جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 09.04.2021, 16:32

اختلافات ایران و امریکا بر سر تحریم‌ها همچنان عمیق است


«العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه: اختلافات ایران و امریکا بر سر تحریم ها همچنان بسیار عمیق است

پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از منابع آگاه نزدیک به روند مذاکرات کمیسیون مشترک کشورهای امضاکننده توافق هسته‌ای با ایران تأکید کرد که همچنان اختلافات میان ایران و امریکا بسیار عمیق است.

به گزارش وبسایت خبری «میدل ایست نیوز»، این منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به «العربی الجدید» گفته‌اند که گروه ۴+۱ (چین، روسیه، انگلستان، فرانسه، آلمان) مذاکرات طولانی و مفصل جداگانه با هیئت‌های ایرانی و امریکایی در سطوح گوناگون داشته‌اند اما هنوز برای رسیدن به راه‌حلی مرضی‌الطرفین موفقیتی کسب نشده است.

به گفته این منابع، مذاکرات روز جمعه ۹ آوریل در وین نیز پیشرفت چندانی حاصل نکرد و اختلافات همچنان شدید است هرچند امریکا موافقت اصولی خود را با نشان دادن انعطاف در قبال تحریم‌های نامتناسب با توافق هسته‌ای ابراز کرده است.

این منابع گفته‌اند که با وجود این نرمش امریکا، ایران و امریکا درباره جزئیات این تحریم‌ها اختلافات عمیقی دارند چون به نظر واشنگتن برخی از تحریم‌هایی که دولت سابق امریکا تحت عنوان مسائلی مانند مبارزه با تروریسم وضع کرده تعارضی با توافق هسته‌ای ندارد، اما ایران بر لزوم رفع ۱۶۰۰ تحریم علیه تهران است.

به گفته این منابع، اقدام گام‌به‌گام مطلقا در مذاکرات مطرح نشده اما در عمل آنچه امریکا در پی آن است همین سناریوست هرچند طرف ایرانی با قاطعیت بر موضع خود درباره لزوم رفع همه تحریم‌ها به‌صورت یکباره و سپس اطمینان از رفع آنها پیش از آنکه به تعهدات خود بازگردد تأکید می‌کند.

این منابع افزوده‌اند که گروه‌ ۴+۱ سناریوهای دیگری را مطرح کرده‌اند که ازجمله برداشتن گام‌های کوچک برای نشان دادن حسن نیت و برداشتن گام‌های بعدی در مراحل بعدی بوده که طرف ایرانی نپذیرفته است.

به گفته منابع، نکته قابل توجه آن است که روسیه و چین که به مواضع ایران نزدیک‌ترند در پی متقاعد کردن ایران به راه حلی میانه برآمده‌اند چون برداشتن یکباره تحریم‌ها کار آسانی به نظر نمی‌آید.

این منابع گفته‌اند که با وجود این اختلافات همه طرف‌ها به پیشرفت مذاکرات در دور بعد که قرار است چهارشنبه آینده برگزار شود امیدوارند.

ساعاتی پیش، با پایان این دور از مذاکرات ایران وطرف‌های برجام، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با انتشار توئیتی نوشت: «ایران مسیری منطقی برای پایبندی کامل به برجام ارائه می‌کند: ایالات متحده – که این بحران را موجب شده – باید ابتدا به پایبندی کامل بازگردد؛ ایران پس از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد؛  تمامی تحریم‌های ترامپ، ضدبرجام بودند و باید رفع شوند – بدون توجه به تمایزات و نام گذاری‌های بی منطق و خودسرانه تحریم ها».

بیانیه هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام

در پایان نشست روز جمعه بیانیه هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام صادر شد که در آن آمده است:

نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در روز جمعه، ۹ آوریل (برابر با ۲۰ فروردین ۱۴۰۰) بصورت حضوری از سر گرفته شد. کمیسیون مشترک مسئولیت نظارت بر برجام را بر عهده دارد.

کمیسیون مشترک به  ریاست معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپایی انریکه مورا، از جانب نماینده عالی اتحادیه جوزپ بورل برگزار شد و نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران حضور داشتند.

اعضا بحث هایی که در سطوح مختلف کمیسیون مشترک در خصوص بازگشت احتمالی امریکا به برجام صورت گرفته را مورد ارزیابی قرار داده و سازوکارها جهت تضمین بازگشت به برجام و اجرای موثر آن را به بحث گذاشتند. دو گروه کارشناسی رفع تحریم و اجرای ترتیبات هسته ای اقدامات خود را به اطلاع کمیسیون مشترک رسانده و اعضا تبادل نظرهای سازنده و نتیجه محور را مد نظر قرار دادند.

با توجه به بیانیه مشترک وزرای امور خارجه عضو برجام در مورخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۰ اعضا بر اراده خود جهت پیگیری تلاش های دیپلماتیک مشترک موجود تاکید کردند .

هماهنگ کننده به تماس های جداگانه خود با همه اعضای برجام و با ایالات متحده ادامه خواهد داد.

کمیسیون مشترک گروه‌های کارشناسی را موظف نمود تا اقدامات خود را ادامه دهند؛ و توافق کرد تا طی هفته آتی در وین مجددا تشکیل جلسه دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024