جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 09.05.2021, 22:01

معترضان دیوار کنسولگری ایران در کربلا را آتش زدند


مراسم تشییع جنازه جسد ایهاب الوزنی فعال عراقی اهل کربلا که صبح یکشنبه ترور شد، به تظاهراتی علیه جمهوری اسلامی مبدل شد و تعدادی از تظاهرکنندگان ضمن کنسولگری ایران در کربلا را به آتش کشیدند. فعالان محلی می‌گویند ایهاب الوزنی توسط شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران ایران ترور شده است.

به گزارش خبرنگار «العربیه» شامگاه یکشنبه، نیروهای امنیتی عراق تظاهرکنندگان را از محوطه كنسولگری ایران در كربلا دور كردند اما آنان با برپایی خیمه‌هایی در آن نزدیکی تحصن کرده و خواستار شناسایی قاتلان الوزنی شدند.

گروهی دیگر از معترضین در درون صحن حسین بن علی، امام سوم شیعیان در کربلا تجمع کرده و علیه جمهوری اسلامی ایران شعار دادند و خواستار پایان دادن به حضور رژیم ایران در عراق و تغییر حکومت بغداد شدند.

ايهاب الوَزني در شهر کربلا به عنوان یکی از هماهنگ‌کنندگان تظاهرات شناخته شده بود.  قتل او هواداران “انقلاب اکتبر” را در عراق سخت تکان داد. در عراق، منظور از انقلاب اکتبر موج اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ای است که از ماه اکتبر سال ۲٠۱٩ شروع شد.

شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع الوزنی، رژیم تهران را به عنوان آمر ترور کنشگران عراقی به دست گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران متهم کردند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تشییع‌کنندگان شعارهایی مانند «ایران برو ایران، کربلا آزاد باقی خواهد ماند» و«انقلاب اکتبر [عراق] علیه جمهوری اسلامی ايران است»، سر دادند.

وبسایت «میدل ایست نیوز»  گزارش داده در اطراف کنسولگری ایران در کربلا تظاهرات شده و معترضان با یورش به کنسولگری دیوار آن را آتش زده‌اند.

بنابر این گزارش نیروهای واکنش سریع در محل حاضر شده‌اند و تلاش کرده‌اند معترضان را پراکنده کنند.

به گفته منابع خبری این آتش سوزی در خارج از کنسولگری صورت گرفته و تا لحظه تنظیم این خبر آسیبی به دفاتر داخل کنسولگری وارد نشده است.

واکنش‌ها

در همین راستا، سفارت آمریكا در عراق با صدور بیانیه‌ای گفت: «خاموش كردن صداهای مستقل از طریق خشونت غیر قابل قبول است.»

ستیفن هیکی، سفیر بريتانيا در عراق نیز در گفتگویی با «العربیه» ترور ايهاب الوزنی را به شدت محکوم کرد و گفت: «برخی گروه‌های نزدیک به ایران در ترورها دست دارند. نیروهای عراقی باید از فعالان حمایت کنند».

هیکی افزود: «با دولت بغداد تبادل اطلاعات می‌کنیم. باید با عاملان ترور فعالان و روزنامه‌نگاران برخورد شود.»

در همین حال، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق تأکید کرد که جنایتکارانی که در ترور یکی از برجسته‌ترین چهره های شهر کربلا دست داشته‌اند، باید مجازات شوند.


ایهاب الوزنی فعال عراقی

تظاهرات انقلابیون اکتبر

ایهاب الوزنی فعال برجسته عراقی، مسئول هماهنگی اعتراضات در کربلا روز یکشنبه در یک حمله مسلحانه کشته شد. در پی آن طرفداران “انقلاب اکتبر” عراق در شهر تجمع و راهپیمایی کردند و خواستار پایان دادن به خشونت و ترور علیه معترضین شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شهرهای ناصریه و دیوانیه در جنوب عراق نیز، شاهد تظاهراتی مشابه در اعتراض به ترور این فعال صاحب‌نام بود.

الوزنی به عنوان یکی از برجسته ترین صداهای جوان کربلا علیه فساد و سوءمدیریت و حاکمیت فرقه‌ای احزاب مذهبی عراق شناخته می‌شد و همواره خواستار پایان دادن به نفوذ حکومت ایران و گروه های مسلح وابسته به آن در کربلا بود.

او همچنین در دسامبر سال ۲۰۱۹ از یک سوءقصد جان سالم به در برد. اما در آن حادثه، رفیقش فاهم الطایی، فعال 53 ساله کربلایی با حمله افراد مسلح موتورسوار، و مجهز به سلاح صدا خفه کن، در مقابل چشمانش کشته شد.

در همین حال، یک فعال نزدیک به الوزنی، با انتشار ویدیوی در کنار جسد رفیقش در پزشکی قانونی کربلا گفت :« شبه‌نظامیان وابسته به ایران این جنایت را انجام دادند. آنها ایهاب را ترور کردند و می‌خواهند همه ما را یکی پس از دیگری بکشند. آنها همیشه ما را تهدید می‌کنند.”

گفتنی است از زمان آغاز اعتراضات مردمی عراق در اکتبر ۲۰۱۹، ده‌ها فعال عراقی در مقابل خانه‌های خود یا در خیابان با اسلحه صدا خفه‌کن شبه نظامیان وابسته به سپاه قدس ایران ترور شدند.

برخی از فعالان نیز در استان‌های دیگر عراق توسط این گروههای مسلح ربوده شده و تحت شکنجه قرار گرفته‌اند. دولت عراق تاکنون هیچ اقدامی برای متوقف کردن این زنجیره‌های قتل و ترور انجام نداده است.

طی دو سال گذشته، نزدیک به ۶۰۰ تظاهرکننده در اعتراضات علیه فساد و سیستم حکومتی فرقه‌ای احزاب و گروه‌های شبه‌نظامی، کشته شدند.

این حرکت اعتراضی به یک جنبش گسترده ملی در سراسر این کشور به ویژه در مناطق شیعه‌نشین تبدیل شده است و خواهان تغییر کامل طبقه سیاسی فاسد و احزاب اسلام‌گرای فرقه‌ای وابسته به رژیم ایران شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024