جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 08.04.2021, 21:14

بازار بزرگ تهران ۲ هفته تعطیل شد

تعطیلی سراسری ۱۰ روزه در ایران از روز شنبه


علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از روز شنبه ۲۱ فروردین به مدت دو هفته تعطیلی‌ها در شهرهای قرمز اعمال می‌شود. با توجه شرایط موجود حاکم بر کشور مشاغل گروه یک می‌توانند در شهرهای قرمز فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعالیت ندارند.

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگوی زنده خبر ۲۱ گفت: از روز شنبه ۲۱ فروردین به مدت دو هفته تعطیلی‌ها در شهرهای قرمز اعمال می‌شود. با توجه شرایط موجود حاکم بر کشور مشاغل گروه یک می‌توانند در شهرهای قرمز فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه دو، سه و چهار حق فعالیت ندارند. البته مشاغل گروه یک هم که اجازه فعالیت دارند مشاغل ضروری مانند سوپر مارکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره ای، داروخانه‌ها، مطب‌ها، بیمارستان‌ها، تعمیرگاه‌ها و سایر مشاغلی هستند که تامین کننده مایحتاج ضروری مردم خواهند بود.

او افزود: در شهرهای نارنجی هم مشاغل گروه یک و دو می‌توانند فعالیت داشته باشند و مشاغل گروه سه و چهار در شهرهای نارنجی اجازه فعالیت ندارند. اکنون ۲۵۷ شهر قرمر وجود دارد و در حوزه ترد پلاک‌های بومی حق خروج از شهر قرمز و ورود به شهر دیگر را ندارند و پلاک‌های غیر بومی حق ورود به شهرهای قرمز و همچنین شهرهای نارنجی را نخواهند داشت. تمام فعالیت‌های آموزشی تعطیل هستند و آموزش‌ها فقط به صورت مجازی ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیسی تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی مثل سیما، تئاتر و ... در شهرهای قرمز باید تعطیل باشند. رستوران‌ها نمی‌توانند مهمان پذیر باشند و باید به صورت غذای بیرون بر فعالیت داشته باشند. علت تاکید ما روی ممنوعیت فعالیت رستوران‌ها به این دلیل است که بیشترین انتقال ویروس می‌تواند در این فضاها اتفاق بیفتد.

او ادامه داد: امروز مقرر شده که به مدت ۱۰ روز تعطیلی سراسری در سطح کشور داشته باشیم و بعد از این تاریخ ارزیابی‌های لازم نشان دهنده ادامه داشتن یا نداشتن تعطیلی‌ها خواهد بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: از ۱۴ ماه پیش در حال تذکر و هشدار دادن هستیم که با توجه به شیوع ویروس کرونا تجمع و دورهمی و مراسم و تردد افراد می‌تواند باعث بیماری شود.

او ادامه داد: تصمیمات و محدودیت‌هایی که بر اساس رنگ بندی شهرها مثل قرمز و نارنجی و ... اعمال می‌شود یک سری شیوه نامه‌ها وجود دارد که خود افراد باید آن را رعایت کنند. اگر بخواهیم عید دیدنی‌ها و دورهمی‌ها را ادامه دهیم، نمی‌توانیم جلوی شیوع ویروس کرونا را بگیریم، زیرا پلیس به داخل خانه‌های مردم نمی‌تواند برود و محدودیت اعمال کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خواهش می‌کنیم که مردم برای رعایت شیوه نامه‌ها منتظر اعمال قوانین سخت گیرانه نباشند و با آموزش‌هایی که در یک سال گذشته دیده اند شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند. بر اساس رنگ بندی موجود و افزایش تعداد شهرهای قرمز از شنبه مشاغل به مدت ۱۰ روز تعطیل می‌شوند و به آسیب دیدن مشاغل از این تعطیلی‌ها آگاه هستیم، اما چاره‌ای جز این نداریم.

رئیسی با بیان اینکه اگر این مسائل و محدودیت‌ها اعمال نشود باید منتظر موج بعدی کرونا باشیم توضیح داد: آزمون وکالت که قرار بود فردا برگزار شود به دلیل شرایط موجود در کشور به تعویق افتاده و تاریخ جدید برگزاری آزمون وکالت باید زمانی باشد که شرایط کشور بهتر باشد و تعداد شهرهای قرمز و نارنجی (هم اکنون ۸۰ درصد شهرها قرمز و نارنجی هستند) کمتر باشند. مسئولان برگزاری آزمون قبل از تصمیم گیری بهتر است از ستاد کرونا مشورت بگیرند تا به آن‌ها اعلام کنیم که چه زمانی بهتر است این آزمون برگزار شود. شیوه نامه‌های ستاد کرونا برای برگزاری این آزمون با توجه به زمان جدید اعلام خواهد شد تا آزمون با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود.

بازار بزرگ تهران ۲ هفته تعطیل شد

اتاق اصناف تاکید کرده که علاوه بر مشاغل غیرضروری، بازار بزرگ تهران نیز از روز شنبه به مدت دو هفته تعطیل است.

به گزارش ایسنا، اتاق اصناف طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بازار بزرگ تهران و مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ از روز شنبه ۲۱ فروردین به مدت دو هفته تعطیل هستند.

بر این اساس با توجه به وضعیت قرمز کرونایی در تهران فقط مشاغل گروه ۱ شامل کارخانه‌ها و کارگاه های تولیدی، مراکز صنعتی و معدنی، کشاورزی، شیلات، کشتارگاه، انبار و سردخانه عمومی؛ مراکز زیر ساختی و حیاتی، مراکز تامین و توزیع آب، برق، گاز، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت های تصفیه و تهویه هوا، پالایشگاه ها و جایگاه های سوخت؛ حمل و نقل عمومی کالا و مسافر برون‌شهری شامل ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی؛ کرایه خودرو بدون راننده، پارکینگ عمومی؛ مراکز نظامی، انتظامی و امنیتی؛ فروشگاه‌های مواد غذایی، زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، میوه‌فروشی‌ها و سبزی فروشی‌ها، میادین میوه و تره‌بار؛ مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات پروتئینی و خدمات وابسته؛ مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های لبنی و نانوایی (تولید فراورده‌های نانوایی)؛ مراکز بهداشتی، درمانی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی و مشاغل مشابه؛ داروخانه‌ها، مراکز و فروشگاه‌های دامپزشکی، پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی و بذر؛ مراکز تهیه، تولید و طبخ مواد غذایی و خوراکی آماده و صرفا بیرون بر (شامل تمام گروه‌های غذایی سرد، گرم، آشامیدنی، بستنی و آبمیوه، خشکبار، شیرینی و مشاغل مشابه)؛ خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و فعالیت‌های پستی؛ شرکت‌های خدمات اینترنتی (اعم از تامین کنندگان اینترنت، فروشگاه‌های اینترنتی و شرکت‌های خدماتی مبتنی بر اینترنت)؛ رسانه‌های مکتوب و بر خط و مشاغل مشابه؛ مراکز نگهداری خدماتی سالمندان، معلولان، جانبازان، مراکز توان‌بخشی و مراقبتی و آسایشگاه‌ها؛ تعمیرگاه‌های انواع خودرو، لوازم خانگی، الکتریکی، الکترونیکی، کامپیوتر، تاسیساتی، کلیه خدمات فنی و کارواش؛ فروشگاه‌های انواع قطعات، لوازم یدکی، الکتریکی، الکترونیکی، صیادی، کشاورزی و تاسیساتی و سایر ملزومات مورد نیاز تولید؛ فروشگاه‌های انواع مصالح ساختمانی از قبیل گچ، سیمان، سرامیک، لوله و اتصالات)، محصولات فولادی (آهن و آلومینیوم) و پاساژهای تخصصی نظیر لاستیک، قطعات یدکی، آهن‌آلات، کامپیوتر (به استثناء پوشاک، کیف، کفش و موبایل) و آهن‌آلات؛ کارگاه‌های صنعتی و ساختمانی (مانند جوشکاری و تراشکاری و مشابه آن)؛ لیتوگراف، تایپ و تکثیر و دفاتر فنی مرتبط، دفاتر آگهی تبلیغاتی، فروشندگان کاغد و مقوا؛ خشکشویی‌ها؛ مراکز فروش عینک‌های طبی؛ فروش گل و گیاه تزیینی و طبیعی؛ فروشگاه‌های لوازم ایمنی و آتش‌نشانی؛ سینما خودر/ تئاتر خودرو؛ مراکز اقامتی (شامل هتل، متل، مهمان‌پذیر، پانسیون و مشاغل مشابه)؛ فروشگاه‌های مواد شیمیایی با کاربرد صنعتی و کشاورزی؛ فعالیت تیم های ملی و لیگ های وابسته در رشته های مختلف؛ غذا و ملزومات حیوانات خانگی، ملزومات و تجهیزات دامپزشکی؛ که مشاغل ضروری محسوب می‌شوند در تهران مجاز به فعالیت هستند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024