پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 15.05.2021, 15:42

ساختمان دفاتر رسانه‌های بین‌المللی در غزه فروریخت


رادیو فردا: ساختمانی که مقر رسانه‌های بین‌المللی از جمله شبکه الجزیره و خبرگزاری آسوشیتدپرس در غزه بود، با حمله هوایی ارتش اسرائیل در روز شنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه به کلی ویران شد.

یک ساعت پیش از حمله، ارتش اسرائیل طی تماس تلفنی به ساکنان این ساختمان ۱۲ طبقه که شماری واحد مسکونی نیز در آن قرار دارد، درباره تخلیه محل هشدار داده بود.

بر همین اساس، خبرنگاران حاضر در ساختمان بلافاصله اقدام به جمع‌آوری وسایل شخصی و تجهیزات حرفه‌ای به‌ویژه دوربین‌ها کردند و سپس از آن‌جا خارج شدند.

هنوز مشخص نیست که آیا حمله روز شنبه تلفاتی داشته است یا نه، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که محل واقعه پس از بمباران با خاک یکسان شده است.

همچنین مشخص نیست که چرا ارتش اسرائیل این ساختمان را هدف قرار داده است. با این حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس از نوار غزه گزارش داده است که اقدام اخیر اسرائیل با هدف متوقف کردن مخابره و ارسال گزارش‌ها از منطقه‌‌ای که نبرد ارتش و شبه نظامیان حماس در آن ادامه دارد، انجام شده است.

اوایل روز شنبه، در جریان حملات هوایی اسرائیل به خانه‌ای سه‌طبقه در اردوگاه پناهجویان شاتی در شهر غزه، هشت کودک و دو زن از خانواده‌ای پرجمعیت کشته شدند.

دور جدید درگیری‌های اسرائیل و فلسطینیان، از آغاز ماه رمضان بر سر اختلاف در خصوص مالکیت چند خانه در محله فلسطینی‌نشین «شیخ جراح» در شرق بیت‌المقدس آغاز شد که در آخرین جمعه ماه رمضان به درگیری‌های گسترده در «حرم شریف» منجر شد. بیش از ۶۰۰ فلسطینی در رویدادهای حرم زخمی شده بودند.

حماس روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت به اسرائیل ضرب‌الاجل داد که تا غروب آن روز نظامیانش را از «حرم شریف» بیرون ببرد و ساکنان فلسطینی محله «شیخ جراح» را به حال خود بگذارد. حماس با به سر رسیدن ضرب‌الاجل، حملات راکتی به اسرائیل را با شلیک هفت فروند راکت به اطراف اورشلیم آغاز کرد.

اسرائیل این اقدام حماس را «عبور از خطوط قرمز» نامید و ساعتی پس از حملات راکتی حماس، ضربات سنگین هوایی علیه این جنبش فلسطینی و سایر زیرساخت‌های وابسته به حماس در غزه را آغاز کرده که کماکان ادامه دارد.

این بحران در حالی ادامه یافته که فلسطینیان قصد داشتند در روز شنبه که مصادف با هفتاد و سومین سالروز تشکیل کشور اسرائیل است، تظاهرات علیه اسرائیل را گسترش دهند.

در همین حال، دولت جو بایدن با اعزام یک دیپلمات آمریکایی به نام هادی عمرو به منطقه تلاش برای پایان دادن به بحران را آغاز کرد. معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین که روز گذشته (جمعه) وارد اسرائیل شد، امروز در اورشلیم با مقام‌های دولت اسرائيل دیدار و گفت‌وگو می‌کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024