چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 11.04.2021, 22:58

جزئیات سند نشست استانبول درباره افغانستان


شبکه خبری «طلوع‌نیوز » افغانستان به جزییات اعلامیه نشست استانبول که از سوی امریکا، قطر، ترکیه و سازمان ملل متحد به هیئت‌های جمهوری افغانستان و طالبان سپرده شده‌است، دست یافته‌است.

بنابر گزارش طلوع‌نیوز، این اعلامیه ۹ کاده‌ای مبنای مذاکرات طرف‌های افغانستانی شرکت‌کننده در نشست استانبول است و باید دربارۀ آن توافق به‌دست آید.

آتش‌بس همیشگی، انجام کارهای مشترک، مشارکت سیاسی، ایجاد حکومت انتقالی، حقوق مساوی شهروندان، برنامه‌های توسعۀ اقتصادی، حفظ روابط با کشورها و تضمین از تکرار نشدن جنگ از جمله مفاد مندرج این بیانیه است.

متن کامل این اصول‌نامه

۱ - تمام افغان‌ها از موجودیت چندین منازعه رنج برده‌اند، ما درخواست مخلصانه آن‌ها را جهت پایان دادن به جنگ احترام گذاشته و متعهد به پذیرش تقاضای آن‌ها جهت یک افغانستان صلح‌آمیز از طریق مشارکت سیاسی و آتش‌بس دایمی و فراگیر هستیم؛

۲ - دو طرف موافق هستند تا کارهای مشترک را بدون اتهام متقابل، با یک روحیه مسالمت‌آمیز جهت دستیابی به هدف مشترک، متحد، صلح‌آمیز، با ثبات، مستقل، اسلامی و نماینده‌گان افغانستان هستند؛

۳ - اسلام دین رسمی افغانستان و منبع وحدت ملی می‌باشد. مشارکت سیاسی در همخوانی با اصول اسلامی تحقق خواهد یافت؛

۴ - ما به یک حکومت مشارکتی، نماینده، فراگیر، قابل قبول و پاسخ‌گو در برابر مردم افغانستان که در چارچوب یک قانون اساسی مدون عمل نمایند متعهد هستیم. ما توافق می‌نماییم که به‌سرعت جهت دستیابی به یک مشارکت سیاسی که شامل یک اداره انتقالی قابل قبول متقابل برای یک دوره معین که بتواند منجر به حکومت جدید دایمی و پایان قطعی منازعه گردد اقدام نماییم؛

۵ - تنوع گسترده افغانستان، یک منبع قوت و افتخار برای مردم این کشور می‌باشد. تمام ترتیبات سیاسی آینده ضروریست که بازتاب‌دهندۀ این تنوع از طریق تضمین حقوق مساوی برای همه شهروندان بدون هرگونه تبعیض باشد. زنان باید شریک مساوی در تمام زمینه‌های زنده‌گی بوده و حقوق شان در چارچوب ارزش‌های اسلامی و در همخوانی با مکلفیت‌های بین‌المللی افغانستان حفاظت و حمایت خواهد شد.

۶ - ما متعهد به حمایت از حقوق‌بشری تمام افغان‌ها هستیم. ما به موجودیت میلیون‌ها قربانی در همه طرف‌ها اذعان نموده و به‌صورت فعالانه برای التیام بخشیدن به زخم‌هایی که در نتیجه جنگ به وقوع پیوسته است جهت دستیابی به یک همزیستی واقعی علاش به خرچ می‌دهیم.

۷ - حکومت آینده، برنامه‌های توسعه‌ای اقتصادی اجتماعی متوازن به‌خاطر نجات مردم از فقر تا بتوانند در یک صلح با عزت زنده‌گی نمایند، روی دست می‌گیرد. افغانستان همکای و مشارکت با کمک کننده‌گان بین‌المللی را به‌منظور توسعۀ کشور ادامه خواهد داد. کارمندان بشردوستانه اجازه داده خواهد شد تا به تمام جامعه افغانستان همکاری و مساعدت نمایند؛

۸ - افغانستان روابط دوستانه را با همسایگان، کشورهای منطقه و فراتر از جامعۀ بین‌المللی ایجاد نمایند. ما تعهد می‌نمایم این تضمین را بدهیم که افغانستان تبدیل به منبع تهدید برای کشورهای دیگر نگردیده و اجازه نخواهد داد که فرد و یا گروه دیگر از خاک افغانستان کشورهای دیگری را تهدید نه نموده و در عین حال افغانستان را در مقابل مداخله بیرونی محافظت می‌نمایم.

۹ - ما به یک روند گفت‌وگو و مذاکره صلح‌آمیز به‌منظور تطبیق این اصول در راستای دستیابی به سیستم عبوری و در نهایت ایجاد یک ساختار سیاسی دایمی در فضای بدور از خشونت و احترام متقابل تعهد هیئت محترم مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان بعد از غور و بررسی دیروز دیدگاه و نظریات خویش را یپرامون اصول مشترک به هیئت‌های چهارگانه تسلیم نمودند که شامل موارد ذیل می‌باشد:

* دین مبین اسلام، تاریخ و عنعنات مردم اساس وحدمت ملی افغانستان است؛
* کشورهای منطقه و همسایه، از ورود جنگ‌جویان خارجی به افغانستان باید جلوگیری نمایند؛
* سرنوشت و آینده سیاسی افغانستان را باید انتخابات آزاد و شفاف تضمین ‌نماید؛
* هرگاه که در افغانستان صلح به‌میان آمده بعد از مدت کوتاه جنگ‌های داخلی آغاز گردید، پس لازم است برای جلوگیری از تکرار آن، تضمین وجود داشته باشد.

نماینده‌گان امریکا، قطر، ترکیه، سازمان ملل متحد، هیئت‌های جمهور افغانستان و طالبان برای دو هفته در دوحه برای تعیین دستور کار نشست استانبول رأی‌زنی کردند. نشست ترکیه در هفتۀ جاری برگزار شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024