم گیری خواهد شد و من هیچ قضاوتی در این خصوص ندارم. واقعا نمی‌توان گفت که دور آینده آیا دور پایانی خواهد بود یا نه، ولی من امیدوارم که چنین باشد.

عراقچی در ادامه گفت: اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرند به نظر من دور آینده دور پایانی خواهد بود با این حال فکر می‌کنم، دور سختی خواهد بود.

رئیس تیم مذاکره کننده ایران افزود: همانطور که بارها عرض کرده‌ام در این مذاکرات ما اهداف و منافع ملی را دنبال می‌کردیم، حتما هم برای آقایان روحانی و رئیسی آنچه که مهم است، این است که این منافع تامین شود. زمانش خیلی علی القاعده نباید اهمیتی داشته باشد، حتما هر چه سریع‌تر باشد، بهتر است. به خاطر این‌که آثار رفع تحریم‌ها هر چه زودتر خودش را نشان دهد.

او گفت: ولی ما وقتی توافق خواهیم کرد که به خواسته‌های ملی خود رسیده باشیم و منافع ملی و مواضع اصولی و قطعی نظام که دنبال آن هستیم، محقق شده باشد.

وی افزود: طبیعتا امیدوار هستیم که در همین دولت انجام شود و امیدوار هستیم که هر چه زودتر انجام شود، ولی این ملاک ما برای رسیدن به توافق نیست، ملاک ما رسیدن به یک توافق خوب است.

عراقچی ادامه داد: طبیعی است که یکی از مباحث جدی ما در این مذاکرات، ایجاد اطمینان نسبت به عدم تکرار آن‌چه که دولت آمریکا در قبال برجام انجام داده، بوده و هست و ما در این خصوص نیازمندیم که به تضمین‌هایی برسیم که به ما اطمینان بدهد آن‌چه که دولت گذشته آمریکا انجام داد، یعنی اعمال مجدد تحریم‌ها و خروج از برجام مجددا رخ نخواهد داد.

رئیس تیم مذاکره کننده ایران در پایان گفت: این خواسته طبیعی ماست و طبیعتا بدون این‌که چنین تضمینی ارائه شود بازگشت به برجام برای ما مقدور نیست. این یکی از مباحث جدی ما بوده و به جاهایی در این خصوص رسیدیم، ولی از جمله مواردی است که باید بیشتر روی آن کار کنیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024