پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 16.06.2021, 16:17

احیای برجام؛ شاید در دولت جدید ایران


بی‌بی‌سی: رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته است که برای احیای توافق هسته‌ای برجام شامل رفع تحریم‌های آمریکا و بازگشت ایران به محدودیت های اتمی باید منتظر تشکیل دولت جدید ایران شد. آقای گروسی به روزنامه ایتالیایی ریپابلیکا گفته است “همه می‌دانند که در این مرحله باید منتظر دولت جدید ایران بود.”

انتخابات ریاست جمهوری ایران جمعه این هفته برگزار می شود و رئیس جدید ایران نیمه مرداد کار خود را آغاز می‌کند.

همزمان با اظهارات مدیرکل آژانس، فرانسه خواستار تعجیل در مذاکرات شده و سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفته “گذر زمان به نفع هیچکدام از طرف ها نیست”.

وزات خارجه فرانسه گفته است “اختلافات قابل توجه در مذاکرات هنوز باقی است” و ” تصمیمات شجاعانه باید سریع گرفته شود”.

در حال حاضر دور ششم مذاکرات برای احیای توافق برجام در وین در حال برگزاری است. بر خلاف ابراز خوشبینی های قبلی برخی از هیات های حاضر در گفت‌و‌گوها همچون نماینده اتحادیه اروپا درباره حصول توافق نهایی در این دوره، تحقق این پیش بینی اینک دور از انتظار به نظر می رسد.

آقای گروسی درباره محتوی مذاکرات احیای توافق برجام گفته “بحث هایی که هفته ها در جریان بوده است ، با سئوالات فنی بسیار پیچیده و ظریفی سرو کار داشته اما آنچه مورد نیاز است، اراده سیاسی همه طرف ها است”.

پیش از این انریکه مورا مذاکره کننده اتمی اتحادیه اروپا گفته بود که مذاکرات چندجانبه با ایران برای احیای توافق هسته ای، برجام، در نهایت موفق خواهد شد، اما نیازمند وقت بیشتری است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته است اگر طرف های مذاکره چند موضوع دیگر را هم بپذیرند، تحریم‌های آمریکا علیه ایران رفع می شود و این کشور هم به اجرای کامل تعهدات خود بازمی گردد.

ایالات متحده گفته هنوز در از سوی ایران عزم لازم برای رسیدن به توافق را مشاهده نکرده است. آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده گفته حتی در صورت رفع تحریم های اتمی، صدها تحریم دیگر که دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ برقرار شده بود و تعارضی با اجرای توافق هسته ای برجام ندارد، باقی خواهد ماند.

ایران در ماه های اخیر به میزان ذخایر اورانیوم غنی شده خود که کاربرد دوگانه در امور صلح آمیز و نظامی دارد، افروده است. سخنگوی دولت ایران گفته است که در حال حاضر حدود ۱۰۸ کیلو اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد و و بیش از ۶ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصد تولید کرده است. ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده ایران هم به بیش از ده برابر میزان مجاز در توافق هسته ای برجام رسیده است.

وزیر خارجه آمریکا گفته ایران که در زمان اجرای برجام بیش از یک سال با نقطه گریز اتمی فاصله است، این میزان را به چند ماه رسانده و ادامه وضعیت موجود باعث می شود این زمان به چند هفته برسد. نقطه گریز اتمی به معنی زمانی است که یک حکومت از تصمیم تا تولید سلاح اتمی نیاز دارد.

ایران می گوید هدف آن از برنامه اتمی مصارف صلح آمیز است. این کشور از فروردین امسال وارد مذاکرات احیای برجام با آمریکا شده اما آیت الله علی خامنه ای مذاکره مستقیم ماموران ایرانی با مقام های آمریکایی را ممنوع کرده است به همین دلیل گفت‌و‌گوها به صورت غیرمستقیم انجام می شود.

ایران می‌خواهد آمریکا تمامی تحریم های دوره ترامپ را رفع کند و به ایران فرصت دهد رفع تحریم ها را راستی آزمایی کند تا پس از اطمینان از رفع تحریم، ایران هم به اجرای کامل تعهدات خود بازگردد.

کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده افزایش سطح بازرسی های آژانس و جمع آوری نسل جدید سانتریفیوژهای ایران بخشی از تعهدات ایران است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024