پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.04.2021, 19:14

خوشبینی کلیه طرف‌ها نسبت به پیشرفت مذاکرات وین


یورونیوز: دور تازه گفتگوهای ایران با ۴+۱ بر سر از سرگیری تعهدات برجامی در حالی به تازگی با مشارکت غیرمستقیم آمریکا در وین آغاز شده که اظهارات امیدوارکننده‌ای از سوی هر یک از طرف‌ها به خصوص مقامات تهران و واشنگتن به گوش می‌رسد.

در حالی که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در پایان دور دوم گفتگوها در کمیسیون مشترک برجام از شکل گیری تفاهم جدید سخن به میان آورد و جو بایدن نیز از پایبندی تهران به گفتگو‌های غیرمستقیم با واشنگتن ابراز خرسندی کرده، مقامات اتحادیه اروپا به عنوان دیگر شرکای برجام نسبت به روند مذاکرات وین ابراز خوشبینی کرده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در سخنانی ضمن اشاره به پیشرفت گفتگوهای جاری در وین در جهت احیای توافقنامه‌ سال ۲۰۱۵ تاکید کرد که شاهد تمایل کلیه طرف‌ها به نجات توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی است.

آقای بورل در حالی نسبت به قرار گرفتن مذاکرات در مسیری درست ابراز خرسندی کرده که خوشبینی نسبت به نتیجه این گفتگوها روز شنبه پس از اظهارات نماینده چین در وین مبنی بر شتاب گرفتن مذاکرات مدام رو به افزایش است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به پیشرفت‌های سریع در مذاکرات بدون ارائه جزئیات بیشتر یادآور شد: «فکر می‌کنم که ایران و ایالات متحده از حسن نیت لازم برای دستیابی به یک توافق برخوردار هستند و این خبر خوبی است.»

جوزپ بول در ادامه تصریح کرد: «به گمان من دو طرف واقعا علاقمند به دستیابی به توافق هستند. آنها از موضوعات کلی عبور کرده و بر موضوعات جزئی، که به وضوح، از یک طرف به لغو تحریم ها و از طرف دیگر، به نحوه اجرای تعهدات مربوط می‌شود، متمرکز شده‌اند.»

آقای بورل همچنین با اشاره به این موضوع که گزارشی از روند مذاکرات در اختیار وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار داده و پیش‌تر با آنتونی بلینکن و محمد جواد ظریف، وزرای خارجه آمریکا و ایران نیز گفتگو کرده، یادآور شد که انریکه مورا، مدیر سیاسی وی به عنوان گرداننده اصلی گفتگوها در کمیسیون مشترک برجام پس از بازگشت به بروسکل بار دیگر عازم وین شده است.

دومین دور گفتگوها میان نمایندگان ایران و ۴+۱ پنجشنبه گذشته در زیرزمین یکی از هتل‌های لوکس شهر وین جریان یافت؛ این در حالیست که نمایندگان اعزامی از ایالات متحده به ریاست رابرت مالی در هتلی دیگر مستقر شده و مذاکره کنندگان اروپایی به عنوان واسط میان دو هئیت در تردد بودند.

تهران: گفتگوها در مسیر درستی است

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه تاکید کرد که مذاکرات وین در مسیر درستی پیش‌ می‌روند اما این بدان معنا نیست که به مرحله نهایی رسیده باشد.

سعید خطیب زاده که در کنفرانس خبری هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت در ادامه تاکید کرد: « آنچه که مهم است این است که ایران در کمیسیون مشترک برجام نظرات خود را به صورت قاطع در چارچوب سیاست های نظام بیان کرده است. موضوعات سختی وجود دارد و ما فکر می کنیم که اگر دولت آمریکا تصمیم خود را بگیرد که از میراث شکست خورده ترامپ فاصله بگیرد و سعی کند در مسیر انجام تعهدات قدم بردارد این مسیر راحت تر جلو می رود.»

وی در پاسخ به سوالی در خصوص درخواست نمایندگان مجلس برای نظارت بر راستی آزمایی اجرای تعهدات از جانب آمریکا گفت: «مسائل سیاست خارجی و ابعاد مرتبط با آن دارای مجاری تخصصی و فنی است. در مورد تمامی موضوعات در این سطح در شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته می شود. رئیس مجلس شورای اسلامی نیز عضو شورای عالی امنیت ملی است و تصمیمات این شورا نیز به اطلاع مقام معظم رهبری رسانده می شود.»

سخنگوی وزارت خارجه آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی را پاسخی به انفجار در تاسیسات نطنز قلمداد و از آن به عنوان اقدام تروریستی در خاک ایران یاد کرد که به گفته وی با «بی عملی و عدم محکومیت این اقدام بسیار خطرناک از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی همراه بود.»

وی همچنین نگرانی اروپایی‌ها از کاهش تعهدات برجامی ایران را شرم‌آور توصیف کرد و گفت: «اروپایی ها شریک نقض برجام از سوی آمریکایی ها بودند و از سوی دیگر شاهد اعمال استانداردهای دوگانه از سوی اروپایی ها هستیم. اروپایی ها باید بدانند که با این جور لفاظی ها قدرتی پیدا نمی کنند بلکه ارزش خود را بیش از پیش در بین مردم ایران از دست می دهند و میزان تأثیرگذاری شان در مذاکرات را کمتر می کند.»

رابرت مالی مسئول میز ایران در وزات خارجه آمریکا و رئیس هیئت اعزامی ایالات متحده به وین پیش‌تر از تمایل کشورش برای برداشتن تحریم‌های مغایر با برجام سخن گفته و مقامات ایرانی نیز همچنان بر این نکته تاکید کرده بودند که بدون برداشتن کامل تحریم‌ها هیچ گفتگویی میان دو طرف انجام نخواهد شد.

ایران پس از خروج یکجانبه دولت ترامپ از برجام و بواسطه آنچه که «بی عملی اروپایی‌ها در عمل به تعهدات تجاری خود» خوانده شد، گام‌هایی جدی در جهت افزایش میزان ذخیره و سطح غنی‌سازی اورانیوم برداشت.

غنی‌سازی بیش از بیست درصدی اورانیوم که اکنون به ۶۰ درصد ارتقا یافته و نیز استفاده از نسل پیشرفته سانتریفیوژها عمده‌ترین نگرانی غرب از نقض تعهدات برجامی ایران را تشکیل می‌دهد که در گزارش محرمانه دبیر کل آژانس بین المللی انرژی به اعضا نیز به آن اشاره شده است.

بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که توافقی اولیه بر سر یک نقشه راه جهت خروج از بحران موجود که به اجرای کامل مفاد برنامه جامع اقدام مشترک منجر شود گشایشی امیدوارکننده قلمداد خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024