پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.03.2021, 14:04


به دنبال شکایت سازمان گزارشگران بدون مرز پرونده رسیدگی به اتهامات کیفری «محمد بن سلمان» در دادگاه کارلسروهه آلمان تشکیل شد.

دادگاه کارلسروهه آلمان پرونده‌ای را برای رسیدگی به شکایت گزارشگران بدون مرز از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به اتهام دست داشتن در تعقیب روزنامه نگاران مخالف و قتل وحشتناک «جمال خاشقجی» تشکیل داد.

خبرگزاری آلمان امروز(سه شنبه) گزارش داد که دادخواست رسیدگی به اتهامات بن سلمان در مورد قتل خاشقجی از سوی دادستان کل کشور واصل شده است. وی مسئول اصلی قتل این روزنامه نگارمخالف و زندانی شدن بیش از ۳۰ روزنامه‌نگار سعودی دیگر شناخته می شود.

گزارشگران بدون مرز این مقام سعودی و ۴ مقام دیگر عربستانی را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم کرده و خواستار تحقیقات رسمی در این زمینه شده است.

به گزارش الجزیره، در این گزارش تأکید شده که سلطه ولیعهد عربستان بر دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این کشور چنان شدید است که دشوار بتوان تصور کرد که این حادثه بدون اجازه وی انجام شده است.

شکایت مذکور همچنین علیه «احمد العسیری» نائب رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی، «محمد العتیبی» سرکنسول پیشین عربستان در استانبول و «ماهر عبد العزیز مطرب»، افسر اطلاعاتی که مسئول شکنجه و قتل خاشقجی بوده، اقامه شده است.

این سازمان از دادستان عمومی فدرال خواسته تحقیقات خود را در مورد این جنایات آغاز کرده و نگذارد مجرمان از چنگال عدالت بگریزند. دادستانی فدرال رسیدگی به جنایات مشابه را تحت قانون بین المللی کیفری (VStGB) که از سال ۲۰۰۲ لازم الاجرا شده، پیگرد قانونی می کند.

این شکایت بی‌سابقه همچنین جزئیاتی از بازداشت و شکنجه ۳۴ روزنامه‌نگار از جمله «رائف بدوی»، وبلاگ‌نویس سعودی ارائه کرده است.

گزارشگران بدون مرز اظهار داشته که روزنامه‌نگاران بازداشت شده در معرض قتل، شکنجه، خشونت جنسی و محرومیت از آزادی‌های مشروع قرار گرفته‌اند.

خاشقچی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر ماه ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید، اما جسد او هیچ گاه پیدا نشد؛ از همان زمان و با وجود مشخص شدن آمریت بن سلمان در این قتل و به دلیل حمایت همه جانبه ترامپ از ولیعهد سعودی، مقام های سیاسی و اطلاعاتی آمریکا به طور علنی در این باره صحبت نکردند و حتی شواهد موجود را کتمان کردند.

ریاض در ابتدا قتل خاشقجی را انکار کرد، اما سپس در یک دادگاه نمایشی در عربستان سعودی ، پنج شهروند سعودی را به جرم ارتکاب این جنایت به اعدام و سه نفر دیگر را به زندان محکوم کرد، در همین حال احکام اعدام این افراد نیز اکنون به حبس تبدیل شده است.

طبق شکایت گزارشگران بدون مرز محمد بن سلمان ولیعهد و چهار مقام بلندپایه دیگر عربستان سعودی از جمله مشاور نزدیک بن سلمان به عنوان مظنونان اصلی این پرونده معرفی شده‌اند.

«کریستیان میهر» مدیرعامل گزارشگران بدون مرز در این رابطه گفت: دستگاه قضایی آلمان اکنون می تواند با شروع تحقیقات جنایی در مورد این جنایات علیه بشریت در عربستان سعودی پیشگام جهان شود. دادستان کل اکنون باید به طور جدی بررسی کند که آیا می تواند تحقیقات را آغاز کند و قرار بازداشت صادر کند.

قانون بین المللی کیفری آلمان (VStGB) به دادگاه های این کشور اجازه می دهد تا با جدی ترین جرایم با اهمیت بین المللی مطابق با اصل قانون جهانی برخورد کنند ، حتی اگر این موارد در خارج از کشور رخ داده و ارتباطی با آلمان نداشته باشند.


منابع: ایرنا، میدل‌ایست نیوز



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024