چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 19.06.2021, 7:52

نتایج اولیه شمارش آرا اعلام شد

رای‌گیری تمام و رئیس جدید قوه اجرایی تعیین شد


ایران امروز: هنوز نتایج رسمی رای‌گیری روز جمعه اعلام نشده است. رای‌گیری از ساعت ۷ صبح جمعه تا ۲ صبح شنبه، یعنی ۱۹ طول کشید. حوزه‌های رای‌گیری در تمام نقاظ کشور خلوت بود، اما حاکمیت به امید کشاندن مردم به پای صندوق‌های رای، زمان رای‌گیری را به طرز بی‌سابقه تمدید کرد.

با این‌حال به نظر می‌رسد که به نظر می‌رسد آرای ابراهیم رئیسی، ‌رئیس جدید قوه اجرایی حدودا  همان آرای او در انتخابات ۱۳۹۶ یا اندکی بیش از آن باشد. رئیسی در آن انتخابات ۱۶ میلیون رای آورد.

گفته می‌شود رئیسی ۱۷ میلیون ۸۰۰ هزار رای آورده است. با احتساب سه درصد افزایش واجدین شرط رای‌دهنده نسبت به چهار سال گذشته، می‌توان نتیجه گرفت که نسبت آرای او در همان سطح دوره قبل یا حتی کمتر از آن باقی مانده است.

اسماعیل موسوی، مدیر اجرایی این دور از رای‌گیری در وزارت کشور اعلام کرده که میزان مشارکت از انتخابات مجلس ۹۸ بیشتر است. او گفت: «پیش‌بینی می‌شود میزان مشارکت در این دوره از انتخابات بیش از انتخابات مجلس یازدهم باشد».

انتخابات سال ۹۸ محلس با کمترین میزان مشارکت مردم برگزار شد و راه‌یافتگان به مجلس با آرای بین ۸ تا ۲۰ درصد واجدین شرایط رای‌دادن برنده شده‌اند. در تهران آری برخی از راه‌یافتگان به مجلس ۸ درصد بود.

ایسنا هم بر اساس آمار غیررسمی نوشت که ابراهیم رئیسی با اختلاف زیاد از سه نامزد دیگر، عبدالناصر همتی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن رضایی، پیشتاز است.

در این میان در حالی که هنوز نتایج شمارش آرا اعلام نشده، تبریک به رئیس جدید قوه اجرایی آغاز شده است.

محسن رضایی و عبدالناصر همتی در پیام‌هایی پیروزی ابراهیم رئیسی را به وی تبریک گفته‌اند.

رضایی نوشته است: «این حماسه شکوهمند را به محضر مقام معظم رهبری، ملت شریف و فداکار ایران و به منتخب ملت، برادر ارجمندم آیت الله جناب آقای حاج سیدابراهیم رئیسی تبریک عرض نموده، از محضر الهی، دوام توفیقات ایشان را در این مسئولیت خطیر، طلب می‌کنم.»

عبدالناصر همتی در پیامی خطاب به‌ ابراهیم رئیسی نوشت: «انتخاب جنابعالی را به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور اسلامی ایران تبریک می‌گویم... امیدوارم دولت حضرتعالی، با تدابیر و اقدامات خود در صحنه داخلی و بین‌المللی... موجبات سرافرازی جمهوری اسلامی ایران، بهبود معیشت و زندگی همراه با آسایش و رفاه ملت بزرگ ایران را فراهم سازد.»

حسن روحانی نیز بدون اسم بردن از رئیسی به او تبریک گفت. روحانی گفت: «به منتخب مردم در انتخابات ریاست جمهوری تبریک می‌گویم. البته چون هنوز رسما اعلام نشده تبریک رسمی را به تاخیر می‌اندازم.» روحانی گفت مشخص شده است که چه کسی رای کافی آورده است.

نتایج اولیه شمارش آرا اعلام شد

ر اساس نتایج اولیه اعلام شده توسط ستاد انتخابات کشور  ابراهیم رئیسی با بیش از ۱۷میلیون و ۸۰۰ هزار رای از ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار رای شمرده شده در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، از سایر رقبای خود پیشی گرفته است.

به گزارش ایسنا، جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور پیش از ظهر شنبه (۲۹ خرداد ۱۴۰۰) در نشستی خبری که در ستاد انتخابات کشور برگزار شد، به ارایه نتایج اولیه آرای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری پرداخت و گفت: بر اساس تجمیع نتایج بیش از ۹۰ درصد صندوق آرای انتخابات ریاست جمهوری و بر اساس شمارش ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار رای، سید ابراهیم رئیسی بیش از ۱۷میلیون و ۸۰۰ هزار رای، محسن رضایی بیش از ۳ میلیون و۰۰ ۳ هزار رای، عبدالناصر همتی بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار رای و سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی حدود ۱ میلیون رای کسب کرده‌اند.

وی خاطر نشان‌ کرد: تجمیع آرا همچنان در حال انجام است و  با نهایی شدن این تجمیع، آقای وزیر طی یک مراسمی رسمی آمار نهایی را اعلام می‌کنند.


آمار غیررسمی:

نفر اول: رئیسی ۶۲٫۲ درصد
نفر دوم: آرای باطله ۱۴٫۵ درصد
نفر سوم: محسن رضایی ۱۱٫۵ درصد
نفر چهارم:  همتی ۸٫۴ درصد
نفر پنجم: قاضی‌زاده هاشمی ۳٫۵ درصد
میزان مشارکت: ۴۸ درصد معادل ۲۸٫۶ میلیون رای
کاهش میزان مشارکت: ۲۰٪ برابر با تقریبا ۱۲ میلیون  نفر
کل واجدان شرایط: ۵۹٫۳ میلیون نفر



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024