جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 06.05.2021, 8:52

گروه هفت: ایران شهروندان دو تابعیتی را فورا آزاد کند


در بیانیه مشترک ۲۷ صفحه‌ای وزیران خارجه گروه هفت گفته شده در این نشست موضوعات مختلفی از جمله روسیه، چین، ایران، لیبی و سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

در مقدمه این بیانیه اشاره شد كه دموكراسی در سطح جهانی در معرض تهدید است. ویروس كرونا چالش‌های جهانی بسیاری ایجاد می‌کند. ظهور تهدیدات جدید در حوزه فن آوری و اثرات مخرب تغییرات آب و هوایی در حال افزایش است.

بخش عمده‌ای از قسمت مربوط به ایران در بیانیه پایانی نشست گروه هفت که در پایان نشست روز چهارشنبه در کاخ لنکستر لندن منتشر شد، درباره برجام و برنامه موشکی ایران است.

در این بیانیه آمده است: «ما متعهد هستیم که اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز سلاح هسته‌ای تولید نخواهد کرد. ما از بحث‌های بنیادین میان طرف‌های برجام و گفتگوهای جداگانه با آمریکا استقبال می‌کنیم تا کار بازگرداندن متقابل ایالات متحده و ایران به رعایت برجام را به انجام برسانیم.»

در این بیانیه با تأکید بر این که «برجام همچنان بهترین راه برای اطمینان از ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران است» نوشته شده است: «اقدامات اخیر ایران تحولاتی بسیار جدی بوده و موجب نگرانی عمیق است. این اقدامات هیچ گونه توجیه غیرنظامی باورپذیری ندارند و پیامدهای بسیار خطرناکی خواهند داشت.»

هفت کشور صنعتی با یادآوری پشتیبانی عمیق خود از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کار «نظارت بر پایبندی ایران به تعهدات پادمان مربوط به ان‌پی‌تی و همچنین سایر تعهداتش» گفته‌اند که احیا و اجرای کامل برجام «زمینه را برای رفع بیشتر نگرانی‌های منطقه‌ای و امنیتی» و از جمله برای «حمایت از نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» فراهم می‌کند.

اعضای گروه هفت همچنین درباره فعالیت‌های منطقه‌ای ایران افزوده‌اند: «ما حمایت ایران از نیروهای نیابتی و بازیگران مسلح غیر دولتی را از جمله از طریق تأمین مالی، آموزش و گسترش فناوری موشکی و تسلیحاتی محکوم می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم همه فعالیت‌های موشکی بالستیک مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ (شورای امنیت) را متوقف کرده، از اقدامات بی‌‌ثبات‌کننده خودداری کند و در تقویت ثبات منطقه‌ای و صلح نقشی سازنده داشته باشد.»

جمهوری اسلامی از برخی گروه‌های شبه‌نظامی به ویژه در عراق، سوریه، لبنان و یمن علیه رقبای منطقه‌ای خود به ویژه اسرائیل و عربستان بهره می‌برد. مقامات آمریکا و کشورهای هم‌پیمانش همواره ایران را به حمایت و تأمین مالی این گروه‌ها متهم می‌کنند.

در بیانیه پایانی گروه هفت همچنین با اشاره به فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی آمده است: «ما از تلاش‌ها برای اطمینان از بررسی دقیق و معتبر در مورد فاجعه پرواز ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین برای پاسخگویی ایران (درباره این اقدام) پشتیبانی می‌کنیم.»

قدرت‌های غربی در بیانیه پایانی نشست خود به موضوع حقوق بشر در ایران نیز پرداخته و نوشته‌اند: «ما در مورد تداوم نقض حقوق بشر و آزارها در ایران، از جمله تضییع حق آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز، آزادی تشکل‌ها، آزادی مذاهب و باورها و آزادی بیان به شدت نگران هستیم.»

ایران شهروندان دو تابعیتی را فورا آزاد کند

وزیران خارجه «گروه هفت» هم‌چنین  از ایران خواستند همه شهروندان خارجی و دو تابعیتی‌هایی را که به طور «خودسرانه» زندانی کرده است، آزاد کند.

ایران چندین شهروند دو تابعیتی، از جمله شهروندان آمریکایی و بریتانیایی، را بازداشت کرده است. بسیاری می‌گویند که ایران با اهداف سیاسی و امتیازگیری از غرب، دست به چنین اقداماتی می زند.

وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا در کنفرانس خبری مشترک در لندن از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که اتباع آنها را به شکل خودسرانه و غیر قانونی در زندانهای ایران به سر می برند هرچه زودتر آزاد کنند.

مرکز حقوق بشر ایران این هفته گزارش داد در حال حاضر ۱۲ شهروند اروپایی در ایران در زندان به سر می‌برند. به گفته دیده‌بان حقوق بشر بیشتر این‌ افراد شهروندان دوتابعیتی هستند که خودسرانه بازداشت شده‌اند.  علاوه بر نازنین زاغری و انوشه آشوری شهروندان ایرانی-بریتانیایی، در حال حاضر افرادی چون مراد طاهباز، عماد شرقی، سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی، شهروندان ایرانی-آمریکایی، احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی-سوئدی، مسعود مصاحب شهروند اتریشی‌-آلمانی، و کامران قادری شهروند ایرانی‌-اتریشی از جمله این زندانیان هستند.

پیشتر، ۱۴ اردیبهشت،  وزرای خارجه آمریکا و بریتانیا در کنفرانس خبری مشترک در لندن از مقامات جمهوری اسلامی خواستند که اتباع آنها را به شکل خودسرانه و غیر قانونی در زندانهای ایران به سر می برند هرچه زودتر آزاد کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ گروه هفت همچنین از چین خواست به حقوق بشر و آزادی های بنیادین، احترام بگذارد.

گروه هفت که روز چهارشنبه به نشست سه روزه خود در لندن پایان داد، همچنین نسبت به تجاوزات روسیه ابراز نگرانی کرد.


منابع گزارش: خبرگزاری آناتولی،‌ یورونیوز، صدای آمریکا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024