پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.04.2021, 9:10

شهرهای بی‌دفاع ایران در برابر طغیان کرونا


روزنامه اعتماد

بهت و نگرانی کادر درمان از وضعیت دو هفته اخیر در کل کشور، قابل مقایسه با هیچ روز از ایام شیوع کرونا در سال گذشته نیست. پزشکان، پرستاران، روسای بیمارستان‌ها و حتی فعالان گروه‌های جهادی همیار کادر درمان می‌گویند این‌بار، انگار ویروس کرونا مسلسلی به دست گرفته و عزم کرده که به جبران چند هفته پایانی سال ۹۹ که آمار فوتی‌ها و بستری‌ها، کاهش پیدا کرد، حالا رگباری و بی‌وقفه بتازد و ببارد و ببرد.

کادر درمان، متعجب از آنچه امروز بر سر جامعه و مردم آمده؛ از آوار بلای کرونا که امروز، با سنبه‌ای پرزورتر از همه آن تاخت‌های ۱۲ ماهه از اسفند ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۳۹۹، نجوایی از اعتراض نسبت به بزرگ‌ترین اشتباه تصمیم‌گیران در ستاد ملی مقابله با کرونا که اعضای آن متشکل از نمایندگان سه قوه، نیروهای مسلح و برخی دستگاه‌های حاکمیتی هستند. چطور ایام پایانی سال، به فاصله کوتاهی بعد از حصول موفقیت دو رقمی شدن آمار فوت کرونا، با عادی‌سازی شرایط کشور، الگوی جامعه عمومی شدند و ناگفته و نانوشته، صدها هزار نفر را تشویق کردند که روزمرّگی‌های‌شان را؛ شادمانی عمومی و تفرج و سفر و همدردی حضوری با غم‌ دیدگان و گشت بهاری در معابر نوروز دیده را بدون هیچ ترسی، انگار روزهای بهار پیش از نحوست «کرونا»، از سر بگیرند و چه بسا که همین تصمیم‌سازان هم، در این ایام، دلی از عزای یک سال نمایش پرهیز و مراقبه درآوردند و ردپای خانوادگی در آمار سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای عیدانه به‌جا گذاشتند.

هنوز در کریدورهای ستاد ملی مقابله با کرونا، سکوت برقرار است و اعضای این ستاد، هنوز جسارت افشای علت واقعی این هنجارشکنی دولتی را ندارند اما این‌بار، دیگر حکایت حدس و سیاه‌نمایی و اتهام‌زنی و تشویش اذهان در میان نیست؛ یک مجموعه تصمیم‌گیرنده؛ مجموعه‌ای با قدرت نفوذ غیرقابل محاسبه، مجموعه‌ای که حتما از ریشه‌هایش می‌توان در ستاد ملی مقابله با کرونا، سراغ گرفت، در آستانه فرارسیدن نوروز، امر و جاری کرده که مردم، شب را با حسرت تعطیلی سفر و تردد و مهمانی و دورهمی در ایام نوروز به دلیل گستردگی شیوع ویروس انگلیسی در تمام استان‌های کشور به خواب بروند و صبح، با خبر تغییر تعجب‌برانگیز رنگ شهرها و رفع همه محدودیت‌های اجتماعی در تمام استان‌های کشور بیدار شوند.

این علامت سوال بزرگ، اینکه کدام نهاد و کدام گروه قدرتمند، موفق شد چنان در بدنه مدیریتی کشور نفوذ کند که حتی ستاد ملی مقابله با کرونا را هم گوش به فرمان کرد تا واقعیت را ۱۸۰ درجه متفاوت از آنچه بود به مردم نمایش دهد، در تاریخ کشور ثبت خواهد شد. فرض و گمان و بدبینی در کار نیست، ظرف روزهای گذشته، همین چند جمله از گفت‌وگوی روز ۱۸ فروردین مجری برنامه تلویزیونی «چاپ اول» با معاون کل وزارت بهداشت را اغلب مردم شنیده‌اند؛ چند جمله‌ای که نمای خلاصه‌ای از حل معماست:

٭ مجری شبکه خبر: آقای دکتر حریرچی، می‌تونین بگین چه کسی مخالفت کرد که جاده‌ها بسته بشه و سفر ممنوع بشه و محدودیت‌ها؟
٭٭  ایرج حریرچی؛ معاون کل وزارت بهداشت: نه خانم، نمی‌تونم بگم. اگه سوال دیگه‌ای هست بفرمایین.

تهران در آستانه انفجار است

آن‌طور که مسوولان سلامت استان تهران می‌گویند، آمار ابتلا، بستری و فوت کرونا در این استان، حکایت از آن دارد که ساکنان شاهراه اقتصادی و سیاسی کشور، در رعایت و توجه به پروتکل‌های بهداشتی و رعایت توصیه‌های وزارت بهداشت، بدترین عملکرد را داشته‌اند. افزایش تصاعدی آمار فوت کرونا در پایتخت، تایید می‌کند که رفتارهای غیرمسوولانه جمعیتی که نه جریمه شده‌اند و نه توبیخ شده‌اند و نه منع از سفر شده‌اند و در ساعت ممنوعیت تردد هم بدون ترس از جریمه‌های بی‌اثر، خیابان‌های خواب زده تهران را شلوغ کرده‌اند، همه و همه، در سایه نظارت‌های بسیار ضعیف و نمایشی مجریان مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اتفاق افتاده است.

دیروز علیرضا زالی؛ فرمانده قرارگاه مقابله با کرونای شهر تهران، با انتقاد شدید از اعمال محدودیت‌های کم‌رنگ و بی‌اثر که امروز در شهرهای قرمز و به خصوص، شهر تهران در حال اجراست و هیچ خاصیتی جز بالا گرفتن چالش‌های لفظی مسوولان حوزه کسب و سلامت و امنیت ندارد، خواستار تعطیلی کامل شهر تهران شد و اعلام کرد که ظرف شبانه‌روز ۲۱ تا ۲۲ فروردین ماه، ۷۰ تهرانی جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند که این عدد فوت در پایتخت، در ۵ ماه اخیر بی‌سابقه بوده است.

مشاهدات خبرنگار «اعتماد» از وضعیت ترددهای شهری پایتخت هم تایید می‌کند که جز تعطیلی تعداد قابل‌توجهی از مغازه‌های عرضه‌کننده اقلام غیرضروری در روز شنبه و اولین روز از بازه ۱۰ روزه ممنوعیت فعالیت صنفی گروه‌های ۲ تا ۴، روز یکشنبه، بسیاری از همین مغازه‌ها؛ فروشندگان لباس و لوازم خانگی و کافه‌ها و آرایشگاه‌های زنانه، کرکره‌های خود را تا نیمه باز کرده بودند و چراغ داخل مغازه و محل کسب هم روشن بود.

بحث‌هایی که طی روزهای گذشته در میزگردهای تلویزیونی بین مسوولان وزارت بهداشت و اتاق اصناف بر سر علت تعطیل نشدن مشاغل غیرضروری در ایام نوروز درگرفته، این گمان را تایید می‌کند که بسیاری از مغازه‌داران تهران، از پشتوانه نامرئی ولی بسیار قدرتمندی برخوردارند که همین پشتوانه، تمام توصیه‌ها و اعتراضات مسوولان وزارت بهداشت را منفعل می‌کند. چنانکه روز شنبه هم، مسوولان اتاق اصناف در پاسخ به مجری برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» شبکه خبر و در توجیه علت تعطیل نشدن مشاغل غیرضروری در پایتخت ظرف روزهای ۱۶ تا ۱۸ فروردین، این استدلال را داشتند که: «مصوبه تعطیلی گروه شغلی ۲ تا ۴، روز پنجشنبه به اتحادیه‌های صنفی ابلاغ شد که در این روز هم مسوولان اتحادیه‌ها امکان اطلاع‌رسانی برای اصناف را نداشتند و به همین دلیل روز پنجشنبه هم مشاغل غیرضروری، فعال بودند.»

توجیه این مسوول صنفی درباره تعطیل نشدن مشاغل غیرضروری از گروه ۲ تا ۴ در شهر تهران در حالی غیرمنطقی است که بنا به تاکیدات مکرر ستاد ملی مقابله با کرونا و به دنبال توجیه رنگ‌بندی‌ها برای شرایط مختلف کرونایی، اطلاق هر رنگ برای هر شهر، یک اعلام هوشمند و بی‌نیاز به هرگونه ابلاغیه است به این معنا که فعالان مشاغل غیرضروری، باید با شنیدن این اعلام، خود به خود و تا اعلام بازگشت شرایط عادی از سوی وزارت بهداشت، دست از کار کشیده و فعالیت شغلی خود را تعطیل کنند.

تهران به بحران می‌رسد

دیروز، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران در پاسخ به خبرنگار ایلنا، هشدار داد که در روزهای آینده، ایجاد تخت خالی برای مبتلایان نیازمند بستری، با وجود افزایش فوتی‌های پایتخت، مشروط به ترخیص بستری‌ شده‌ها خواهد بود. این هشدار به این معناست که شرایط پیش روی پایتخت، در روزهای آینده، از وضعیت امروز هم به مراتب بدتر می‌شود. نادر توکلی در هشدارهای خود به اعدادی از آخرین وضعیت بستری‌ها در بیمارستان‌های پایتخت اشاره کرد و گفت: «در شبانه‌روز ۲۱ تا ۲۲ فروردین، بیش از ۶ هزار مراجعه سرپایی و ۱۰۰۰ بستری کرونایی در بیمارستان‌های پایتخت ثبت شده و در حال حاضر هم ۶ هزار بیمار مبتلا به کووید۱۹ در بیمارستان‌های تهران بستری هستند.»

اما فقط توکلی نیست که بابت وخامت شرایط پایتخت هشدار داده است. مسعود مردانی؛ عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در گفت‌وگوی کوتاهی با «اعتماد»، ضمن انتقاد شدید از ضعف نظارت‌ها، می‌گوید که با وجود تعطیلی مشاغل گروه‌های ۲ تا ۴ و انتظار تاثیر این تعطیلی‌ها در ترافیک خیابان‌ها و تراکم جمعیت، شرایط خیابان‌های تهران از بابت تردد عمومی، هیچ تفاوتی با روزهای هفته گذشته ندارد و در پاسخ به وضعیت مراجعات بیمارستان‌ها می‌گوید: «وضعیت بیماری در تهران بسیار غم‌انگیز و اسفناک است. ظرفیت بیمارستان‌ها از بابت بستری تکمیل شده در حالی که مراجعات کرونایی، با شدتی بسیار زیاد رو به افزایش است. هیچ تختی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های آموزشی تهران خالی نیست. صبح روز شنبه که در بیمارستان لقمان بودم، تخت‌های بستری بیمارستان از مبتلایان کرونا پر شد و دیگر هیچ تخت خالی نداریم. بعدازظهر شنبه هم، بخش بستری و مراقبت‌های ویژه بیمارستان مدائن به ‌طور کامل پر شد و حتی یک تخت، چه برای بستری مبتلایان وخیم و چه برای مبتلایان عادی، خالی نماند. مردمی که عصر روز شنبه پشت در بیمارستان مدائن ایستاده بودند و التماس می‌کردند بیمارشان را پذیرش کنیم، به بیمارستان‌های دولتی ارجاع می‌دادیم که شاید در آن بیمارستان‌ها تختی خالی مانده باشد.»

وضعیت مجتمع بیمارستانی امام خمینی که یک بیمارستان آموزشی است هم چندان احوال خوبی ندارد. خسرو صادق‌نیت؛ رییس مجتمع بیمارستانی امام خمینی، غروب روز شنبه در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام کرد که علاوه بر اختصاص ۲۷ تخت پیش‌بینی شده برای بستری بیماران نیازمند مراقبت‌های ویژه، بیش از ۵۰ تخت ICU هم برای شرایط اضطراری آماده شده اما فقط به شرط توزیع امکانات مناسب، امکان افزایش تخت‌های ICU در بزرگ‌ترین مجتمع بیمارستانی کشور فراهم است و در غیر این صورت، با تکمیل ظرفیت ۷۷ تخت مراقبت‌های ویژه در این مجتمع بیمارستانی، انتقال بیماران کرونایی بدحال به بخش ICU، به‌زودی غیر ممکن خواهد شد.

صادق‌نیت در توضیح آخرین وضعیت مراجعات روزهای اخیر به این مرکز درمانی به «اعتماد» گفت: «با روند افزایشی مراجعات نیازمند بستری مواجهیم و ضروری است که تخت‌ها را، هم برای بستری مبتلایان با درجات متوسط و هم مبتلایان نیازمند مراقبت‌های ویژه، افزایش بدهیم. در حال حاضر، تخت‌های بخش‌های عادی بیمارستان را به بستری کرونا اختصاص داده‌ایم اما از آنجا که مراجعات کرونا همچنان ادامه دارد، ناچار شدیم بیش از ۱۵ بخش بیمارستان را تغییر کاربری داده و به بخش بستری کرونا تبدیل کنیم چون علاوه بر آنکه یک‌سوم بستری‌ها باید در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند، مجموع بیماران نیازمند بستری هم، ۲ الی ۳ برابر مراجعات سرپایی کروناست و در کل، تعداد مراجعات با حال عمومی وخیم در مقایسه با فروردین سال گذشته هم افزایش یافته. البته هنوز و با این حجم مراجعات، از بابت دارو و اکسیژن برای بیماران، دچار مشکل نیستیم اما تعدادی از پزشکان و پرستاران بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا، از چرخه خدمت دهی خارج شده‌اند که با گذشت زمان و به دنبال افزایش بستری‌ها، نیازمند تزریق نیرو هستیم. پیش‌بینی کلی من این است که در هفته‌های آینده، هم نیاز به تخت‌های بیشتر داریم و هم مرگ کرونا افزایش می‌یابد.»

مشاهدات پرستاران بیمارستان‌های پایتخت از وضعیت مراجعات کرونایی هم دورنمای دلگرم‌کننده‌ای برای صف اول کادر درمان ندارد. پرستار بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان رسول اکرم، در گفت‌وگو با «اعتماد» می‌گوید که روزهای پایانی سال ۹۹، تعداد مراجعات مبتلایان بدحال به این بیمارستان در حدی کاهش یافت که در بخش مراقبت‌های ویژه، ۴ تخت خالی هم اضافه آمد اما از روز ۱۲ فروردین و به دنبال افزایش غافلگیر‌کننده مراجعات کرونایی، به دستور مدیریت بیمارستان، بخش ارتوپدی، بخش جراحی یک و جراحی دو و بخش اعصاب بیمارستان هم تبدیل به بخش مراقبت‌های ویژه شده است.

این پرستار، از افزایش چند برابری حجم کار می‌گوید و از کمبود شدید نیروی پرستاری در بیمارستان و از اینکه با وجود ممنوعیت اضافه کاری پرستاران مراقب بیماران کرونایی، پرستاران ظرف همین چند هفته در سال جدید، حدود ۸۰ ساعت اضافه کاری ثبت کرده‌اند و چاره‌ای جز این نیست چون تعدادی از همکاران‌شان، به دلیل ابتلا به کرونا، در مرخصی استعلاجی هستند و نیروهای باقی مانده، باید جور وظایف آنها را هم بر دوش بکشند.

این پرستار، گفت‌وگوی کوتاه در ساعت استراحتش را با این جمله تمام می‌کند: «در حال حاضر، هیچ کمبودی بابت اکسیژن و دارو و اقلام محافظتی برای پرستاران نداریم ولی می‌دانیم که باید منتظر روزهای بسیار بدتر از حالا باشیم.» دیروز سخنگوی وزارت بهداشت، گزارش بسیار نگران‌کننده‌ای از آخرین وضعیت مرگ کرونا در کشور داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024