شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.05.2021, 21:06

نظرسنجی صداوسیما: نبض انتخابات کُند می‌زند!


امتداد-مصطفی رسته مقدم

«بیست و سی» بالاخره قبول کرد که نبض انتخابات کند می‌زند. هرچقدر هم کوشید با اعلام خبر کاندیداتوری افراد گمنام، به مخاطب بگوید که تکاپوهای انتخاباتی در جریان است اما جلوی آمار و ارقام نظرسنجی، آن هم مرکز نظر سنجی خودِ صدا و سیما، نتوانست مقاومت کند. البته همین هم جای شکرش باقی است.

طبق اعلام مرکز پژوهش و سنجش مرکز آمار صدا و سیما، در نظرسنجی که در هفته اول اردیبهشت توسط این مرکز انجام شده، فقط ۳۲ درصد ار مردم گفته‌اند که در انتخابات قطعاً شرکت می‌کنند. در مقابل ۵۱ درصد در پاسخ به سوال درباره شرکت در انتخابات، جواب شان این بوده که قطعاً در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

نکته شایان توجه این که در زمان مشابه در چهار سال پیش، یعنی در دو ماه مانده به انتخابات، ۵۳ درصد مردم می‌خواستند در انتخابات شرکت کنند. معاون پژوهشی این مرکز، دلیل این تفاوت بیست درصدی را اول کرونا و سپس نارضایتی از وضعیت معیشتی و اقتصادی گفته است. ناگفته پیداست که بیست و سی دوباره همه چیز را انداخت گردن دولت. به این نکته هم اشاره نکرد که در مبارزه با کرونا بسیاری از نهادها  دست شان باز بود و کمک نکردند؟! یا در موضوع اقتصادی، چرا مجلس انقلابی که با آن هم شعار زیبا برای مخاطبینش روی کار آمد، نتوانست کاری بکند و گرهی بگشاید؟

در دیگر بخش بیست و سی، قالیباف حضور کوتاه اما پر رنگی داشت. رد صلاحیت های گسترده متقاضیان کاندیداتوری در ششمین دوره شوراهای شهر، موضوع جلسه رئیس مجلس با وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات بود. بعد از این جلسه، قالیباف گفت اگر جواب استعلام های چهارگانه کاندیداهای شورای شهر مثبت آمده باشد، تایید صلاحیت خواهند شد. البته به این نکته جواب نداده که کسی که جواب استعلام های چهارگانه اش مثبت بوده، پس چرا رد صلاحیت شده؟ گاهی ذهن، به جایی می رود که نباید برود، مثلاً با خود فکر می کند نکند این همه رد صلاحیت گسترده به این دلیل است که سر بزنگاه، رئیس مجلس که نهاد ناظر بر انتخابات شوراهاست و به صورت اتفاقی کاندیدای ریاست جمهوری هم هست، وارد شود و همه را تایید کند تا یک تبلیغ زیرپوستی برای خودش کرده باشد؟

همزمان با بیست و یک رمضان و سالروز سوگ امام اول شیعیان، حضرت امیر المومنین، بنیاد مستضعفان به یتیم های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، پانصد هزار تومان هدیه داد. بیست و سی به این اشاره نکرد که این کار در سال های پیش هم سابقه داشته یا نه؟ البته اگر به بهانه انتخابات و با پول پاشی، گرهی از کار عده ای گرفتار و نیازمند باز می شود، چه بهتر. کاش همیشه شب احیا نزدیک انتخابات بیفتد و یا مسئولین همیشه خودشان به فکر مردم باشند.

سلامی هم برای شب های احیا به میان مردم رفت. بر خلاف دفعات قبل که هر جا حتی دو نفر را با هم می دید، به آنها تذکر کرنا می داد، این بار از این که شرکت در مراسم به ریسک بیماری می ارزید، گفت و نشان داد که مردم چقدر پروتکل ها را رعایت می کنند!!! البته خودش را در مورد انتخابات نتوانست نگه دارد و یکی از شهروندان را نشان داد که دعا می کرد انتخابات امسال به خیر بگذرد!



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024