پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.03.2021, 14:08


ایران امروز: وکیل مدافع نازنین زاغری متهم ایرانی - بریتانیایی از آزادی موکلش خبر داد.

حجت کرمانی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: موکلم محکومیت قبلی که داشته امروز به پایان رسید و پابندش باز شد زیرا  او یکسال با پابند بیرون بود که امروز باز شد.

وی افزود: همچنین زمان رسیدگی به پرونده دوم موکلم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام  ۲۴ اسفند ماه در دادگاه انقلاب تعیین شده است.

به گفته حجت کرمانی جهت اخذ آخرین دفاع، از سوی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران وقت رسیدگی برای ٢۴ اسفند ٩٩ تعیین و به وی ابلاغ شده است.

او ابراز امیدواری کرد با توجه به رسیدگی سابق، این پرونده در همین مرحله مختومه گردد.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری روز گذشته خبر داده بود که دوره محکومیت همرش امروز - روز یکشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۹ - پایان می‌یابد، اما او هنوز نمی‌داند که آیا نازنین آزاد می‌شود یا خیر.

مقامات جمهوری اسلامی ایران، مارس سال گذشته و پس از شیوع ویروس کرونا در زندان، اجازه دادند که وی به خانه پدر و مادرش برود ولی به پای او یک ردیاب الکترونیک زدند و اجازه ندادند که بیشتر از ۳۰۰ متر از خانه دورتر برود.

ریچارد رتکلیف به اسکای نیوز گفت به دنبال آن است  که بداند آیا همسرش می‌تواند به لندن برگشته و به دخترش ملحق شود یا نه. به نوشته اسکای نیوز، دختر نازنین زاغری به شدت در انتظار دیدن مادرش است و لحظه شماری می‌کند.

نازنین زاغری برای دیدن خانواده‌اش همراه با دختر خردسالش به ایران رفته بود که ماموران امنیتی در فرودگاه مانع خروج او از کشور شدند.

خانم نازنین زاغری-رتکلیف شهروند ایرانی-بریتانیایی نوروز سال ۱۳۹۵ به منظور دیدار با خانواده‌اش وارد ایران شد اما به هنگام بازگشت به بریتانیا از سوی ماموران سازمان اطلاعات سپاه به اتهام جاسوسی بازداشت شد، اتهامی که از سوی خانم زاغری قویا رد شده است. دادگاه انقلاب بر اساس همین اتهام ساختگی او را به پنج سال زندان محکوم کرد.

ماه گذشته (۱۷ ژانویه ۲۰۲۱) دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته بود، مذاکرات برای آزادی زاغری در هفته‌های گذشته تشدید شده است. او اظهار امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا در روزهای آینده امکانات بیشتری برای آزادی این زندانی دو تابعیتی فراهم شود.

دومینیک راب وزیر خارجه بریتانیا روز یکشنبه و ساعتی بعد از انتشار خبر پایان محکومیت نازنین زاغیری در پیامی توییتری از باز شدن پابند او استقبال کرد.
دومنیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، خواستار آن شد که نازنین زاغری اجازه شود هرچه زودتر به خانواده‌اش در  بریتانیا بپیوندد. راب در توئیتر خود گفت: «ما از برداشتن پابندهای نازنین زاغاری-راتکلیف استقبال می‌کنیم، اما نحوه ادامه رفتار ایران با نازنین غیرقابل تحمل است.»

تولیپ صدیق ، نماینده پارلمان بریتانیا که خانم زاغری در حوزه انتخابیه او زندگی می‌کند، گفت نازنین زاغری مایل است نخست به دیدار پدر و مادر خود در جنوب ایران برود.

نازنین زاغری و خانواده‌اش در واقع گروگان اختلاف مالی میان جمهوری اسلامی و بریتانیاست. موضوع بر سر بدهی‌ ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران است. گفته می‌شود این پول از سپرده‌های ایران در بریتانیا در زمان محمدرضا پهلوی برای خرید‌های تسلیحاتی بود.

حاکمیت جمهوری اسلامی با گروگان گرفتن نازنین زاغری در پی دستیابی به این پول است، هر چند در ظاهر آن را رد می‌کنند، ولی در ماه‌های گذشته وقتی دادگاهی در بریتانیا رسیدگی به پرونده بدهی‌ها را به تعویق انداخت، مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی نیز زاغری را به اتهام جدید «تبلیغ علیه نظام» تفهیم اتهام کردند. تنش بر سر تعویق برگزاری این دادگاه تا آن‌جا شدت گرفت که قوه قضاییه اعلام کرد که نازنین زاغری را پس از رسیدگی به اتهامات جدید مجددا به زندان باز می‌گردانند.

حدود یک سال و نیم پیش نازنین زاغری در نامه سرگشاده‌ای به اظهارات جواد ظریف در حاشیه‌ی اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد ارتباط آزادی نازنین زاغری و بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی دولت بریتانیا اشاره کرد و نوشت:  «کشور من هفته گذشته مرا در ازای مبلغ هنگفتی که مطالبات سیاسی خودش است به حراج گذاشت […] کشور من سنگ مادران سوری و یمنی و فلسطینی را به سینه می‌زند اما بَرغم دوری مادری از فرزندش در خاک سرزمین خود چشم می‌پوشد.»

خانم زاغری نوشت: «من و کودکم هنوز بازیچه دست سیاستمدارانی هستیم که در داخل و خارج از مرزهای وطنم ما را ابزاری برای رسیدن به اهداف سیاسی و سیاست‌های خود قرار داده و از هر آنچه در توان داشتند برای دست یافتن به مقاصد خود و بهره کشی از مادری بی‌گناه که به هیچ ‌چیز جز کودکش نمی‌اندیشد، فروگذار نکردند. آخرین تیر ترکش‌شان هم به حراج گذاشتن مادری است که دوری از فرزندش را بیش از این تاب نمی‌آورد.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024