جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 05.05.2021, 19:27

روایت دیگر از ماجرای فیلم منتشرشده از آهنین‌جان


امتداد- محمد جعفری

قاسم آهنین‌جان، یکی از شعرای بنام اهوازی که از اواسط سال گذشته با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، سرانجام در بیمارستان امام خمینی اهواز درگذشت. اخیرا فیلمی از حضور این شاعر اهوازی با لباس مخصوص بیمارستان در فضای مجازی منتشر شده و برخی مدعی هستند که وی در حالی که وضعیت جسمی مناسبی نداشته توسط عوامل بیمارستان در محدوده محل زندگی خود رها شده است.

فردین کواروند از هنرمندان خوزستانی که از دوستان نزدیک آهنین‌جان بوده در گفتگویی با امتداد، ضمن اشاره به شرایط این شاعر اهوازی و صحت و سقم اخبار منتشر شده در خصوص وضعیت وی، اظهار داشت: استاد آهنین‌جان از مهرماه سال گذشته و پس از مراجعه به دندانپزشک، متوجه وجود برخی از زوائد و بافت‌های مشکوک به سرطان در دهان خود شد و با بررسی‌های پزشکی صورت گرفته از ابتلای ایشان به سرطان فک و غدد لنفاوی مطلع شدیم.

وی افزود: پس از اطلاع از روند این بیماری، ایشان با هزینه دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی‌های آزمایشگاهی و بالینی بیشتر به تهران منتقل و مشخص شد که وضعیت بیماری، بدخیم و پیشرفته است. البته لازم به توضیح می‌دانم که از همان لحظه اطلاع از ابتلای استاد، نوبخت از دولت نیز دستور داده بود که هر امکانی، چه در تهران و چه در خوزستان برای درمان استاد نیاز بود را هم فراهم کنند. در ابتدا، پرشکان با تاکید بر لزوم انجام عمل جراحی، تشخیص دادند که این عمل می‌تواند در اهواز انجام شود.

کواروند، ادامه داد: پیش از ایام عید بود که مقدمات عمل انجام شد و پس از مراجعه مجدد استاد به تهران و اطلاع از عوارض احتمالی و تبعی عمل جراحی، ایشان متاسفانه به کل از انجام آن، منصرف شده و بنای پیگیری روند درمان با سایر طرق را داشتند.

این هنرمند خوزستانی، تصریح کرد: از اواخر اسفند سال گذشته و اوایل فرودین امسال بود که حال عمومی ایشان به جهت استفاده از داروهای متعدد با دزهای بالا رو به وخامت گذاشت و وضعیت عادی و روند معمولی زندگی خود را از دست داد. به گونه‌ای که گاهی مشاعر خود را از دست می‌دادند.

فیلم منتشر شده از استاد، مربوط به حدود ۲۷ روز قبل است که برخی با انگیزه‌های دیگر مجددا منتشر کردند

وی همچنین با اشاره به فیلم منتشر شده در فضای مجازی نیز، خاطرنشان کرد: حدود ۲۷ روز پیش، وقتی حال ایشان به یکباره بسیار وخیم شده، ظاهرا به بیمارستان امام خمینی اهواز منتقل شدند که پس از انجام کارهای مقدماتی درمانی در اورژانس از سوی بیمارستان عنوان می‌شود که با توجه به عدم تعادل در گفتار و کلام و برای تداوم روند درمان و بستری، باید یکی از آشنایان یا بستگان بیمار به بیمارستان مراجعه کند.

کواروند ادامه داد: از آن جا که ایشان به تنهایی زندگی می‌کرد و ما نیز در آن ساعات، دسترسی برای حضور به بیمارستان نداشتیم، مسئولین مرکز درمانی از استاد درخواست آدرس می‌کنند و ایشان هم در آن شرایط جسمی و عدم تعادل فکری، آدرس محل سابق زندگی خود را می‌دهند. بر همین اساس نیز ایشان را با اورژانس به این محل منتقل می‌کنند که فیلم آن را در فضای مجازی شاهد هستیم.

وقتی فردی به بیمارستان منتقل می‌شود، کادر آن اخلاقا موظفند تا تعیین تکلیف بعدی، امنیت سلامت و روان بیمار را تامین کنند

این هنرمند خوزستانی، تصریح کرد: پس از اینکه اهالی محل استاد را در این وضعیت مشاهده می‌کنند هم با پیگیری همسایگان و اهالی، مجددا زمینه انتقال‌شان به بیمارستان فراهم می‌شود. نظر شخصی من، این است که وقتی فردی به عنوان بیمار به یک بیمارستان منتقل می‌شود، کادر آن اخلاقا موظفند تا تعیین تکلیف بعدی، امنیت سلامت و روان بیمار را تامین کنند. حال اینکه این وضعیت با توجه به عرف یا قوانین مربوط به اورژانس صورت گرفته یا خیر را نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: پس از این بود که با پیگیری دوستان علوم پزشکی، تاکید شد که تا تعیین وضعیت درمان استاد برای عمل یا اعزام به مرکز دیگر، ایشان در بخش CCU بیمارستان بستری و تحت مراقبت باشد. متاسفانه با این وجود، وضعیت جسمی ایشان روز به روز بدتر شد تا در نهایت با وخامت شدید حال عمومی، نهایتا در غروب چهاردهم ماه جاری، تماس گرفتند که بیمار فوت کرده است.

آنچه در فضای مجازی تحت عنوان فقر یا نیاز مالی ایشان مطرح شده به هیچ عنوان صحت ندارد

کواروند، تاکید داشت: من به همراه دو نفر دیگر از دوستان، همواره در کنار استاد بودیم و به شخصه با شناخت چندین ساله‌ای که از ایشان دارم با صراحت می‌گویم که آنچه در فضای مجازی تحت عنوان فقر یا نیاز مالی ایشان مطرح شده به هیچ عنوان صحت ندارد. ایشان از وضعیت و تمکن مالی مناسبی برخوردار بود و هیچ نیازی از نظر مادی نداشت. حتی به لحاظ کیفیت روند درمان نیز به جهت عضویت در صندوق هنر و استفاده از بیمه تکمیلی، تقریبا هزینه‌ای بابت آن پرداخت نمی‌کرد.

وی همچنین در پایان با اشاره مجدد به فیلم منتشر شده در فضای مجازی نیز، افزود: انتشار این فیلم در همان روز حضور استاد در محله و در حدود ۲۷ روز پیش در صفحه اینستاگرام مسجد محله به نیت اطلاع‌رسانی انجام شد که متاسفانه پس از فوت ایشان، برخی مجددا این فیلم را پیدا کرده و احتمالا با نیت‌ و انگیزه‌های مختلف منتشر کرده‌اند.

***

روایت پیشین از ماجرا و بیرون انداختن قاسم آهنین‌جان از بیمارستان

فرارو- پس از انتشار خبر درگذشت قاسم آهنین‌جان شاعر معروف خوزستانی بر اثر سرطان حالا جزییات تکان دهنده‌ای در این باره منتشر شده است.

به گفته برخی فعالان رسانه‌ای آهنین‌جان که مدت‌ها بود با سرطان دست و پنجه نرم می کرد حدود بیست روز پیش به دلیل فقر و نداشتن هزینه‌های درمان از بیمارستان بیرونش می‌کنند.

براساس این گزارش  این شاعر در خیابان رها می‌شود.

تصویر و ویدئویی تکان‌دهنده نیز از آهنین‌جان منتشر شده که گفته می‌شود مربوط به همین ماجرا و پس از رها کردن او در خیابان است.

این روایت بازتاب وسیعی در شبکه های اجتماعی داشته و با واکنش تند فعالان فرهنگی و رسانه‌ای همراه بوده است. اما تاکنون هیچ توضیح رسمی در این باره منتشر نشده است.

آهنین جان در سال‌های اخیر با وضعیت مالی نامناسبی دست و پنجه نرم می کرد و  پس از سیل خوزستان این وضعیت بدتر هم شده بود.


قاسم آهنین‌جان کیست؟

قاسم آهنین‌جان، شاعر خوزستانی، شامگاه سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت‌ماه، در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

او که متولد سال ۱۳۳۷ در اردبیل بود، از نوجوانی در شهر اهواز زندگی می‌کرد. او فعالیت‌های هنری خود را از دهه ۶۰ با حضور در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد.

آهنین‌جان علاوه بر شعر، در حوزه ترجمه، نقد ادبی و فیلم‌سازی نیز فعال بود. «ذکر خواب‌های بلوط» اولین اثر ادبی این شاعر است که در سال ۷۲ منتشر شد. از دیگر آثار او می‌توان به «شاعر مرگ خویش می‌داند»، «خون و اشراق بر ارغوان جوشن‌ها»، «بخت تاریک در آفاق بنفشه و پروانه»، «گلی برای غریبان تا همیشه»، «برق رگ‌ها بر پولاد دریا»، «سوسن خاموش به‌وقت فراق»، «عطر غریب غزال مشرق‌ها»، «شاخه یاس به شام خرابات»، «لمعات خون» و «کودکی‌ها در شب سقاخانه» اشاره کرد.

حضور در فیلم «جدال بزرگ» نیز از جمله فعالیت‌های هنری آهنین‌جان است. برخی از شاعران و اهالی فرهنگ نیز به خبر درگذشت این شاعر و هنرمند واکنش نشان دادند. محمدکاظم کاظمی زنده‌یاد آهنین‌جان را «شاعر رنج‌های عمیق» خواند. سعید بیابانکی نیز با انتشار تصویری از این شاعر، خبر درگذشت او را تأیید کرد. امین صدیقی با ذکر خاطره‌ای از زنده‌یاد آهنین‌جان نوشت: “او هماره و همه جا بر سر عشقش به مولا علی و اهل بیت (ع) ایستاد، همانسان که بر سر شعر دیگر و دیگر گونه‌اش.”

 



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024