پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 28.02.2021, 19:14


روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» شامگاه یکشنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد نوشت که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تنظیم گفت‌وگوهای هسته‌ای مستقیم با آمریکا را رد کرده است.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: «دو دیپلمات ارشد غربی گفتند که ایران برگزاری دیدار در اروپا برای حال حاضر را رد کرده و گفته که نخست خواستار ضمانتی است که آمریکا برخی از تحریم‌ها را پس از دیدار بردارد.»

این دیپلمات‌ها گفته‌اند که مخالفت ایران تمامی امیدها برای مذاکرات مستقیم طی ماه‌های آتی را از بین نبرده و ممکن است که اقدام ایران تلاشی برای بدست آوردن اهرمی برای مذاکرات آتی است.این گفت‌وگوها می‌تواند پیش از سال جدید ایرانی‌ها در اواخر مارس (اواخر اسفند) آغاز شود.

خطیب‌زاده: ایران زمان را مناسب نمی‌داند

هم زمان در ایران سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز  اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدام‌های اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام را مناسب نمی‌داند.

به گزارش ایرنا، سعید خطیب زاده افزود: «هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام ننموده است.»

خطیب زاده گفت: «اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستانها ۵ سال پیش انجام شده است. مسیر پیش رو بسیار روشن است، آمریکا باید به تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه خود خاتمه دهد و به تعهدات برجامی خود بازگردد. این امر نه به مذاکره احتیاج دارد نه به قطعنامه در شورای حکام!»

وی ادامه داد: «جمهوری اسلامی ایران عمل را با عمل پاسخ خواهد داد و همان گونه که متناسب با رفع تحریم ها، به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت، به اقدامات و رفتارهای خصمانه نیز به همان شکل و صورت پاسخ خواهد داد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران به رایزنی های نزدیک خود با کشورهای عضو کنونی برجام و نیز با آقای بورل به عنوان هماهنگ کننده برجام به صورت دوجانبه و چند جانبه ادامه خواهد داد.»

به گزارش وبسایت انتخاب، در همین رابطه یک مقام ارشد ایرانی به شبکه خبری الجزیره گفت که ما حاضر نیستیم آمریکا را بخشی از گروه ۱+۵ بدانیم و قبل از بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای، مذاکره نمی‌کنیم.

وی گفت: آمریکا قبل از اینکه درباره پیشنهادهای مذاکره در مورد توافق هسته‌ای صحبت کند، باید تحریم‌ها را لغو کند.

این مقام ارشد در ادامه گفت: واشنگتن نمی‌تواند قبل از جبران خسارات مرحله قبل، به جمع اعضای توافق هسته‌ای برگردد.

وی در ادامه افزود: دولت بایدن می‌داند اگر بخواهد به توافق هسته‌ای برگردد چه کاری باید انجام دهد و این نیازی به مذاکره ندارد. واشنگتن بدون هیچگونه میانجی یا پیشنهادی باید به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند باشد.

این مقام ایرانی افزود: ترامپ ۸۰۰ نهاد و فرد ایرانی را تحریم کرد و دولت بایدن باید قبل از هر اقدامی، این تحریم‌ها را لغو کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024