جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 12.04.2021, 7:40

گزارش نیویورک تایمز از نقش اسرائیل در سانحه "نطنز"


روزنامه نیویورک تایمز با نقل قول از مقامات اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل به ابعاد سانحه رخ داده در تاسیسات غنی‌سازی نطنز پرداخت.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، مقامات ایرانی قطعی برقی که روز یکشنبه در تاسیسات غنی سازی اورانیوم نطنز رخ داد و معلوم شد با انفجاری عمدی و برنامه ریزی شده بوده است را یک اقدام خرابکارانه تلقی کردند که از نظر آنها توسط اسرائیل انجام شده است.

ایران به طور مستقیم نگفت که چه چیزی موجب قطعی برق در این تاسیسات مستحکم شده است و اسرائیل نیز از تایید یا تکذیب علنی این موضوع خودداری کرده است. اما مقامات اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی گفتند که اسرائیل در این سانحه نقش داشته است.

این دو مقام اطلاعاتی که درباره آسیب رخ داده توضیحاتی به آن‌ها داده شده بود، گفتند که این سانحه با انفجاری بزرگ رخ داده است که کاملا سیستم برق مستقل و شدیدا تحت حفاظت داخلی را که تامین کننده برق سانتریفیوژهای زیرزمینی است تخریب کرده است.

این مقامات که می‌خواستند نامشان فاش نشود، مدعی شدند که این انفجار ضربه‌ای محکم به توان ایران برای غنی‌سازی اورانیوم وارد کرده است و دست کم نه ماه طول می کشد که تولید اورانیوم غنی شده نطنز بازیابی شود.

روز گذشته (یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰) بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: بامداد روز یکشنبه حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی سازی نطنز رخ داده است. بر اساس اطلاع ما خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است.

وی درباره علت این حادثه و جزییات بیشتر آن گفت: علل حادثه در دست بررسی است و متعاقبا اطلاع رسانی می‌شود.

او همچنین با اشاره به حادثه بامداد روز یکشنبه در سایت غنی‌سازی نطنز اعلام کرد: حادثه ای داشتیم در بخشی از قسمت‌های برق سایت نطنز و در آنجا برق قطع شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: علت این حادثه در دست بررسی است که متعاقبا اعلام می‌کنیم.

کمالوندی در پاسخ به این که تجهیزات آسیب دیدن یا خرابکاری بوده است؟ گفت: الان اطلاعات بیشتری نداریم.

گزارش سی ان ان از نقش اسرائیل در حادثه نطنز

شبکه سی.ان.ان نیز در گزارشی درباره حمله اخیر به تاسیسات نطنز تصریح کرد که اظهارات روز گذشته مقامات و گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی حاکی از آن است که احتمالا اسرائیل در این حادثه نقش داشته است.

سی.ان.ان می‌گوید، به نظر می رسد که آویو کوشاوی رئیس ارتش اسرائیل در اظهارات خود درباره حادثه روز یک شنبه در نیروگاه نطنز که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران آن را اقدامی تروریستی خوانده است، نقش احتمالی اسرائیل در این حمله را تائید می‌کند.

وی تنها چند ساعت پس از آنکه مقامات ایران این حادثه را گزارش دادند در یک مراسم یادبود برای سربازان اسرائیل گفت: عملیات‌ها در سراسر خاورمیانه از چشم دشمنان پنهان نمی‌ماند.

کوشاوی افزود: آنها ما را زیر نظر دارند، توانایی‌های ما را می‌بینند و بادقت گام‌های خود را بررسی می‌کنند.

سی.ان.ان افزود: گزارش های روز یک شنبه در چندین رسانه اسرائیلی به نقل از مقامات اطلاعاتی اعلام کرد که آژانس جاسوسی اسرائیل، یعنی موساد مسئول این حادثه است. اگرچه جزئیات دقیقی از نام و مشخصات این مقامات ارائه نشده است اما برخی از رسانه‌ها آنها را “منابع اطلاعاتی غربی” توصیف کردند. هرچند باز هم مشخص نیست که “غربی” منابعی از اسرائیل را شامل می‌شود، یا خیر.

دفتر نخست وزیر اسرائیل هم هیچ اظهار نظری درباره این گزارش ها نکرد اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر روز یکشنبه در سخنرانی‌اش به مناسبت سالگرد تاسیس اسرائیل گفت: مبارزه با ایران، با هسته‌ای شدن آن، با نیروهای نیابتی آن و مسلح شدن آن یک ماموریت بسیار بزرگ است. هیچ اطمینانی نیست که وضعیت فردا مانند امروز باشد.

این اظهارات نتانیاهو در شرایطی مطرح شده است که ایران و سایر طرف‌های توافق هسته‌ای در حال رایزنی  در وین، درباره بازگشت آمریکا به این توافق و رفع تحریم های ایران و همچنین توقف اقدامات هسته‌ای اخیر تهران هستند.

مقامات آمریکایی نیز در پایتخت اتریش حضور داشتند تا با نمایندگان قدرت‌های جهانی که هنوز عضو توافق هستند، رایزنی کنند. هرچند آنها هیچ مذاکره و دیدار مستقیمی با مقامات ایرانی نداشتند.

نخست وزیر اسرائیل بار دیگر مخالفت شدید خود با هرگونه چشم انداز بازگشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام کرده و گفت: اسرائیل خود را ملزم به توافقی که راه را برای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هموار می‌کند، نمی‌داند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024