سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday 23 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 09.05.2021, 11:09

نگرانی روس‌ها از تثبیت حضور نظامی امریکا در شرق سوریه


میدل ایست نیوز: رقابت بین روسیه و امریکا در شمال شرق سوریه یا همان منطقه شرق فرات که ثروت نفتی عظیمی دارد، دیگر بر کسی پوشیده نیست.

امریکا اخیرا در تحرکات قابل ملاحظه‌ای اقدام به آوردن تجهیزات نظامی زیادی به این منطقه کرده است که این مساله موجب نگرانی روس‌ها از تثبیت حضور امریکا در شرق سوریه شد.

روسیه بارها اعلام کرده است که حضور ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا در سوریه غیرقانونی و در تعارض با قوانین بین المللی است و نیروهای سوریه به تنهایی قادر به برخورد با هسته‌های تروریستی در سوریه هستند.

این اظهارات نشان دهنده افزایش نارضایتی روسیه از حضور امریکا در شمال شرق سوریه است. روسیه حضور نظامی خود در سوریه را بر اساس توافق با نظام سوریه و قانونی می‌داند در حالی که معتقد است حضور امریکا و ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم در سوریه در تعارض با قوانین بین‌المللی است.

امریکا طی روزهای گذشته نیرو و تجهیزات نظامی بیشتری به پایگاه‌های ائتلاف بین‌المللی در منطقه شرق فرات از اقلیم کردستان وارد کرده است.

منابع محلی به العربی الجدید گفتند کاروان نظامی امریکا متشکل از ۵۰ دستگاه اتوبوس حامل تجهیزات نظامی و مواد لجستیکی وارد خاک سوریه شد و به پایگاه تل بیدر و پایگاه میدان نفتی العمر در حومه شرقی دیرالزور رفت.

نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا در منطقه شرق رود فرات در امتداد حومه الحسکة و دیرالزور که نوار مرزی با عراق و یکی از غنی ترین مناطق سوریه از لحاظ گاز و نفت است، حضور دارند.

پایگاه میدان نفتی العمر در حومه دیرالزور یکی از بزرگترین پایگاه‌های امریکا در شرق فرات محسوب می‌شود که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) است و شاخه زمینی ائتلاف بین‌المللی در سوریه به شمار می رود.

نیروهای قسد در اواخر سال ۲۰۱۷ میدان نفتی العمر را با کمک نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی از چنگ داعش بیرون آوردند. این میدان نفتی در حال حاضر نزدیک به ۴۵ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند و در گذشته نیز دو برابر این رقم تولید می‌کرد.

حومه دیرالزور نیز که در دست نیروهای دموکراتیک سوریه است، میادین و چاه‌های نفت و گاز زیادی از جمله میدان گازی کونیکو و میدان التنک که روزانه بین ۱۰ تا ۱۵ هزار بشکه تولید می‌کند، در خود جای داده است.

منطقه تل البیدر در حومه شمالی الحسکه هم پایگاه امریکایی دارد که به گفته منابع مطلع باند فرود جنگنده دارد و کم اهمیت‌تر از پایگاه میدانی نفتی العمر نیست. منابع مذکور به العربی الجدید گفتند که این پایگاه ۳۵۰ سرباز امریکایی دارد و یکی از بارزترین پایگاه‌های امریکا در الحسکه است.

علاوه بر این دو پایگاه، پایگاه‌ها و مراکز امریکایی دیگری از جمله پایگاه الرمیلان در حومه الحسکه، پایگاه المالکیه و پایگاه قسرک در سوریه وجود دارد. منطقه الرمیلان مهم‌ترین میادین نفتی و گازی در شمال شرق سوریه را دارد و هزار و ۳۲۲ چاه علاوه بر یک کارخانه گاز که حجم زیادی از نیازهای سوریه پیش از سال ۲۰۱۱ را تامین می‌کرد، در این مناطق است. ۲۵ چاه گاز هم در میادین گازی السویدیه در نزدیکی الرمیلان قرار دارد.

در همین راستا، «رضوان زیاده»، پژوهشگر مسائل سیاسی در گفت‌وگویی با العربی الجدید گفت ورود تجهیزات امریکا تاکیدی بر تداوم حضور آنها در سوریه و عدم خروج فوری از این کشور است.

از طرفی دیگر «فرید سعدون»، تحلیلگر سیاسی، ورود فزاینده تجهیزات امریکایی به سوریه را به علت خروج امریکا از افغانستان و عراق می‌داند.

وی در گفت‌وگویی با العربی الجدید گفت هنوز کاروان‌های امریکا از اقلیم کردستان عراق وارد سوریه می‌شوند. دو کاروان در هفته حامل تجهیزات نظامی یا لجستیکی به سوریه می‌روند و یکی از دلایل تشدید این روند، خروج امریکا از افغانستان است.

سعدون اشاره کرد که توافقاتی بین امریکا و عراق برای خروج امریکایی‌ها و تحویل پایگاه‌های امریکایی به دولت عراق وجود دارد که موجب می‌شود نیروهای امریکایی به پایگاه‌های دیگری در کشورهای عضو شورای همکاری و سوریه منتقل شوند.

در مقابل حضور فزاینده ائتلاف بین‌المللی به رهبری امریکا در شمال شرق سوریه، روس‌ها هم به تقویت حضور خود در این منطقه اقدام می‌کنند. روسیه در تازه‌ترین تحرکات، احداث پایگاه نظامی در منطقه معدان در حومه جنوب شرقی الرقه را آغاز کرد. منابع محلی هم خبردادند که روسیه در حال احداث باند فرود بالگرد در منطقه است.

روس‌ها همچنین به صورت مستمر به تقویت پایگاه‌های خود در منطقه شرق فرات بنابر توافقی که با نیروهای دموکراتیک قسد کردند، می‌پردازند.

از بارزترین پایگاه‌های روسیه در شمال شرق سوریه، پایگاه فرودگاه القامشلی است که امتداد پایگاه حمیمیم در ساحل سوریه در مدیترانه به شمار می رود. روسیه در فرودگاه نظامی الطبقه در جنوب غرب الرقه و در منطقه عین عیسی در حومه شمالی الرقه، در اطراف منطقه عین العرب در حومه شمال شرقی حلب علاوه بر مواضع دیگری در شرق فرات حضور دارد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024